Annons

Fuji X och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

bikeman

Avslutat medlemskap
Jag vill skapa en tråd där det diskuteras om hur man med fuji X, och framförallt X-T1 använder blixt. Det kan vara externa blixtar av olika märken, triggers o.s.v. Jag ha läst på forum om Yonguo 560 III flasch och 560TX triggers ska fungera bra med X-T1. Är det någon på forumet som har prövat, eller har någon annan setup som fungerar?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag vill skapa en tråd där det diskuteras om hur man med fuji X, och framförallt X-T1 använder blixt. Det kan vara externa blixtar av olika märken, triggers o.s.v. Jag ha läst på forum om Yonguo 560 III flasch och 560TX triggers ska fungera bra med X-T1. Är det någon på forumet som har prövat, eller har någon annan setup som fungerar?
kör dels med Fujis egna E-42 som är en TTL blixt att ha på kameran. Den är helt ok men inte lika bra som Nikons eller Canons speedlights.
När jag vil köra OFF kamera kör jag med Cactus triggers. Då behöver man 2 st för en blixt. DVS en til hotshoen på kameran och en annan under blixten. Så det blir lite dyrt när man ska köra flera, men det fungerar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har Phottix Odin till mina Canonkameror. Den löser inte ut om man sätter den på min Fuji X-PRO1.
Lite märkligt eftersom Canon blixten löser ut om man sätter den direkt på kameran, Fast allt blir helt manuellt förstås.

Tror inte det finns någon annan lösning än att använda Fujis egna om man vill ha ETTL.
Använder man triggers så får man acceptera att köra manuellt.
 

majar

Medlem
Jag har två YN560III, en Nikon SB700 och två YN 603C-II till min XT-1 och det funkar kanon. Ingen TTL och du får ställa in varje blixt.

YN 603C-II och YN560III fixar att synca på 1/1000 på min X100S också :)

Det ser ut att komma med TTL och HSS blixt snart.
http://www.fujirumors.com/fuji-will-release-a-firmware-update-for-the-nissin-i40-to-enable-hss-flash-sync-with-ttl-metering-src-nissin-rep/
Jag har två stycken Godox Ving 850 med radiotriggers, fungerar bra men ingen TTL.
Det som är fint med dessa är att de kommer med laddbara lithium-ion batterier som är riktigt bra.
650 skott på full effekt ska de räcka till enligt specen. De är dessutom billiga att köpa på nätet.

http://www.godox.com/EN/Products_Camera_Flash_V850.html
 

David F Stop

Aktiv medlem
Jag vill skapa en tråd där det diskuteras om hur man med fuji X, och framförallt X-T1 använder blixt. Det kan vara externa blixtar av olika märken, triggers o.s.v. Jag ha läst på forum om Yonguo 560 III flasch och 560TX triggers ska fungera bra med X-T1. Är det någon på forumet som har prövat, eller har någon annan setup som fungerar?
Jag köpte två Cactus V6 och en Cactus RF60 till min x100s och X-T1 och är mycket nöjd. Den andra V6 låter mig styr styrkan på en 12 år gammal Canon 430EX från V6:an på kameran. Mycket händig när den oftast sitter i en softbox.
Jag har även en EF-X20 vilket jag använder off-camera med en Canon OC-E3 off-camera cord eller så bli triggered med x100s inbyggt blixt eller den som följde med X-T1:an.
TTL fungerar också med Canon sladden så länge blixten och kameran är samma avstånd från motivet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kan du guida mig lite steg för steg genom din set up. Jag har hittills bara gjort et snabbt försök med Phottix för Canon. Egentligen kör jag blixtfoto bara med Canon. Detta är inte Fujis starka område.
Kunde jag få Phottix och manuell inställning att fungera blev det mer intressant.
Fungerade TTL skulle det vara utmärkt. Nu tror jag inte det går.
Så Fuji X-PRO1 förblir nog min lilla kompaktkamera och de mer professionella jobben får skötas av Canon.
 

DaMoose

Aktiv medlem
Jag har köpt den nya Nissin i40 till mina X-T1ór för att köra TTL. Det jag gillar med den över Fuji´s egen EF-42 är att blixtkompensationen styrs med ett hjul bak på blixten. Har dock inte hunnit testa den speciellt mycket.
Har även den enklare EF-20 som rymmer 2 st AA-batterier, helt klart en vettig och kompakt blixt med mer kräm en den lilla som följer med X-T1an.

Utöver det så har jag 4 st Cactus V6 som jag använder med Nikons gamla SB-80DX blixtar, skapade profiler för denna blixt och det funkar finemang. Helt klart en dröm att ställa styrkan extern även om det givetvis blir helt manuellt.
Har dock bara fotat bröllopsporträtt en gång med denna setup, bifogar en bild från det.
 

Bilagor

Malla

Aktiv medlem
Problem med X-T1 och Nissin i40

Har en ny Nissin i40 till min X-T1 som fungerade bra dom första bilderna och plötsligt under fotograferingen med blixt verkar den inte synka på TTL och A. Blixten löser ut men ger ingen effekt.
Fungerar på M. Har testat olika synktider och kameran på både M, A och P.

Testade sedan med den medföljande som fungerar och även med SB-800 som fungerar (Blixt på A).

Någon som har ide vad det kan vara?
 
Om någon har svaret på gåtan Nikon SB-900 i kombination med X-E2 och/eller X-Pro 1 så är jag all ears. Inte alls sugen på att köpa ny blixt när man har en riktigt bra som redan (bör) fungera.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
kapar tråden

Kapar denna tråden nu med förhoppning om att hjälpa mig själv och efterföljare med uppdaterad information.

Jag har en xt10 och börjar fundera på en blixt. Jag är dock helt okunnig på området, så mycket av informationen som jag läst när jag surfat runt har jag haft svårt att ta till mig.
Nåväl, jag tänkte börja med en bred (och eventuellt korkad) fråga: vilken är den bästa blixten till xt10?

Vilken är den mest prisvärda blixten? Och vad offrar jag om jag väljer 3e part gentemot fujis egna blixtar?
Tacksam för svar /Ludvig
 

adl

Aktiv medlem
Om någon har svaret på gåtan Nikon SB-900 i kombination med X-E2 och/eller X-Pro 1 så är jag all ears. Inte alls sugen på att köpa ny blixt när man har en riktigt bra som redan (bör) fungera.
Den fungerar så tillvida att den blixtrar, men du får antingen köra den helt manuellt eller i läge A (dvs använda blixtens egen ljusmätare).
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Jag köpte min XT1 i början av året. En fantastiskt bra kamera. Min gamla Canon 420EX löser ut på XT1, men det går inte att minska effekten på blixten utan bara köra fullt ös. Därför köpte jag en Nissin Di700A och Air1 som fungerar perfekt med min XT1. Det är lite fräckt att ha Air1 på kameran och blixten fritt placerad.
Efter att jag köpte några fasta objektiv så har jag inte haft behov av någon blixt pga ljusstarka objektiv o höga ISO på kameran. Kitobjektivet 18-55 är riktigt bra vilket överraskade mig och det skall jag behålla som ett reseobjektiv. Nu har det blivit riktigt kul att fotografera igen.
 

Brix

Aktiv medlem
Tänkte köpa mig en blixt till min X-T2:a, men funderar lite på vilken jag ska ta.

Jag använder egentligen inte blixt alls i mitt vanliga fotande, men ibland så tar jag dock även en del produktbilder och söker därför en blixt som funkar bra till detta.

Har hittills främst kollat på Godox TT350F och Nissin i40. Godox-blixten är ju billigare, det som dock tilltalar mig med Nissin-blixten är att den är så lätt och kompakt.

Jag tar gärna emot synpunkter på ovanstående blixtar men också gärna tips på andra blixtar för max runt 2k.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har heller ingen blixt till min Fuji (X-Pro 2) ännu, men har sneglat mycket på Godox. Deras radiostyrning verkar fungera bra med Fuji, och är samtidigt billigt. Jag vill inte ha blixten på kameran.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kommer en ny controller i slutet av året som är bättre än Godox Xt1.
Samma som för Canon och som just släppts för Nikon.
Den kan styra alla deras kompatibla blixtar vilka är ganska många nu.
Allt från starka D-200 till lilla 350.
Vad man behöver är ju väldigt individuellt.
Jag har redan Fujis egna stora blixt och den är otroligt bra men samtidigt begränsad.
I morgon skall jag fota ett dop i en stor och ganska mörk kyrka. Jag vet att den enda blixten kommer vara på gränsen att ge mig nog ljus.
Hade jag haft en controller och två ad-200 från Godox hade det hela fungerat mycket bättre.
NU får det bli lite hög-iso förstärkt med blixt.

Förut var detta med blixt ett bekymmer eftersom det knappt fanns några lösningar. Fast under det senaste året har det börjat dyka upp så många att man nu får svårt att välja.
 
ANNONS