Annons

Virtuella kopior i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

dloow

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har i en mapp skapat virtuella kopior av samtliga bilder i mappen och gjort dessa kopior svartvita. Alla virtuella kopior är sorterade varannan bild med orginalbilderna.

Någon gång längst vägen har jag också lyckats skapa en andra virtuell kopia av samtliga bilder. Så av varje bild har jag alltså 3 exemplar. Jag vill organisera det hela lite bättre.

Hur gör jag för att markera endast de virtuella bilderna?
 

miklar

Aktiv medlem
Hej

Jag har i en mapp skapat virtuella kopior av samtliga bilder i mappen och gjort dessa kopior svartvita. Alla virtuella kopior är sorterade varannan bild med orginalbilderna.

Någon gång längst vägen har jag också lyckats skapa en andra virtuell kopia av samtliga bilder. Så av varje bild har jag alltså 3 exemplar. Jag vill organisera det hela lite bättre.

Hur gör jag för att markera endast de virtuella bilderna?
Jag skapade en Smart samling med all sökbar text innehåller Kopia

Då kommer alla kopior upp
 

dloow

Avslutat medlemskap
I biblioteksmodulen med stödrastervisning väljer du attribut. Uppe till höger välj "Typ" Virtuella kopior.
Tack!! Där var den ju. Jag tittade för fort på de små ikonerna och missade att det fanns ikon för virtuella kopior. Såg bara att man kunde filtrera på videos.

Nu ska jag bara lista ut hur jag markerar bland kopiorna. Har som sagt 2 kopior av varje bild varav den ena ska bort.
 

miklar

Aktiv medlem
Tack!! Där var den ju. Jag tittade för fort på de små ikonerna och missade att det fanns ikon för virtuella kopior. Såg bara att man kunde filtrera på videos.

Nu ska jag bara lista ut hur jag markerar bland kopiorna. Har som sagt 2 kopior av varje bild varav den ena ska bort.
Det går ju att redigera dessa smarta samlingar och lägga till olika villkor så det är bara att särskilja ut dem du vill ha kvar, om det finns något som utmärker de du vill. Kan ju klassificera dem t ex
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Om virtuella kopiorna fått tillägget "kopiera 1", "kopiera 2" osv så kan du filtrera "Text" - "Alla sökbara fält" -"Slutar med" med t.ex. "kopiera 2"
 
ANNONS