Annons

Windows fotovisare ger varma toner

Produkter
(logga in för att koppla)

Kåre50

Medlem
Jag har redigerat bilder i photoshop elements och genererat ut jpeg bilder som jag tänker ha till mitt bildspel. När jag visar bilder som bildspel i Windows Fotovisare (Win10) blir bilderna väldigt varma och gulaktiga i tonen. När jag gör samma sak i PE så ser du ut som de borde. Varför blir det så?
 

alfin

Aktiv medlem

Erik Schalin

Aktiv medlem
Färghanteringen i Windows fungerar utmärkt om man vet vad man gör.
Det gör allt om man vet hur det fungerar.
Min windows photoviewer i Win 7 är helt värdelöst inställd. Jag kan se vad bilderna föreställer men den tar inte hänsyn till några skärmkalibreringsinställningar alls. O det gör den värdelös.
O det kanske man kan ställa in. Men jag har ingen nytta av den så jag har aldrig pillat med den.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Installera FastStone Image Viewer. och använd den istället. Blixtsnabb fotovisning, browsern ger bra översikt, tillräckligt kompetent för enklare snabbjusteringar och, bäst av allt, den styrs inte från Microsoft.
 

Kåre50

Medlem
Ok. Tack för svaren. Får se mig om efter en annan fotovisare. (Jag tar frågan vidare i en annan pågående tråd)
 

iSolen.se

Guest
Installera FastStone Image Viewer. och använd den istället. Blixtsnabb fotovisning, browsern ger bra översikt, tillräckligt kompetent för enklare snabbjusteringar och, bäst av allt, den styrs inte från Microsoft.
Skriver under på dess förträfflighet, använder den jämt.

Jag söker liknande för mac, något som är likna snabbt och genom att hålla ner musen visar utpekat område i 100% så man snabbt kan gallra.
 

Osquar

Aktiv medlem
Skriver under på dess förträfflighet, använder den jämt.

Jag söker liknande för mac, något som är likna snabbt och genom att hålla ner musen visar utpekat område i 100% så man snabbt kan gallra.
Har själv Fast Stone parallellt med XnView. Tycker oxå den är ypperlig på många sätt, men jag hittar inte i dess menyer var jag kan ställa in färghanterings-biten? Alltså, färgåtergivningen i Fast Stone blir lite fel jämfört med exempelvis XnView där jag ställer in hur programmet ska "läsa" färgerna i mina bilder.

Så, var finner jag det eftersökta verktyget?

/Oscar
 

bildsten

Aktiv medlem
Har själv Fast Stone parallellt med XnView. Tycker oxå den är ypperlig på många sätt, men jag hittar inte i dess menyer var jag kan ställa in färghanterings-biten? Alltså, färgåtergivningen i Fast Stone blir lite fel jämfört med exempelvis XnView där jag ställer in hur programmet ska "läsa" färgerna i mina bilder.

Så, var finner jag det eftersökta verktyget?

/Oscar
I Inställningar (F12) och fliken CMS. Bocka i rutan "Aktivera Color Management System (CMS)"
I Inställningar finns en del annat som lönar sej att ställa in.
 

Gustavh248

Avslutat medlemskap
Gammal tråd, men kan för fullständigheten skull tillägga att jag noterat att visaren "Foton" i Windows 10 visar JPEG-bilder suddigare än ex. gamla Windows fotovisare. (Ffa i helskärmläge, mer osäker om även gäller 100% visning).

Noterat samma sak försämring när visat JPEG från en Canon 650D i visaren Photofun från Panasonic (ver 5.1), jämfört med Windows fotovisare.

(Lite skumt. Kanske också en inställningsfråga.. Någon som vet)?
 
ANNONS