Annons

Rolleiflex utlöser ej på långa avstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl Peter

Aktiv medlem
Jag har en Rolleiflex 3,5 MX-EVS typ 2. De långa slutartiderna är på tok för långa och hänger sig ibland så det är dags för en rejäl CLA. Dock har den ett problem till som jag ännu inte vet vad det beror på. Kameran utlöser som den ska när fokuseringen är inställd på kort avstånd men från ca 7-8 m och upp till oändligt så händer ingenting. Jag har funnit en diskussion på nätet angående detta men inget svar ges i denna,
Någon idé om vari felet kan bestå av?

MVH
Peter
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Om kameran har fått en stöt mot avtrycket, kan de små hävarmarna därinne ha deformerats, så att rörelsen inte blir tillräckligt lång när framstycket med objektiven har dragits helt tillbaka.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Ja, det har nog med länkaget mellan avtrycket och slutaren att göra. Något är lite skevt eller ur läge. Jag kan inte tänka mig att det är besvärligt att fixa för reparatören när han ändå skall rengöra slutaren och sätta tillbaka den så att allt länkas upp. Rolleiflex 3,5 B, som den heter i Europa, är en fin kamera och värd att fixas!
 

Alf-Magnus

Aktiv medlem
Det ända som behövs är en herdilg CLA och inget anat, helt normalt beteende med en central slutar som får stå ett tag
 

Karl Peter

Aktiv medlem
Jag har en Rolleiflex 3,5 MX-EVS typ 2. De långa slutartiderna är på tok för långa och hänger sig ibland så det är dags för en rejäl CLA. Dock har den ett problem till som jag ännu inte vet vad det beror på. Kameran utlöser som den ska när fokuseringen är inställd på kort avstånd men från ca 7-8 m och upp till oändligt så händer ingenting. Jag har funnit en diskussion på nätet angående detta men inget svar ges i denna,
Någon idé om vari felet kan bestå av?

MVH
Peter
Två år senare kan jag själv svara på frågan. Nej det rörde sig inte om ett skadat länkage inte heller så enkelt med bara en ordinär CLA. I Prochnows "Rollei technical report" sid 23 alternativt sidan flexfans.tumblr.com (man får leta lite där) finns beskrivning vad att göra. Lite bökigt då man får öppna upp högersidan av kameran. Men väl gjort så lossar man på en skruv som låser en eccenter skruv. Sedan får man pröva olika lägen på eccenterskruven tills det slutaren spänns i bägge ändlägen av fokuseringen. Hoppas jag gjort mig någotsånär förstådd. Kameran går nu som en klocka och allt stämmer.
 
ANNONS