Annons

Digiscoping samlingstråd, bilder och diskussioner

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Kul med fler som ger sig på detta och Karin lägg upp bilder det är alltid trevligt och underlättar att ge tips.

En sak jag märkt och som ställer till det är att iaf jag inte finjusterar fokus på kikaren tillräckligt och kameran fotar ju det den ser och är bilden i okularet oskarp så blir det oskarpt på kamerabilden med och det kan inte trollas bort i datorn!

För att minimera skak så balansera kikaren på stativet med kameran på så att den väger jämnt, alltså om Du inte har låst stativet och släpper kameran så ska den varken tippa bakåt eller framåt, och så fjärr elelr självutlösare, K10 har väl inte livewiew som annars hjälper?!

Med den adapterlösningen får Du en del kantoskärpa som jag förstått det och den måste Du beskära bort i datorn, så var noga att få huvudmotivet i mitten av bilden så Du kan kapa bort det oskarpa!

På det igen och upp med bilder ;-)
 

Astacus

Aktiv medlem
Bra & intressant tråd!
En fråga som någon kanske kan svara på:
Jag har "mekat" ihop en egen adapter till min Canon S90 och en Swarovski AT-80. Fungerar alldeles förträffligt.
Kommer en uppgradering till S100 att medföra att den behöver göras om eller är "formfaktorn" identisk kamerorna emellan?
(har letat efter bilder tagna på en S100 underifrån men inte hittat någon)
 

Kustbo

Aktiv medlem
Tack för omdömmet och kul med fler digiscopare som kommer in i tråden ;-)

Har ju S95 själv så kan inte erbjuda mig att mäta åt Dig men var lite fräck och knalla in i en butik som har en S100 på lager och ha med adaptern och testa, lär bli enklast om Du har någon butik på vettigt avstånd för det är svårt att mäta då även små fel orsakar problem med passformen.
 

snysop

Aktiv medlem
Fantastisk bild!!!!

Vi gick ut för att testa fota den fantastiska stjärnhimlen vi ser men det gick åt skogen. Får bara ränder eller en mörk himmel med en ljus prick. Får se om jag orkar kyla ner mig igen och testa med vanligt objektiv istället för tuben...
 

Kustbo

Aktiv medlem
Med dagens kalasväder var det läge att ge sig ut och målet var fågeltornet vid Övre Föret i Fyrisån, visst inte högsäsong för fågel nu men några vinterstela stackare borde det ju finnas att öva på kan man tycka, men ack vad fel jag hade ;-(

Det fanns inte en pippi inom synhåll och då ser man ju ganska långt från en hög position med tubkikaren men det enda var några kråkor på en åker och grå/svarta kråkor mot en svart snöfri åker det blir inte mycket till bild ;-(

Men jag fick iaf knäppa några motiv om än inte så uppmuntrande som detta bilvrak som enligt det trevliga paret jag träffade i tornet har stått där på åkern i flera år, även den livboj som finns i mina bilder är fotad från tornet.

Längtar efter vår nu och lite roligare motiv, men den som väntar på något gott osv...
 

Bilagor

Kustbo

Aktiv medlem
Ibland löser sig problem bara sådär otroligt smidigt att man inte tror det är sant ;-)

Det enda jag saknat till min digiscoping utrustning har varit en fjärrutlösare till kameran Canon S95, men har kört med timern men det är inte optimalt jämt men har inte hittat någon.
Så i fredags var jag nere på smygöppningen av båtmässan i Älvsjö och där var Gunnar Olssons Foto på plats med en stor monter och en hel del prylar för digiscoping och Henrik som jag haft kontakt med tidigare var där med samt en kollega, så jag pasasde på att fråga om de hade en lösning på problemet och visst hade de det!!

Henrik fiskade fram en trådutlösare från Olivon med en universalfäste som passar på i princip vilken digi adapter som helst, och efter lite injustering så sitter den nu på min Focus adapterplatta mellan kamera och platta och med ett smidigt tryck på knappen tar jag bilder med hjälp av trådutlösare och min S95 ;-)

Kan inte se annat än att denna trådutlösare kan funka på alla kameror och adaptrar som saknar fjärrutlösar funktion, så kolla på den om Ni har samma problem som mig!!

På köpet fick ajg lite bra tips om kikarfokusering och hur man kan förbättra skärpan på bilderna via tuben, så kan bara tacka för bra hjälp och bemötande ;-)
 

Tbirder

Aktiv medlem
Digiscoping av flygande fåglar

.
Digiscopade en bild på sträckande sångsvanar i dag:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2595751.htm?set=mp

Det krävs lite flyt för att lyckas med flygande fåglar, men generellt kan man säga att stora fåglar som flyger sakta eller med stadig kurs , OCH befinner sig på lagom avstånd (om det är för nära hinner man inte med, om det är för långt bort blir kvaliteten taskig) är det man har störst chans att lyckas med. Tex örnar, tranor, gäss och svanar.
 

holmbo

Aktiv medlem
Fin bild på svanarna Toni!

Var ute i fredags och jagade en lappuggla som var på besök. Det blev några bilder genom tuben. Kamakura SP-83 ED och Pentax K7.

//Lars
 

Bilagor

Kustbo

Aktiv medlem
Härliga bilder på ugglan, måtte det bli tid att komma ut snart har varit låst inomhus för länge nu men vad att göra när det är jobbet ;-(

Ser fram emot att komma ut till ön igen och kunna testa Digiscoping på riktigt så hoppas kunna återkomma med bilder från N roslagen framöver.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Så har äntligen isen släppt greppet om öarna och det går att vara ute på ön igen, desvärre är ju inte vädret det bästa har sedan jag kom ut haf nysnö och islagt 2 gånger, så typiskt Aprilväder ;-)

Nåväl idag blev det iaf lite tid att testa mera med Digiscoping, har gjort en del småändringar i setupen och det verkar funka som väntat, trådutlösaren ger mer möjligheter och funkar bra ihop med S95.an.

Här kommer en bild på en visserligen vanligt förekoomande fågel men måste ju träna på det som finns tillgängligt, kom gärna med åsikter om vad jag kunnat göra bättre!

Bilden är upprätad, beskuren och RAW konverterad, skärpa och nivåer justerade, avståndet till "måsen" är ca 400m och tuben ställd på 30X, f8 i AV läge.
 

Bilagor

ANNONS