Annons

Pinhole camera - hålkamera - över axlen

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Så, nu har jag mekat litet mer. Fortfarande så skulle det kunna bli mer ljustätt, det satt t ex en svart strumpa tejpad runt objektivburken, men skillnade är likväl slående.

Båda exemplen är ett utsnitt på cirka 1700 x 1700 pixlar av 6000 x 4000.

Den första med min 100 mm plankonvexa lins med ett 1 mm bländarhål, dvs bländare f:100.

Den andra bilden är utan linsen, utan bara ett 0,4 mm hål, dvs f:250 ungefär.

Att den andra bilden både har mycket lägre upplösning och mycket mer diffraktion tycker jag är ställt utom allt tvivel.

Jag menar att detta visar att min plan med "kvasipinhålsobjektiv" skulle kunna fungera utmärkt och göra det ganska aptitligt att få rejält med upplösning även från något såpass lätthanterligt som 120-film.

Man skulle ju till och med kunna överväga att göra en panoramakamera med 135-film om man riktigt gärna vill.

I sammanhanget beklagar jag också att jag lagt ut digitalsensorbilder i en debatt med helt andra ideal, men min avsikt var ju att visa på en möjlig utveckling.
 

Bilagor

ajoe

Aktiv medlem
Nu har jag suttit med morgonkaffet och räknat litet.

Om jag tar mig friheten att strunta i "ljusotätheten" hos mitt burkobjkektiv och bara fokuserar (sorry...) på den möjliga upplösningen så finner jag:

  • 0,4 mm
    Upplösningsgränsen stämmer ganska bra med just 0,4 mm, vilket är väntat. Översatt till en hålkamera baserad på 120-film så skulle det innebära 150 linjers vertikal upplösning.
  • 1,0 mm/lins
    Upplösningsgränsen verkar vara 2,5 eller 3 gånger högre, vilket skulle kunna motsvara 450 linjer på 120-film på samma vis.
En rimlig konsekvens av detta är att en ännu större bländaröppning skulle kunna ge ännu högre upplösning, samtidigt som egenskaperna naturligtvis blir alltmer "objektivlika" med allt vad det innebär, fokusering, skärpedjup etc.

Frågan hur långt man kan gå blir ju litet lik frågan om hur långt ett snöre är, men det fanns ju en ganska berömd landskapsfotogrup där bl a Ansel Adams var med som hette f/64.

Min mening är att så länge man håller sig kring f/64-128 så är egenskaperna ändå väldigt "pinnhålslika".

Vilket man hade kunnat resonera sig fram till med elementära kunskaper i geometrisk optik, men som ändå kan vara trevligt att testa i verkligheten. För mitt inre ser jag en panoramakamera som James Guerins 6x17, men med linsöppning motsvarande f/64 eller så och enkellins med korrekt brännvidd.
 

ajoe

Aktiv medlem
Fick hem en M42 fokusmoj som jag köpte för ett par hundringar på ebay och reproducerade det prov jag gjorde tidigare med en (delvis) svartmålad medicinburk. Litet mindre ljusläckage men i princip samma resultat, dvs med en plankonvex enkellins så är rimlig bländaröppning någonstans i ormådet f/64 till f/128. Som väntat.
 

Bilagor

Znutt

Aktiv medlem
Fick hem en M42 fokusmoj som jag köpte för ett par hundringar på ebay och reproducerade det prov jag gjorde tidigare med en (delvis) svartmålad medicinburk. Litet mindre ljusläckage men i princip samma resultat, dvs med en plankonvex enkellins så är rimlig bländaröppning någonstans i ormådet f/64 till f/128. Som väntat.
Häftigt. Har missat uppdateringarna? Inte fått några mail från FS?
Snyggt jobbat :)

Hur stor är ditt plankonvexa lins? Sitter "hålet" presis bakom?

Skulle det gå att få till en terraPin typ lins brännvidd 86. Eller designa en ny med brännvidd 100.
Hur blir det med en lins och raktfilm plan jmf med kurvat. Vad hanar skärpan i hörnen? Har fått för mig att vanliga objektiv är korrigerade för detta?
 

oet

Aktiv medlem
Dags att bumpa tråden
Vill minnas att vi diskuterade smidigare sätt att framkalla bladfilm tidigare i tråden.
Jag har ritat upp en hållare för att framkalla 6st 5x7 blad i en Jobo trumma.
Som synes har jag tagit inspiration från MOD54 variant för 4x5 film.

Håller på med en testutskrift nu
 

Bilagor

ajoe

Aktiv medlem
Fint att se att det finsn de som inte ger sig. Jag blev plötsligt och litet oväntat med en skock får och det har inte blivit mycket tid över för foto.

Apropå plankonvex lins så är väl en sådan inte korrigerad för någonting alls, nä'r bildvinkeln blir stor så blir det som det blir. Med bländare f/64 eller 128 så finns det ju litet marginaler att ta av.

Läckert med bladfilmsinsatsen, heja, heja!
 
ANNONS