Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

”Oskarp” visning av JPEG-bilder i Lightroom med flera program?

Produkter
(logga in för att koppla)

gustavh

Aktiv medlem
Ny på digitalfoto, försöker lära mig.
Använder en 10 år gammal bärbar HP med Windows 10. Skärmen kalibrerad så gott det går med Windows inbyggda kalibrering.
Noterat att JPEG såväl från en gammal kompakt Panasonic TZ10 (12 mp), som från en Canon 650d (18 mp) visas med sämre skärpa samtliga program jag testat (Lightroom 5.7.1, Photoshop, Windows foton, Windows office picture manager, nån webläsare) jämfört med programmet som kom med kompakten (Panasonic Photofun 5.1) och jämfört med Windows Paint. Se skärmdumpar nedan (mindre tydligt där än på skärmen dock).

Detta ses upp vid presentation upp till 50-75 % storlek, men skillnaden försvinner sedan såvitt jag kan se.

Möjligen är färgåtergivningen, kontrasten ed också aningen annorlunda, med lite blekare färger i Lightroom med flera program.

Är ett problem så till vida mest fotar med kompakten som bara klarar JPEG, och inte vill behöva skärpa upp och ändra ton på bilder i JPEG mer än vad som ”egentligen” behövs.
(Å andra sidan måste de förstås ändå justeras för att passa visningsmediet..)

Har testat lite olika inställningar i Lightroom och Photoshop utan framgång.

Någon som har idé om orsaken och ev. åtgärder?

Tack!
 

Bilagor

ANNONS