Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

flytt av LR-katalog

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraJoh

Aktiv medlem
Roar mig idag med att flytta allt till ny dator. Bilderna är på plats och PS/LR är installerat. Nu är det katalogen som ska på plats. Lägger upp en bild i kommentarerna av hur det ser ut i gamla datorn - ska allt blåmarkerat med? Har haft LR länge och jag tänker att en del är gamla kataloger?
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Om du har tillgång till den gamla datorn är väl lättast att bara starta Lightroom och exportera katalogen. Alternativt bara kopiera senaste katalogen från Backups förutsatt att du gjorde en backup senast du avslutade Lightroom.

EDIT:
Såg nu att man inte kan exportera katalogen.
När jag tittar på din bild så ser det ut som att Lightroom redan körs, om det är fallet så avsluta det och kopiera sedan "Lightroom Catalog-2.lrcat" som ser ut att vara din senaste katalog och även den som är öppen.
Om Lightroom inte körs så vill du även ta med "Lightroom Catalog-2.lrcat-journal" och "Lightroom Catalog-2.lrcat-lock"
Startar inte Lightroom efter det så prova att ta bort -lock, men då måste du vara helt 100% säker på att det inte finns något program som använder katalogen!
 

SaraJoh

Aktiv medlem
Om du har tillgång till den gamla datorn är väl lättast att bara starta Lightroom och exportera katalogen. Alternativt bara kopiera senaste katalogen från Backups förutsatt att du gjorde en backup senast du avslutade Lightroom.
Hej! Ja, det som syns på bilden är ju från min gamla dator. Jag har gjort en ny säkerhetskopiering häromdagen och inte använt LR sen dess. Det jag läst mig till på nätet är att jag ska kopiera över alla filer med lrcat och lrdata samt previews till samma plats i nya datorn. Men där finns ju flera kataloger 2-4-5 och jag funderar över om en del av dem är onödiga att ta med, kanske äldre. Kollar man på datumet så är ju en del ända från 2013.....

Det du skriver om att exportera från LR - finns det en sådan funktion inne i själva programmet menar du? Jag har läst mig till att gå via utforskaren och LR-mappen - men det kanske finns en annan väg?
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Hej! Ja, det som syns på bilden är ju från min gamla dator. Jag har gjort en ny säkerhetskopiering häromdagen och inte använt LR sen dess. Det jag läst mig till på nätet är att jag ska kopiera över alla filer med lrcat och lrdata samt previews till samma plats i nya datorn. Men där finns ju flera kataloger 2-4-5 och jag funderar över om en del av dem är onödiga att ta med, kanske äldre. Kollar man på datumet så är ju en del ända från 2013.....

Det du skriver om att exportera från LR - finns det en sådan funktion inne i själva programmet menar du? Jag har läst mig till att gå via utforskaren och LR-mappen - men det kanske finns en annan väg?
Jag uppdaterade precis mitt inlägg ovan.
Preview-mapparna kommer skapas igen när det behövs. Har du en backup så är det bara att gå in i Backups-mappen, packa upp den senaste och kopiera filen till den nya datorn. Eventuellt behöver du importera den i Lightroom, men bara den ligger på rätt ställe tror jag inte det behövs.
 

SaraJoh

Aktiv medlem
Tack för hjälpen! När jag går in i backup-mappen så finns där en zipfil som heter LightroomCatalog-2.lrcat.zip.
Den är från det datum jag gjorde senaste backupen, tänker du att det är den enda fil jag då isf behöver flytta och packa upp? :)


Edit: och du har helt rätt i att LR var igång när jag tog bilden på utforskaren
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Tack för hjälpen! När jag går in i backup-mappen så finns där en zipfil som heter LightroomCatalog-2.lrcat.zip.
Den är från det datum jag gjorde senaste backupen, tänker du att det är den enda fil jag då isf behöver flytta och packa upp? :)
Yes, det stämmer. I den finns din Lightroom Catalog-2.lrcat (eventuellt heter den bara "Lightroom Catalog.lrcat")
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Läste på lite mer nu, har du presets och liknande du vill kopiera över så finns dom inte i katalogen.
Lättast är då att gå till klistra in "%appdata%/Adobe/Lightroom" i adressfältet i Utforskaren och kopiera alla filer/kataloger där till samma ställe på nya datorn.
 

SaraJoh

Aktiv medlem
Läste på lite mer nu, har du presets och liknande du vill kopiera över så finns dom inte i katalogen.
Lättast är då att gå till klistra in "%appdata%/Adobe/Lightroom" i adressfältet i Utforskaren och kopiera alla filer/kataloger där till samma ställe på nya datorn.
Ok! Tack. Provar så
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker det ser märkligt ut!

Din mest aktuella katalogfil är daterad april 2016. Har du inte jobbat med LR sedan dess??

EDIT: Du kan bortse från min kommentar, jag ser att det är skapande datumet du har valt att visa i utforskaren, inte senast redigerat datum.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ytterligare en kommentar, det ser ut som om du kör backup till samma plats som du har din original-fil. Det är default inställning i Lightroom men det bör man definitivt ändra. Din backup-mapp bör absolut placeras på en annan hårddisk än där du har din original-katalog.
 

SaraJoh

Aktiv medlem
Jag tycker det ser märkligt ut!

Din mest aktuella katalogfil är daterad april 2016. Har du inte jobbat med LR sedan dess??

EDIT: Du kan bortse från min kommentar, jag ser att det är skapande datumet du har valt att visa i utforskaren, inte senast redigerat datum.

Ja, jag insåg samma sak. Satt också och klurade lite över datumet. Allt har löst sig. Jag har kopierat över den aktuella filen och öppnat via LR. Det flöt på tämligen smärtfritt att återfinna blderna. Det var några smärre ändringar i trädstrukturen iom att det var bilder från flera diskar i gamla datorn + en fristående som nu skulle in på en och samma hårddisk. Men det har fixat sig.
Nu ska jag bara lista ut hur presetsen kommer dit de ska :p
 

SaraJoh

Aktiv medlem
Ytterligare en kommentar, det ser ut som om du kör backup till samma plats som du har din original-fil. Det är default inställning i Lightroom men det bör man definitivt ändra. Din backup-mapp bör absolut placeras på en annan hårddisk än där du har din original-katalog.
mmm..det där är en sak jag hört och tänkt att jag ska fixa flera ggr men det har inte blivit. Men nu har jag bättre koll och ska definitivt ordna detta!
Tack!
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu ska jag bara lista ut hur presetsen kommer dit de ska :p
Nisse gav dig instruktionen ovan.

Du kan också hitta var presetsen lagras innifrån Lightroom. Gå till Edit-Preferences, välj fliken Prestes och klicka på knappen Show presets folder.

Sedan är det bara att kopiera över de filer du vill ha mellan datorerna.
 

AFJ

Aktiv medlem
mmm..det där är en sak jag hört och tänkt att jag ska fixa flera ggr men det har inte blivit. Men nu har jag bättre koll och ska definitivt ordna detta!
Tack!
Och så ser du till att ha en backup på alla dina originalfiler samt katalogfilen som du förvarar åtskiljd från datorn, helst på annan plats för att skydda mot brand och stöld! :)
 

SaraJoh

Aktiv medlem
Och så ser du till att ha en backup på alla dina originalfiler samt katalogfilen som du förvarar åtskiljd från datorn, helst på annan plats för att skydda mot brand och stöld! :)
Presets fixade utan problem :)
Backup på bilderna kör jag regelbundet.
Nu ska även katalogfilen dit

Tack för all hjälp
 
ANNONS