Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till yongnou YN622c

Produkter
(logga in för att koppla)

Farnqvist

Medlem
Har precis fått mina två blixtsändare YN622C hemskickade.
Kom ihåg att jag hade min 30 år gamla Nissin blixt som jag använt till min analoga slr liggande i en låda.
Kan jag utan risk använda mig av denna blixt? Undrar då jag tror mig ha läst att man ej bör använda äldre blixtar till moderna kameror, tillbehör pga att elektroniken inte skulle fungera tillsammans.
 

hne

Aktiv medlem
Kolla trig-spänningen på blixten. Släpper du ut den magiska blå röken är det lögn att få in den igen!
Max 6V för hot shoe och 300V för PC-kontakten på 622C
 

Farnqvist

Medlem
Kolla trig-spänningen på blixten. Släpper du ut den magiska blå röken är det lögn att få in den igen!
Max 6V för hot shoe och 300V för PC-kontakten på 622C
Tack för svar😃
Tyvärr så har jag ingen manual kvar och hittar ingen text på blixten, så jag vet tyvärr inte vilka värden min blixt ger.
Går det enkelt att mäta sig till?
 

PMD

Aktiv medlem
Det bör gå att mäta spänningen med en vanlig voltmeter.

Det är knappast troligt att den ligger på över 300V så om blixten har en PC-kontakt så är det nog lugnt. (Fast mät ändå!)

Om du måste köra via en blixtsko så kan du använda en Wein Safe Sync som transformerar ner spänningen till låg och trevlig spänning för moderna apparater.
 

Smw

Aktiv medlem
Har precis fått mina två blixtsändare YN622C hemskickade.
Kom ihåg att jag hade min 30 år gamla Nissin blixt som jag använt till min analoga slr liggande i en låda.
Kan jag utan risk använda mig av denna blixt? Undrar då jag tror mig ha läst att man ej bör använda äldre blixtar till moderna kameror, tillbehör pga att elektroniken inte skulle fungera tillsammans.
Hej !
Mät med en voltmeter, både AC och DC. Det är det enda säkra.
Eller kör med sladd.

Problemet blir om dt är hög spänning i blixtfoten, förr eller senare sitter den
då antingen på mottagaren eller kameran.


-------------

Ska du komplettera så är Yn685 ett bra val, har inbyggd mottagare för 622 systemet.
:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xyn+685.TRS0&_nkw=yn+685&_sacat=0


//MW
 

Farnqvist

Medlem
Hej !
Mät med en voltmeter, både AC och DC. Det är det enda säkra.
Eller kör med sladd.

Problemet blir om dt är hög spänning i blixtfoten, förr eller senare sitter den
då antingen på mottagaren eller kameran.


-------------

Ska du komplettera så är Yn685 ett bra val, har inbyggd mottagare för 622 systemet.
:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xyn+685.TRS0&_nkw=yn+685&_sacat=0


//MW
Tack för svar😃
Det lutar nog att inköpa en yn685.
Hur är det att köpa från eBay? Har aldrig gjort det tidigare.

Mina yn622II och 622tx köpte jag genom Wish.
 

Smw

Aktiv medlem
Tack för svar😃
Det lutar nog att inköpa en yn685.
Hur är det att köpa från eBay? Har aldrig gjort det tidigare.

Mina yn622II och 622tx köpte jag genom Wish.
Hej !

Generellt:
Från utanför EU, gränsen då man brukar bli tvungen att betala moms
är någonstans 1200-1400 kr.

Frakt från Asien brukar vara 3-6 veckor.

Från USA, troligtvis även Canada: Priset blir ofta dubbelt så dyrt pga
dyr frakt, konstiga avgifter typ exportavgift, importavgift odyl.


Jag har handlat av denna säljare, Green_park, har fungerat bra
tog ca 10 dagar. använder RoyalMail vilket har den egenheten att
trackingnr i regel uppdateras dagen efter man fått paketet. ( ??!! )

http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN685-TTL-HSS-Wireless-Flash-Speedlite-for-Canon-7D-II-5DII-III-650D-UK-/181950037017


Har du inte en sån här så inräkna den: ( För rätt kameramärke , givetvis ) Ex :
http://www.ebay.com/itm/YongNuo-wireless-TTL-LCD-screen-YN-622C-TX-flash-Controller-for-Canon-/321469424038?epid=1450520188&hash=item4ad91221a6:g:Fr8AAOSwDZxTzjgl





//MW
 

PMD

Aktiv medlem
Från utanför EU, gränsen då man brukar bli tvungen att betala moms
är någonstans 1200-1400 kr.
Det går dock inte att räkna med det. För den som själv bär in varan finns det en beloppsgräns för vad man får föra in moms- och tullfritt: 430 EUR om man kommer med flyg och 300 EUR om man kommer med båt.

Importerar man med hjälp av en speditionsfirma så bör man alltid räkna med att behöva betala tull och moms även om man kanske kan ha tur och slippa det ibland.
 
ANNONS