Annons

"och få feedback av en professionell fotograf"

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag läser på framsidan att ni vill att vi ska ladda upp bilder till Magasinet. Där ska man "få feedback av en professionell fotograf". Det skulle vara betydligt intressantare om man fick veta vilken, eller vilka, fotografer det handlade om. Framförallt för UV-bilderna är det väldigt intressant, och ett område med få proffs. Åtminstone svenska proffs. Att få kritik är alltid nyttigt, men då ska det komma från relevant håll. Om det är något UV-fotoproffs är det kanon, men att få feedback på sina undervattensbilder från någon som är expert på blommor kanske inte känns lika intressant. Så ge oss namnet på proffset nu så kanske det får fart på bilduppladdningen.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
För mej verkar denna inbjudan enbart vara en vilja att få in bilder till deras nästa tidning. Om den kommer med kan man läsa kommentarerna i tidningen. Om man inte kommer med försvinner bilderna ut i cyberrymden (?).
Vore trevligt med klarläggande från tidninge hur det egentligen fungerar, vad som händer på redaktionen med inkomna bilder och vilka som får "professionell bedömning". Min bild bara försvann och jag hörde aldrig nånting om den.
Innan jag vet mer om vart bilderna tar vägen och hur de hanteras laddar jag inte upp fler bilder.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
För mej verkar denna inbjudan enbart vara en vilja att få in bilder till deras nästa tidning. Om den kommer med kan man läsa kommentarerna i tidningen. Om man inte kommer med försvinner bilderna ut i cyberrymden (?).
Det är min bild också och inget fel med det. Ett bra sätt för folk att både få synas och få utvecklande kritik på sina bilder.

Jag har inget emot att skänka bort någon bildpublicering, speciellt inte om det kan få fler intresserade av UV-foto. Dessutom till en tidning som både är snygg och innehållsmässigt bra. Det som gör att jag vill veta mer om vem som bedömer bilderna, är att jag varit med om några rätt trista exempel. En bra bild är en bra bild och ser man det så kan vem som helst få tycka till om en bild vare sig den är tagen under eller över ytan. Däremot är det en helt annan sak om bedömningen ska vara konstruktiv för fotografen och då är det väldigt intressant om den kommer från någon som kan ämnet. En fotograf från Bali som aldrig sett vinter kan tycka att en skidbild är snygg eller ful, men om kritiken från honom handlar om att det är trist att snön bara är vit och enfärgad blir det rätt fånigt. Och tyvärr har jag sett värre exempel än så när uv-bilder bedöms. I vintras var det en uv-fototävling där vinnarbilden motiverades med att fotografen lyckats med att lägga fisken precis mitt i bild (vilket tydligen både var svårt och målet med fiskfoto).
 

afe

Aktiv medlem
Från sidan där man laddar upp bilder för bedömning:

Fotosidan Magasin är Sveriges nya fototidning. Tidningen har ett unikt upplägg där du som fotograf kan ladda upp bilder inom olika motivområden. Sen väljer redaktionen ut de bilder som kommer med och dessa bilder får sen sin bild publicerad samt utvecklande bildkritik av proffsfotografer inom just den fotogenren.
Det är alltså fotografer inom den aktuella genren som bedömer de bilder som redaktionen valt ua ska vara med.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Då förmodar jag att det bara är bra bilder som kommer med. Det är detsamma i fotoklubbarnas tävlingar. Min fk har haft några jury under åren som, utan att man ber om det, oxå har givit konstruktiv kritik till de bilder som hamnat sist.
Det är normalt så att den som vinner normalt vet hur slipstenen ska dras.
För den stora massan är det egentligen mer intressant att få veta hur man kunde gjort för att ta ett kliv uppåt i kvalitet.

Alltså om tidningen visar en bild som representerar ungefär i kvalitet vad de flesta skickat in.
O sen förklara vad som kan göras för att komma ett steg framåt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag vet inte hur urvalet går till, men vad jag sett i tidningen förekommer både positiv och negativ kritik. Annars vore det ju rätt poänglöst :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Urvalet går till så att vår formgivare Erik Leonsson går igenom de inskickade bilderna. Han väljer ut bilder som blir en lagom mix. Vi vill exempelvis inte ha för många liknande bilder utan en bra variation.

Sen kollar yrkesfotografen igenom urvalet och skriver kommentarer. Fotografen intervjuas också av vår reporter till en artikel om denne.

Alla utvalda bilder kommer inte alltid med i tidningen eftersom det är svårt att veta exakt hur många som kommer med. Ibland publicerar vi dessa på webben istället.

Publicerade bilder länkas till respektive fotograf från dennes medlemssida.
 

snap01

Aktiv medlem
Det är min bild också och inget fel med det. Ett bra sätt för folk att både få synas och få utvecklande kritik på sina bilder.

Jag har inget emot att skänka bort någon bildpublicering, speciellt inte om det kan få fler intresserade av UV-foto. Dessutom till en tidning som både är snygg och innehållsmässigt bra. Det som gör att jag vill veta mer om vem som bedömer bilderna, är att jag varit med om några rätt trista exempel. En bra bild är en bra bild och ser man det så kan vem som helst få tycka till om en bild vare sig den är tagen under eller över ytan. Däremot är det en helt annan sak om bedömningen ska vara konstruktiv för fotografen och då är det väldigt intressant om den kommer från någon som kan ämnet. En fotograf från Bali som aldrig sett vinter kan tycka att en skidbild är snygg eller ful, men om kritiken från honom handlar om att det är trist att snön bara är vit och enfärgad blir det rätt fånigt. Och tyvärr har jag sett värre exempel än så när uv-bilder bedöms. I vintras var det en uv-fototävling där vinnarbilden motiverades med att fotografen lyckats med att lägga fisken precis mitt i bild (vilket tydligen både var svårt och målet med fiskfoto).
Du har fina bilder på hajar osv varför skänka dom o du behöver knappast någon större (kritik) från deras utsedda proffsfotograf. Skriv ihop en text o sälj in dom till andra fototidningar som tex foto som betalar för sig. Jag har sålt bilder,o,reportage till många tidningar o alltid fått betalt minst enligt blf/sff prislista. Det är pinsamt av tidningar som inte säger sig ha råd att betala för bilderna dom använder sluta ge ut tidningen då att suga ut folk på deras bästa bilder bara för att alla vill ha sin bild i tryck.

Har själv haft/har mina bilder i tryck i mängder med tidningar o drömmen om att feta jobben kommer pga av en publicering i tex fotosidsan tror jag är minimal det som gäller är att göra en portfolio o träffa dom som kan tänkas gilla dina bilder att helt enkelt visa upp sig o gå runt o visa upp portfolio. Jag känner en kollega som gick upp till mängder med reklambyråer i ett års tid det gav resultat.
Enligt mig gäller följande för att få bra med jobb/sälja bilder
Göra bra jobb få rekommendationer till nya kunder.
Sälja in bra bilder dom ringer dig igen när dom vet vad du kan o du får betalt.
Visa upp portfolio för mängder med (kunder)
Att du helt enkelt tar kontakt med dom tidningar som använder dykbilder även utländska.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Du har fina bilder på hajar osv varför skänka dom o du behöver knappast någon större (kritik) från deras utsedda proffsfotograf. Skriv ihop en text o sälj in dom till andra fototidningar som tex foto som betalar för sig. Jag har sålt bilder,o,reportage till många tidningar o alltid fått betalt minst enligt blf/sff prislista. Det är pinsamt av tidningar som inte säger sig ha råd att betala för bilderna dom använder sluta ge ut tidningen då att suga ut folk på deras bästa bilder bara för att alla vill ha sin bild i tryck.
Jag förstår vad du menar, men eftersom jag inte behöver dra in några pengar från bilderna så "skänker" jag gärna bort lite publiceringar. Det finns en massa orsaker till att jag låtit bli att ta betalt. Eftersom jag fotar mycket hotade arter finns det bra organisationer som fått bilder av mig. Sedan kan den här tidningan inte riktigt klassas som ideell, men jag kan tycka att det är helt ok ändå. Även om det fins pengar bakom, så är det rätt många glada amatörer som läser både här och i tidningen, och som kan bli inspirerade till att börja med dykning och uv-foto. Det ser jag som skäl nog att låta bli att ta betalt. Men eftersom det inte verkar finnas något intresse att svara på min fråga om vad det är för fotograf så släpper jag det.

Men åter till det där att ta betalt. Nej, jag skänker inte bort alla bilder och på det sättet sabbar marknaden. Bara om det är för något jag tror på. En del bilder har t ex gått till reklam och då tar jag absolut fullt pris.
 
ANNONS