Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

LovaP

Ny medlem
Hej!
Jag är relativt ny till det här med kameror och att ta bilder och ska nu köpa min första systemkamera (har förut haft min brors gamla systemkamera efter att han tröttnade på att ta bilder).
Jag funderade då på vilken kamera jag borde köpa? Vill ta sportbilder (mestadels friidrott och orientering) och vill inte köpa en kamera som är jättedyr. Max 6000-7000kr för kamera+objektiv.

Tacksam för svar!
/Lova
 

Kiboko

Aktiv medlem

Blompottan

Ny medlem
Glad amatör här men mycket nöjd med min Nikon D300 som fortfarande levererar fina bilder. Är ju en semi pro kamera så den har det mesta i funktion man behöver enligt mig. Hitta en på blocket idag tex som bara har 6500 exponeringar för 3500:- Det är dock i övre prisspannet men bör anses som mycket få exponeringar i dagsläget på ett D300 hus. Nikon påstår att dom testar dom för 150000 exponeringar. Det finns billigare D300 också men då har dom betydligt fler exponeringar. Tipset om att kunna låna objektiv av din bror är riktigt bra tills du hittar din favorit brännvidd och lägg stålarna på objektiv.
-Billigt beg hus med få exponeringar och många funktioner och såklart samma märke som din bror.
-Ett fast 50mm f1,8 alt f1,4
-Spar sedan pengar till att köpa bra optik i det spannet där du gillar fota. Fundera även på om du vill gå upp på fullformat och köp då optik som passar fullformat och kör det på din DX.

Lycka till
 
ANNONS