Annons

Studioblixtadapter Bowens -> Elinchrom, erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har hittat en octabox som verkar passa mig bra i pris och kvalitet. Men nu ser jag att den inte finns i Elinchrom-fattning, men säljs i ett paket där en adapter till Elinchrom ingår.

Nu undrar jag om någon har haft erfarenhet av såna här adaptrar? Fungerar de bra? ...och med bra undrar jag mer specifikt hur pass bra?
...jag är lite skeptisk till adaptrar nämligen då det känns som man adderar en till svag länk som kan krångla, lossna osv osv.
Därför ställer jag frågan här om det är en bra lösning eller inte?
 

revox

Aktiv medlem
Jag har både elinchrom och en blixt med bowens-fäste. Jag skulle gissa att man kommer förlora ljus på att ha en adapter p.g.a. att blixtröret kommer "gömmas" i adaptern en aning. Man kan nog också få lite ojämnare ljusspridning i octaboxen om man har otur.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har både elinchrom och en blixt med bowens-fäste. Jag skulle gissa att man kommer förlora ljus på att ha en adapter p.g.a. att blixtröret kommer "gömmas" i adaptern en aning. Man kan nog också få lite ojämnare ljusspridning i octaboxen om man har otur.
Det låter rimligt att blixtröret inte sticker fram lika mycket, ett minus i kanten med andra ord.

Men du har alltså inte använt en adapter själv?
 
ANNONS