Annons

Det där med brännvidd...

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
FX är Nikons namn på objektiv som är anpassade till FF kameror.
Dom passar även till APS kameror, men DX objektiv är bara till APS kameror.
Nja, inte riktigt 100%. Hälften rätt! :)

Det fungerar hos Nikon faktiskt fint åt bägge hållen (till skillnad ifrån tex. Canon)...

FX-objektiv (Nikon FF/småbild) passar på DX-hus (Nikon APS-C), men då används bara en mindre del av glasen/optiken.

DX-objektiv (Nikon APS-C) passar på FX-hus (Nikon FF/småbild), men då används bara en mindre del av sensorn.
 

martinot

Aktiv medlem
Appropå det. Kan jag köpa alla typer av objektiv som är gjorda för Nikon? Har ju bara koncentrerat mig på objektiv som är APC-S (crop) och Nikon F-mount. Det skalar ju av utbudet en aning...
Ja, du kan (i princip, finns en rad undantag då F-mount funnits i många årtionden, och i olika versioner) köpa alla hyfsat moderna F-mountanpassade objektiv och använda på de flesta moderna F-mounthus.

Däremot så blir det, normalt (om du inte fotar just fågel/vilt på avstånd och därmed nästan alltid croppar bilden) inte lika optimalt i de flesta fall att använda småbildsglas (FX) på APS-C-hus (DX), eller tvärt om APS-C-glas (DX) på småbildshus (FX).

Det normalt bästa är att köra APS-C-optimerade glas på APS-C-hus, och FF/småbildsglas på FF/småbildshus. Det är mitt starka råd rent generellt.

Men bra med Nikon just att det går att byta åt bägge hållen vid behov i nödfall eller vid något specialfall. Dock normalt inte någon vettig permanent lösning som sagt.
 
ANNONS