Annons

Fuji 50-140 bildstabilisering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Fick hem mitt objektiv som skall användas till Xpro 2 hus. Programvara uppdaterad.
Objektivet surrar även när bildstabilisatorn är frånslagen men verkar inte jobba, jag har jämfört bilder med den inkopplad och det är stor skillnad.
Har jag missat ngn inställning i kameran ?
Ni som använder detta objektiv och hus hur fungerar det för er?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
De flesta DSLR-system har stabilisatorer som låser sig mekaniskt när de är avslagna. Fuji å andra sidan använder fortfarande elektromagneterna för att hålla stabilisatorn stilla, istället för att låsa den mekaniskt. Det är därför du kan höra ett susande även när stabilisatorn är avslagen. Jag begriper dock inte vad du menar med de bilder du har jämfört :)
 

Nilzohn

Aktiv medlem
Ja, sådan är min också. Även 90/2 har samma fenomen, fast inte riktigt samma ljud.
Jag tror dock inte det är stabilisatorn som orsakar det, eftersom 90'an inte har någon :)

Det är snarare fokusmotorerna, eftersom både 40-150 och 90 har "LM"-beteckningarna (linear motor).
Jag skulle tro att några starka elektromagneter kickar igång vid påslag. 90'an låter klonkig från insidan när den är avstängd - nästan som om några linser vore lösa.
 
ANNONS