Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp raw ps till lr

Produkter
(logga in för att koppla)

KaisaS

Ny medlem
Hej!
Jag vill kunna arbeta med raw-foton i ps och sedan öppna upp dom i lr och fortsätta med redigering, i vilket filformat ska jag spara i från ps för att kunna öppna upp i lr?
 

alfin

Aktiv medlem
Det finns ingenting du kan göra i LR:s framkallningsmodul som du inte kan göra i Adobe Camera Raw, så jag förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma. Har du öppnat råfilen via ACR till PS, är det detsamma som om du öppnar en exporterad fil från LR i TIFF eller jpeg-format direkt i PS. Vill du kunna öppna själva råfilerna i både LR och ACR/PS ska du kryssa i att du vill spara till xmp-filer. Då finns dina råfilsredigeringar i både LR och ACR. Vill du av någon anledning som jag inte förstår, göra färdigt filen först i ACR/PS och sedan importera den till LR för ytterligare redigeringar, bör du jobba i TIFF-format.
 
Hej!
Jag vill kunna arbeta med raw-foton i ps och sedan öppna upp dom i lr och fortsätta med redigering, i vilket filformat ska jag spara i från ps för att kunna öppna upp i lr?
Det låter som en bakvänd arbetsordning. Börja i Lightroom genom att importera RAW-filen dit. Justera det du vill och via högerklick väljer du Redigera i Photoshop. Där du är klar i Photoshop sparar du bilden ( inte Spara som ...) och då läggs Photoshopfilen till i din Lightroomkatalog.
 

KaisaS

Ny medlem
Det finns ingenting du kan göra i LR:s framkallningsmodul som du inte kan göra i Adobe Camera Raw, så jag förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma. Har du öppnat råfilen via ACR till PS, är det detsamma som om du öppnar en exporterad fil från LR i TIFF eller jpeg-format direkt i PS. Vill du kunna öppna själva råfilerna i både LR och ACR/PS ska du kryssa i att du vill spara till xmp-filer. Då finns dina råfilsredigeringar i både LR och ACR. Vill du av någon anledning som jag inte förstår, göra färdigt filen först i ACR/PS och sedan importera den till LR för ytterligare redigeringar, bör du jobba i TIFF-format.

Tack för att du tog dig tid att skriva! Jag är nybörjare på lr så har inte lärt mig alla funktioner så jag tycker det då blir enklare att göra det bakvänt ;D
Tack å tack :)
 

KaisaS

Ny medlem
Det låter som en bakvänd arbetsordning. Börja i Lightroom genom att importera RAW-filen dit. Justera det du vill och via högerklick väljer du Redigera i Photoshop. Där du är klar i Photoshop sparar du bilden ( inte Spara som ...) och då läggs Photoshopfilen till i din Lightroomkatalog.
Tack för att du tog dig tid att skriva! Jag är nybörjare på lr så har inte lärt mig alla funktioner så jag tycker det då blir enklare att göra det bakvänt ;D eller kanske inte... ;P

Den funktionen fyllnadsljus är det som jag är ute efter i lr men hittar den inte (har lr 5)
så just därför vill jag göra en del redigering i ps men funktionen finns säkert i lr?
Bara jag som är lite trög som inte hittar ;D haha
 

dumbo

Aktiv medlem
Tack för att du tog dig tid att skriva! Jag är nybörjare på lr så har inte lärt mig alla funktioner så jag tycker det då blir enklare att göra det bakvänt ;D eller kanske inte... ;P

Den funktionen fyllnadsljus är det som jag är ute efter i lr men hittar den inte (har lr 5)
så just därför vill jag göra en del redigering i ps men funktionen finns säkert i lr?
Bara jag som är lite trög som inte hittar ;D haha
Nu har jag inte kört någon modern version av PS och har bara kört på engelska så jag vet inte om jag är bekant med "fyllnadsljus" men det låter ju som att du vill lätta upp skuggorna i bilden. Detta gör man med "shadows" eller kanske "skuggor"? i svenska versionen.
Den finns i framkallningsmodulen under "Basic"-menyn (vad den nu kan heta på svenska), det är iaf den översta menyn.

Att göra det omvänt, som du, tar ju bort hela smidigheten med arbetsflödet i LR. De vanligaste sakerna man vill kunna göra går att göra i LR men vill man ta ut svängarna lite kan PS behövas. Allt som går att göra i LR går däremot att göra i PS, även om vissa saker möjligen inte är lika smidiga.
Rent logiskt så är det alltså vettigare att börja med LR och sedan gå över till PS om man har en bild där inte LR räcker till. 99% av mina redigeras aldrig med något annat än lightroom.


I LR så gör ju heller inga förändringar i originalfilen utan allt bara lagras i en databas. Med PS får man ju spara en separat färdigredigerad bild vid sidan om originalfilen när man är klar.
 
ANNONS