Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få kunder till nystartad firma

Produkter
(logga in för att koppla)

bellaberg

Medlem
Jag har en egen firma som jag har haft i ungefär 3 år. Jag vill verkligen komma igång med porträtt, familjefotograferingar, bröllop osv. Men jag har INGEN aning om vart jag ska annonsera, skriva eller göra för att få igång kundkretsen.

Har flyttat till en ny ort och känner ingen som jag kan ta portfoliobilder men funderar på att göra en annons på min facebooksida och ge ett bra pris för familjefotograferingar! Hur borde den se ut? Borde man betala så den når ut till fler människor? Hur har ni gjort som är nystartade? Har ni några tips som jag kan ta med mig?

Vore jätteroligt att ta bröllopsbilder men vet inte vart jag ska annonsera så bröllopspar vet att jag finns. Har ni några bra sidor som ni vet man kan använda sig av? Borde man lägga in en annons på blocket? Alla tips är välkomna!
 

ROOL

Aktiv medlem
Det låter som det vanliga problemet för många nya företag. Man måste naturligtvis vara duktig på hantverket. I Ditt fall fotografering.

Men för att lyckas som entrepenör måste man även vara en bra SÄLJARE. Blocket, hemsida, annonser i lokaltidningen, pressreleaser till lokaltidningar, reklamblad, anslagstavlan på Konsum, ICA, nätverka i skolan, i kyrkan, på jobbet, fotoklubben m.m.



Lycka till!
 
Jag har en egen firma som jag har haft i ungefär 3 år. Jag vill verkligen komma igång med porträtt, familjefotograferingar, bröllop osv. Men jag har INGEN aning om vart jag ska annonsera, skriva eller göra för att få igång kundkretsen.

Har flyttat till en ny ort och känner ingen som jag kan ta portfoliobilder men funderar på att göra en annons på min facebooksida och ge ett bra pris för familjefotograferingar! Hur borde den se ut? Borde man betala så den når ut till fler människor? Hur har ni gjort som är nystartade? Har ni några tips som jag kan ta med mig?

Vore jätteroligt att ta bröllopsbilder men vet inte vart jag ska annonsera så bröllopspar vet att jag finns. Har ni några bra sidor som ni vet man kan använda sig av? Borde man lägga in en annons på blocket? Alla tips är välkomna!
Gör dig tillgänglig i sökmotorer (Google). Marknadsför dig på Facebook genom att betala för en annons riktad mot din målgrupp.

Bestäm dig för om du vill konkurrera med pris eller kvalitet. Det är lätt att tro att det är pris som är grejen men väldigt många kunder tittar på kvaliteten först och sedan priset.
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag har en egen firma som jag har haft i ungefär 3 år. Jag vill verkligen komma igång med porträtt, familjefotograferingar, bröllop osv. Men jag har INGEN aning om vart jag ska annonsera, skriva eller göra för att få igång kundkretsen.

Har flyttat till en ny ort och känner ingen som jag kan ta portfoliobilder men funderar på att göra en annons på min facebooksida och ge ett bra pris för familjefotograferingar! Hur borde den se ut? Borde man betala så den når ut till fler människor? Hur har ni gjort som är nystartade? Har ni några tips som jag kan ta med mig?

Vore jätteroligt att ta bröllopsbilder men vet inte vart jag ska annonsera så bröllopspar vet att jag finns. Har ni några bra sidor som ni vet man kan använda sig av? Borde man lägga in en annons på blocket? Alla tips är välkomna!
Välkommen till en av de mest överetablerade av brancher du kan tänka dig. Antalet ¨fotografer¨ökar för varje dag som går. Många både vill o kan göra bra bilder billigt. Finns inga hemligheter, du måste både vara bättre och billigare än andra för att dra in jobb. Sedan att dra in jobb som ger något över i lön till dig som ägare av företaget ditt... hittar du svaret på den frågan är du en av få!
 

Anjou

Aktiv medlem
Om jag går till mig själv som bildköpare (jobbar primärt som Art Director) så skulle det aldrig någonsin inträffa att jag köper en fotografering av någon som jag inte tidigare hört talas om eller tittat på hens portfolio. (Jag kan inte tänka mig att en privatperson skulle fungera annorlunda.) Undantaget är naturligtvis om jag köper bilder från en bildbyrå men då pratar vi ju inte om uppdragsfotografering.

Allt handlar om att du måste kunna visa upp bilder du gjort. Du måste synas och ta plats. När du har skapat dig ett bra innehåll kan du köpa annonser på tex Facebook och länka till din portfolio eller någon sorts blogg/insta/youtube där du regelbundet lägger upp nya bilder och berättar lite om dina projekt du håller på med. Då är chansen större att jag hittar dig. Jag har svårt att tro att du får fotojobb genom en annons där du erbjuder porträtt till låga priser.

Testa att googla på de vassaste bröllopsfotograferna och se hur de gör. Många är väldigt duktiga på att jobba med story telling och visa upp sina jobb med mycket bakom kulisserna och annat som gör att man blir nyfiken.

Du kommer nog att få många kommentarer om att det är en tuff och ibland nästan omöjlig bransch där många är duktiga och erbjuder låga priser. Så är det i alla branscher och då måste man kunna erbjuda något annat som tex den där känslan att det känns spännande att följa dina projekt och läsa om när du beskriver hur du jobbar. Man ska bli nyfiken och känna att man litar på att du levererar.

Det är sällan svårare än att gå till sig själv och fundera hur man har hittat sina egna favoriter, oavsett om det handlar om kläder, musik eller konstnärer.
 

bellaberg

Medlem
Tack allihopa!

Alla har sagt många bra saker som jag kommer ta till mig! Jätteintressanta teorier, tips och tankegångar. Ska göra det bästa jag kan ut av detta! Tack igen :-D
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Naturligtvis måste du ha en vettig hemsida där du visar upp bilder som du tagit.

Men det är bara passiv marknadsföring, du behöver också göra utåtriktade marknadsaktiviteter för att få det att rulla ordentligt.

Jag skulle rekommendera att du på något sätt gör reklam på orten. I lokaltidningen, i en lokal facebook-grupp eller utomhusreklam, så att du når folket på orten.

Ett budskap som är svårt att motstå är gratis fotografering. Ibland är det dock gratis för bra och ger en del lata kunder, i så fall kan du ta 50 kronor.

Poängen är att ta betalt för bilderna istället för fotograferingen. Då vågar man chansa, men köper om bilderna blir bra.
 
ANNONS