Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Hakkas

Medlem
Hej. Jag får ofta ett horisontalt streck som förstör bilden, när jag använder IR-filter.
Har jag fel inställningar eller är det fel på fotografen?
Detta problem verkade öka med ökad ISO tror jag.
Bifogar en bild.
Jag kan även minnas att en liknande förvrängning uppstod när jag fotade vatten; detta utan IR.

Har någon annan liknande problem?

MVH. Håkan.
 

Bilagor

atotowi

Aktiv medlem
Jag antar att du menar det ljusa fältet man kan se i bilden.
Det är troligen en sk Flare eller Hotspot
http://www.jimchenphoto.com/InfraredGuide/irflare.html

De beror på objektivet i ovanståend artikel menar dom att det har med coatingen på linserna att göra.
Stor möda läggs vid att göra objektiven olänsliga för flare etc vid motljus i det synliga spektrat men det visar sig att objektiv som är väldigt bra i vanligt ljus faktiskt får stora probem i IR/NIR.
Här finns en lista med objektivoch hur de fungerar med IR:
http://dpanswers.com/content/irphoto_lenses.php
 

Niikon

Avslutat medlemskap
Kul (eller inte)

Har nämligen samma problem,
använder Nikons 16-85mm som till 98% fungerar super bra vid IR, ibland får jag
jätte fina bilder (innan red) men då och då får jag ett ljust horisontalt fult ljusare streck i bilden,
jätte tråkigt.

Kör ett filter från kamda, funderar dock starkt på att köpa ett Hoya R72 om jag bara
kunde hitta ett.
 

PeterWem

Aktiv medlem
M42-gänga och adapter (Mamiya/Sekor 35/2,8) så slipper man ofta problemet med hotspot.
Se de två bilderna ovan och de två bilderna nedan.

Canon 17-40 är hyfsat bra. Vid mulet väder syns det inte så mycket, men vid solsken kommer det fram.
 
Senast ändrad:

Hakkas

Medlem
Nej, jag har inte täckt för sökaren. Kanske borde prova det.
Objektivet är ett Tamron 28-300, tror inte den har coating, den är några år gammal. Det kan mycket väl bero på detta.
Filtret heter "Green.L", 760 nm. Finns säkert bättre.
Men eftersom samma sak uppstod utan filtret är kanske inte det problemet.
Kameran är en Nikon D600, som är fullformat. Det kanske inte matchar så bra med objektivet..?
 

HenryB

Aktiv medlem
Jag tippar på att slutartiden varit lång och att du inte täckt för sökaren. Täcker man inte för sökaren så kommer ljuset in bakvägen och ger den effekten vi ser på din bild.
 

Hakkas

Medlem
Mycket intressant video.
Slutartiden på denna bild var 183 sekunder, så sökaren har säkert tagit in ljus.
Sedan är det väl så att vissa kameror hanterar ir bättre än andra?
 

Hakkas

Medlem
Har nu gjort några test med och utan förtäckning av sökaren, och det är glasklart.
Med förteckning blev bilden betydligt bättre. Skulle tro att huvdproblemet var för mig detta.
Sedan är det inte omöjligt att de nyare objektiven med "coating" funkar bättre i det avseendet.
Jag har ett vidvinkel 16-35, son tydligen har denna coating på linsen. Bör nog prova den.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är kul med IR, men det är stor skillnad mellan en IR modifierade kameror och en med bara filter. Nikon har haft starkare IR-filter förr, kan inte säga hur det är nu. D7000 eller var det 7100 som hade oerhört starkt filter som gjorde defekter med. Hur slutresultatet blir är alltså olika beroende på kameramodell.
 

Hakkas

Medlem
Misstänkte det också.
Men jag är ändå rätt nöjd med vad min D600 klarar av.
Det är dessutom en alltför dyr kamera för att börja modifiera. Jag vill ju ta vanliga bilder också.
Men är det skillnad med ett "dyrt" ir-filter (eller mellan olika märken)? Det var nog det billigaste filtret jag köpte.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
För IR är det bättre att modifiera en äldre och billigare modell. Själv modifierade jag en EOS M. Klart det finns olika kvalité på ir filter. Men tror inte du kommer dra nytta av det pga din kamera inte är modifierad.
 

jw.pettersson

Ny medlem
För IR är det bättre att modifiera en äldre och billigare modell. Själv modifierade jag en EOS M. Klart det finns olika kvalité på ir filter. Men tror inte du kommer dra nytta av det pga din kamera inte är modifierad.
Hej Stefan
Satt precis och funderade på att modifiera min gamla Nikon D40.
Var kan man göra det? Är det svårt att göra själv?

Jesper
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag gjorde det via lifepixel och full spektrum så jag själv kunde bestämma typ av filter.
Glöm inte ringa Skatteverket om förädling av produkt så du slipper moms och tull på utfört arbete.
Mitt kostade US$250 för två år sedan. Moddade en EOS M som är prisvärt för denna typ. Då slipper man problemet med fokuserringsmodulen som blir knäpp.
Det är som sagt stor skillnad mellan en moddad kamera och en med bara filter, inte bara i slutartider utan även bildkvalitetsmässigt.
 
ANNONS