Annons

Mingelfotograf lön

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Eftersom jag skrev att jag tycker priser är det värsta som finns ganska tydligt kan jag tycka att en kommentar som "tar du så dåliga bilder att.." är rätt onödig. Men hur som helst;

Har vart i branschen i bara lite mer än 1 år så tänker inte under några omständigheter ta samma priser som SFF rekommenderar, då inte ens de rutinerade fotograferna gör det i min hemstad. När jag nämnde 500-1000 baserade jag det på min rätt dåliga krogmingel-lön på 300 för samma tid. Hon som frågade mig fick numret från min chef så känns ju lite konstigt att fakturera 5000 när hon vet att jag får 300 för krogminglet.

Kanske är helt ute och cyklar men det var så jag resonerade iallafall!
Det kanske är en bra signal till beställaren att din 300kr-lön är löjligt låg :)

Det här är ett enstaka tillfälle, ta betalt så du känner dig "värd" jobbet. Räkna all din tid.

Om du får sämre betalt än typ alla jämförbara beställningsaktiviteter kanske du ska göra något bättre med din tid.
 

Rajmo

Medlem
Jag förstår att det kan kännas tufft att som 18 åring ta betalt enligt prislistan som SFF har, men vill du inte det så får du helt enkelt sätta dig ner och tänka över hur låg lön du är villig att acceptera?

Du kanske fortfarande bor hemma och inte har så stora utgifter. Men den dagen du ska betala alla räkningar själv och ska ha fotograferandet som heltidsyrke så kommer du förstå varför de yrkesverksamma fotograferna här på fotosidan rekommenderar dig att gå efter prislistan som SFF har.
 

Nessima

Aktiv medlem
Jag förstår att det kan kännas tufft att som 18 åring ta betalt enligt prislistan som SFF har, men vill du inte det så får du helt enkelt sätta dig ner och tänka över hur låg lön du är villig att acceptera? Du kanske fortfarande bor hemma och inte har så stora utgifter. Men den dagen du ska betala alla räkningar själv och ska ha fotograferandet som heltidsyrke så kommer du förstå varför de yrkesverksamma fotograferna här på fotosidan rekommenderar dig att gå efter prislistan som SFF har.
Jag bor hemma och har studiohyra att betala utöver allt annat haha :)
Men varför jag inte vill ta SFF än är för att jag vill bli bättre + etableras till en viss gräns först och främst..
 

Nessima

Aktiv medlem
Det kanske är en bra signal till beställaren att din 300kr-lön är löjligt låg :)

Det här är ett enstaka tillfälle, ta betalt så du känner dig "värd" jobbet. Räkna all din tid.

Om du får sämre betalt än typ alla jämförbara beställningsaktiviteter kanske du ska göra något bättre med din tid.
Det var där 1000 + moms kom in, tyckte det kändes som att det var typ mest det jag var värd eftersom jag inte kan garantera bra bilder då hon inte har koll på hur det kommer se ut med ljus och så. Men mjaa det är svårt!
 

iSolen.se

Guest
Det var där 1000 + moms kom in, tyckte det kändes som att det var typ mest det jag var värd eftersom jag inte kan garantera bra bilder då hon inte har koll på hur det kommer se ut med ljus och så. Men mjaa det är svårt!
Du har hållit på ett år, du är inte nybörjare längre. Och det är inte svårt, du riskerar bara ett nej eller prutning.

Respektera dig själv.
 

snap01

Aktiv medlem
Det var där 1000 + moms kom in, tyckte det kändes som att det var typ mest det jag var värd eftersom jag inte kan garantera bra bilder då hon inte har koll på hur det kommer se ut med ljus och så. Men mjaa det är svårt!

Om jag inte kan genomföra ett uppdrag o lämna bilder jag kan stå för då skulle jag avstå. Att du själv tycker du är värd 1000 kr för plåta 60 människor är lite skrämmande. Det är 15 kr per person. Varför kör du inte ett upplägg som skolfotografer att varje person får köpa bilder av dig. Samma stuk kör tex många fotografer utomlands som tex fotar barn etc vid poolen o sedan säljer bilderna till kund direkt.

Jag har alltid kört priser som blf/sff tryckt i (prislistan) mina priser börjar från 800 kr timmen. Finns bröllopsfotografer som kör 8000 kr fr 45 min porträtt serie då ingår typ 30 digitala filer. Ska du någonsin kunna leva som fotograf måste du lära dig ta betalt gick ni inte igenom det i utbildningen?

Och nej jag sa inte att du tar värdelösa bilder har inte ens tittat på dom om du har några uppe däremot tycker jag det är synd att du förminskar dig själv o inte vågar ta bättre betalt. Det är klart bättre att avstå än att ta 1000kr för att plåta 60 människor.

För mig låter det som du är otroligt osäker på tekniken varför inte öva på fritiden på kompisar etc i liknade milj så du vet att du fixar jobbet. Alla kan misslyckas någon gång men att köra låga priser bara för någon slags garanti ifall det inte skulle gå bra känns bara som du är riktigt osäker. Ta mer betalt o skulle det gå fel dra av då istället för att ta lågt hela tiden. Lycka till
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Knalleregler

Du skall inte pruta med dig själv. Det är köparens jobb. Och som köpare skall du aldrig acceptera säljarens första bud utan svara nej-nej-nej. Då får du som regel att lägre pris.
 
ANNONS