Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Virusvarning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Om man läser artikeln ang ny fabrik i Tokyo så får man ett antal länkar att klicka på , bla Första varningen , tag din present. Det handlar om att ev få en Samsung S8 om man lämnar sina leveransuppgifter mm.

Mina virusprg skriker rakt ut när jag klickar på länken. Jag trodde FS hade bättre koll än så.

Med vänlig hälsning Kent
 

Lysmask

Avslutat medlemskap
Ser inga såna länkar när jag läser artikeln varken på mobilen eller datorn, säker att det är fotosidan problemet ligger på?
 

Visom

Aktiv medlem
Kanske var något tillfälligt som de redan plockat bort? Alla annonser jag får upp är legitima och utan virusvarningar....
 

Ventures

Aktiv medlem
Inte säkert att Fs har kontroll över vilka annonser som länkas in. Det brukar styras av någon "algoritm" som gissar vad du är intresserad av utifrån din surfhistorik.
Klicka aldrig på reklam och använd adblock så slipper man mycket "virus".
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kan du beskriva mer om hur de där länkarna såg ut och var de låg?

Du hade ju virus på din egen dator förra året, som bla mailade till mig för vi hade haft epostkontakt tidigare - så gäller ta reda på om detta var något som bara drabbade dig eller många.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Kan du beskriva mer om hur de där länkarna såg ut och var de låg?

Du hade ju virus på din egen dator förra året, som bla mailade till mig för vi hade haft epostkontakt tidigare - så gäller ta reda på om detta var något som bara drabbade dig eller många.
Jag har blåst min PC för en vecka sedan och installerat virusprg.
Märkligt att ingen annan har uppmärksammat denna reklamannons.

Har nu läst artikeln igen , men nu finns inte reklamen med längre.

Med vänlig hälsning Kent
 

afe

Aktiv medlem
Det där kommer inte från Fotosidan - det är din dator som fått något skit som lägger in länkar till diverse annonser. Det är malware som inte nödvändigtvis hittas av alla virusskydd.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Det där kommer inte från Fotosidan - det är din dator som fått något skit som lägger in länkar till diverse annonser. Det är malware som inte nödvändigtvis hittas av alla virusskydd.
Ok...så du menar att när jag klickar på artikeln om Canons nya fabrik i Tokyo , så lägger min dator till annonserna på sidan? Nja....jag är skeptisk. Har jobbat i 20 år som IT-tekniker så jag vette tusan....
Nu är annonsen borta hur som.
 

afe

Aktiv medlem
Ok...så du menar att när jag klickar på artikeln om Canons nya fabrik i Tokyo , så lägger min dator till annonserna på sidan? Nja....jag är skeptisk. Har jobbat i 20 år som IT-tekniker så jag vette tusan....
Nu är annonsen borta hur som.
Ja, det är precis vad som händer med den typen av malware. De lägger in länkar i löpande text som inte har något med ursprungssajten att göra. Det är inte alls ovanligt och händer när man råkat klicka på något man inte borde klickat på (eller på annat sätt fått in skiten i webbläsaren). Jag är förvånad att du inte stött på det tidigare om du jobbat så länge inom IT.

Fotosidan lägger aldrig in länkar i löptexten som inte har med själva artikeln att göra.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har ju inte arbetat med web , men vet på ett ungefär hur det brukar fungera.
Oseriösa länkar har man ju sett sig trött på , men anledningen till att jag reagerade
var just att det låg på FS. Det kan ju vara som du säger...men det känns sådär.
 

afe

Aktiv medlem
Jag kan nästan säkert garantera dig att det är din webbläsare som genererar dessa länkar. Det hjälper inte alltid att blåsa datorn om du väljer att behålla alla gamla inställningar (och importerar cookies etc.). FS lägger inte in länkar i löptext, så de länkar du sett kommer från din browser.
 
ANNONS