Annons

Blå/gult pol.-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena

Aktiv medlem
iiiiingen aning... har faktiskt aldrig hört talas om det ens :) Trodde alla polarisationsfilter funkade som ND filter...

Kolla med kameradoktorn eller procenter?
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag undersökte marknaden förut. Om man ska ha polfilter som passar i Cokin P och som snurrar i hållaren finns det bara Cokin själv samt Sing-Ray som tillverkar dem. Cokin är hyffsat billiga, Sing-Rays polfilter kostar 1600kr !! :eek:

Det kan dock finnas fyrkantiga polfilter och då måste man snurra hela hållaren, vilket blir mycket bökigt om man samtigt ska använda ett avtonat gråfilter med krav på raka linjer/horisonter.
 

micke.svensson

Aktiv medlem
Sumpen skrev:
Jag undersökte marknaden förut. Om man ska ha polfilter som passar i Cokin P och som snurrar i hållaren finns det bara Cokin själv samt Sing-Ray som tillverkar dem. Cokin är hyffsat billiga, Sing-Rays polfilter kostar 1600kr !!
Vet du vem som tar Cokin varianten?

/Micke
 

Sumpen

Aktiv medlem
Förstår ej, har eller tar? Jag tolkar det har, dvs vilket företag som säljer Cokins färgade polfilter. Jag känner inte till något svenskt företag som har dem i lager. Kolla däremot in Speedgraphic , beställ deras katalog, kommer på några dagar. De har Polariser Redhancer för 50 pund och Polariser Blue/lime för 29 pund som passar Cokin P. Kanske kan vara något

Jag vet inte hur Cokins polfilter är i kvalitet. I och med att dom är av glas tror jag att dom kan vara av bättre kvalitet än deras plastfilter. Skulle inte förvåna mig om de har lagt ut tillverkningen av deras polfilter på något annat företag som tillverkar åt flera märken. Det brukar vara så.

Kika även på bälgen som de har tagit fram för Cokin P och som endast kostar 30 pund!

/Erik
 

Leifen

Aktiv medlem
Hej..
Jeg har jobbet en del med såkalte fargete
polafilter (Cokin)Filtrene ble kjöpt i 1995 og
holder fremdeles kvaliteten.
Pola red-blue.Pola red-green. Disse to er veldig
spennende og jobbe med .En vrir filtret og kan da få en farge på himlen og en annen på havet.
Begge disse filtrene kan ha en mye til felles virkning lik infared fargefilm.kjöper du P-serien
holder du bare filteret foran linsen og vrir uten
filterholder,jobber du med stativ så blir ikke dette noe problem.Det finnes også röd,gul pola.Men
disse er ikke så spennende.Men dette er jo alt etter vilket motiv og virkning du er ute etter...
mvh..leif
 

igsell

Aktiv medlem
Varför inte "ta in dom" själv
New-york camera i tysklad säljer dom.

http://www.ny-camera.net/

Tror att deras priser är rätt rimliga och du kan köpa mot postförskott (COD).
HAr köpt därifrån några gånger utan problem.
 
ANNONS