Annons

Hjääälp! Har lyckats paja funktionsratten på min 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Ooookej - jag har varit superklantig - jag vet .Följande har hänt:
Själva symbolbrickan till funktionsratten - ni vet den runda ringen med P, Av, Tv, M osv) har för länge sedan trillat av, och jag fick för mig att nu sätta dit den igen. Tyvärr var jag idiotisk nog att tänka att lite superlim skulle göra susen, och använde således detta. Med resultatet att låsknappen i mitten - vilken man trycker ner för att kunna snurra själva funktionsratten till den funktion man vill ha - nu är fastlimmad, och hela ratten är låst i P-läget. Först tänkte jag kasta mig själv OCH kameran från balkongen, men eftersom jag bor på första våningen hade det antingen bara resulterat i max en vrickad fot plus att kameran antingen gått sönder ännu mer, så det alternativet försvann. Sen tänkte jag kolla om drulleförsäkringen gällde - jag menar, jag var ju superdrullig - men icke! Således vänder jag mig hit - tror ni en Canonverkstad skulle kunna fixa detta, genom att helt sonika byta ut hela funktionsratten, och i så fall - vad skulle en sådan reparation kunna tänkas gå på? Jag behöver kanske inte ens en "äkta" kameraverkstad, då garantin (som iofs ändå inte skulle gällt) för länge sedan är slut. Eller måste jag kasta hela kameran på tippen? Den funkar ju fortfarande att fota med, men bara i P-läge då...

Så snälla - hjälp en desperat idiot, kära forumkamrater!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja, Canons verkstad (canon RCC) kan byta hela ratten. De ska numer ha fasta priser på olika reparationer. Du kan lämna in på Scandinavian Photo eller Goecker utan extra kostnad.
 

iSolen.se

Guest
Ooookej - jag har varit superklantig - jag vet .Följande har hänt:
Själva symbolbrickan till funktionsratten - ni vet den runda ringen med P, Av, Tv, M osv) har för länge sedan trillat av, och jag fick för mig att nu sätta dit den igen. Tyvärr var jag idiotisk nog att tänka att lite superlim skulle göra susen, och använde således detta. Med resultatet att låsknappen i mitten - vilken man trycker ner för att kunna snurra själva funktionsratten till den funktion man vill ha - nu är fastlimmad, och hela ratten är låst i P-läget. Först tänkte jag kasta mig själv OCH kameran från balkongen, men eftersom jag bor på första våningen hade det antingen bara resulterat i max en vrickad fot plus att kameran antingen gått sönder ännu mer, så det alternativet försvann. Sen tänkte jag kolla om drulleförsäkringen gällde - jag menar, jag var ju superdrullig - men icke! Således vänder jag mig hit - tror ni en Canonverkstad skulle kunna fixa detta, genom att helt sonika byta ut hela funktionsratten, och i så fall - vad skulle en sådan reparation kunna tänkas gå på? Jag behöver kanske inte ens en "äkta" kameraverkstad, då garantin (som iofs ändå inte skulle gällt) för länge sedan är slut. Eller måste jag kasta hela kameran på tippen? Den funkar ju fortfarande att fota med, men bara i P-läge då...

Så snälla - hjälp en desperat idiot, kära forumkamrater!
Haha, (förlåt). Inlägget var kul. Inte situationen. Du har fått bra svar redan.

Vad är den värd? Hur fotar du? Du kanske kan leva med "P" om det blir dyrt?
 

Spygg

Aktiv medlem
Haha, (förlåt). Inlägget var kul. Inte situationen. Du har fått bra svar redan.

Vad är den värd? Hur fotar du? Du kanske kan leva med "P" om det blir dyrt?
Tyvärr fotar jag i princip aldrig med P-läget, utan det är M (alltid när jag filmar), Av eller Tv som gäller för mig beroende på situation. Nu har jag iallafall mailat Canonverkstaden och frågat om pris - håll tummarna...
 

apersson850

Aktiv medlem
Aceton löser cyanakrylat. Men en del annat också, så om det passar på en kamera är jag inte säker på. Blir kanske samma resultat som balkonghoppet.
 
ANNONS