Annons

Blixt - problem med synkronisering

Produkter
(logga in för att koppla)

rolfmm

Aktiv medlem
Jag har just fått mig en blixt, nått jag inte använt sen 80-talet.
Problem: Min kamera, Canon EOS 77D, och min blixt; Meike Speedlite MK-580 till Canon, vill inte samarbeta. Jag får dom inte att synkronisera. Jag har provat helautomatisk, "halvautomatisk" och manuell; Slutar 1/60, bländar 5,6 ger samma resultat med och utan blixt. Blixen tänder, men tydligen inte synkront med kameran. Den funkar dock fint på min väns EOS 5D Mk III.....
Vad kan vara fel?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Prova igen

Det är inte bara så att det naturliga ljuset kräver 1/60 f/5,6. Då kommer inte blixten att synas. Prova 1/125 bl 8 och sätt iso lågt (Du kanske t.o.m har auto-iso aktiverat?)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Menyn

Har du gått in i menyn under blixtstyrning (gör det med blixten påslagen). Gå in i menyn Blixtstyrning -"inställning för extern blixt" och se till att välja E-TTL om du inte redan gjort det. Blixtkompensering (ljusare/mörkare) gör du sedan i kameran under blixtljuskompensation (inte den vanliga exponeringskompensationen som bara styr hur mycket naturligt ljus som kommer med.
 

rolfmm

Aktiv medlem
Jepp, där var et fel, men också hade jag glömt ställa den till 'wireless off' så den stod på 'slave'.....

Följdfråga: Kan jag ställa kameran på Tv - 1/125 sec och låta blixt/kamera sköta resten? Eller ska jag använda Manuell och ställa både slutar o bländar? Och vad bländar borde jag använda? Blixtens effekt kan ställas från 1/1 till 1/128 med ledtal 42.

Jag ska fota brudpar under borgerlig vigsel (i et stort kontor) och tänker skjuta blixten i taket eller väggen bak mig. Jag har inte använt blixt på 30 år......
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Olika

Att använda av- eller tv-läge tillsammans med blixt på en Canon kräver att du vet vad du gör. Kameran kommer då att ställa in bländare eller slutartid efter det naturliga ljuset. Resultatet blir, om du inte jusrerar med den vanliga exponeringskompensationen, att du kan få suddiga bilder. Bäst för full kontroll är M-läget. Med slutartiden kan du justera hur mycket naturligt ljus du vill släppa in (påverkar inte blixtljuset (Tänk på att inte underskrida lägsta blixtsynktid för din kamera - brukar ligga mellan 1/125 - 1/250). Med bländaren kontrollerar du naturligt ljus och skärpedjupet. Blixtens ljus kontrollerar du med blixtljuskompensationen i kameran (inte att förväxla med den vanliga exponeringskompensationen). Blixten ställs in i TTL-läge och inte i manuellt läge där man kan justera blixtens effekt. Läs på i manualer och lär dig hur kombon fungerar, annars kan du bli missnöjd med de viktiga bilderna. P-läget kan nog också fungera bra, eller i alla fall bättre än av och tv om du inte hinner lära dig tekniken.
 

rolfmm

Aktiv medlem
Tackar för info. Blixt är mer komplicerat än jag trodde, men jag fick bra bilder i bröllopet. Kommer nog fråga mer på forumet näste vecka. Är i Grekland med sporadisk internettillgång.....
 

hne

Aktiv medlem
Prova detta på något porträttliknande motiv i god tid innan vigseln: Sätt blixten i E-TTL-läge, kameran i Av-läge, ISO på en nivå där tiderna inte behöver vara snabbare än 1/200s (eftersom din blixt inte har high speed sync) och ställ balansen mellan motiv (blixtljus) och omgivning med vanliga exponeringskompenseringen. Kameran kommer automatiskt styra blixten till att exponera motivet normalt och du styr hur ljus omgivningen blir som om huvudmotiv och blixt inte varit med. Vill du istället bara delvis fylla i skuggor med blixten använder du inställningen blixtexponeringskompensation istället (FEC).
 

rolfmm

Aktiv medlem
Tackar så mycket för info.
Kommer kameran automatiskt styra blixten till att exponera motivet normalt om jag skjuter den i taket eller bakväggen (indirekt belysning) också?
 
ANNONS