Annons

Resa till Abisko och Senja, fototips.

Produkter
(logga in för att koppla)

ctlindsten

Aktiv medlem
Hejsan.

I oktober så bär det av till Abisko i 2 dagar, sen Senja i Norge i 5 dagar. Tar gärna emot tips om vad man kan fota på båda ställena. Vi ska köra bil från Abisko till Senja, vad finns det att fota på vägen?

/Christian
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kanske starta med att läsa en bok av Serkan Gunes?
Kommer inte för tillfället ihåg namnet på den andre store fjällfotografen vi har i Sverige med flera böcker från norr.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Området kring Abisko är fint, jag var där och fjällvandrade för några veckor sedan. Vill du lämna bilen och gå en bit så är abiskojåkkå fotogenisk (bild 1). Vill du gå lite längre så är det fina vyer på sluttningen upp emot bissonvagge (bild 2).
 

Bilagor

karlstrom69

Aktiv medlem
Hejsan.

I oktober så bär det av till Abisko i 2 dagar, sen Senja i Norge i 5 dagar. Tar gärna emot tips om vad man kan fota på båda ställena. Vi ska köra bil från Abisko till Senja, vad finns det att fota på vägen?

/Christian
Två dagar - då måste det bli sånt som är ganska nära och lätt att ta sig till. Här är några tips.

1. Abiskojokken nerströms från E10 är fint tycker jag, gå ända ner till utloppet vid Torneträsk. Det är lite av ett deltalandskap - men det ser lite olika ut beroende på vattenståndet. Lättillgängligt. Även uppströms en bit är fint.

2. Vill ni göra en kortare vandring uppe på Nuolja så ta sittliften upp om den fortfarande är öppen för säsongen, och gå ner.

3. Silverfallet i Björkliden är lätt att ta sig till. Från parkeringen vid E10 (nära avtagsvägen upp till Björkliden) går en stig ner till fallet som är nere vid Torneträsk.

4. Trollsjön tycker jag ni ska försöka gå till om ni har tid - men det kräver en dryg halvdag om ni ska gå runt och fota lite. Vacker fjälldal med stora klippblock blandat med gräs och i botten rinner en bäck. Kanonfint om vädret är bra. Ca 5-6 km från E10 men det är lite stigning i början. Parkera nedanför Låktatjåkka station och följ leden uppåt bara. Ett tips är att ni viker av från leden efter ca 2-2.5 km när ni börjar komma in i dalen och går nere i botten där bäcken rinner. Sen kan ni gå leden tillbaka (den går lite längre upp på fjällsidan). Själva sjön tycker jag inte är så speciell - det är miljön i dalen som är behållningen.

5. Rallarkyrkogården i Tornehamn. Kanske inte så intressant fotografiskt, men det beror på vad för typ av bilder ni är ute efter. Mer historiskt intressant.

Mitt extratips:)
Grottorna i Björkliden kan vara värt ett besök om ni vill göra nåt annorlunda:) Det är rätt häftigt att gå in där. Det finns två system; ett större och ett mindre. Det större och lättaste systemet är det som går uppströms från stora ingången, där kan man gå (men man måste huka sig mycket) Det är bara nån kilometer att gå från Björkliden, uppströms efter kåppasjokken. Ni kan parkera på parkeringen innan husvagnsparkeringen (kör inte ända upp till hotellet) Men inte säker på att det är säsong i oktober. Fråga på Turiststationen i Abisko el. Björkliden. Ingången till grottorna ligger alldeles nere vid jokken och om vattenståndet är för högt så är det vatten i grottorna och de är omöjliga att besöka då. Senhöst och vinter är bästa tiden för besök. Ni bör ha en guide också för säkerhets skull. Ni blir skitiga och blöta så nån overall/överdrag är ett måste, och hjälm och flera lampor. Inte läge att ta med en dyr kamera, det är mer upplevelsen som är grejen.

Googla efter info och bilder så får du se om nåt av det jag listade är intressant. Abiskojokken och trollsjön/kärkevagge är de jag rekommenderar först.

Hoppas ni får en bra resa:)
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Bifogar kartbilder + ortofoto.
Nedre delen av Abiskojokken med deltat.
Kärkevagge/trollsjön med leden som går på östra sidan av dalen
Björkliden. Grottorna finns med på fjällkartan

/Anders


Stort tack för all info och kartorna Anders.

Ja det blir definitivt Abiskojokken, samt Noulja, sen hoppas jag på SIlverfallet, samt områdena kring det.


Ha det gött.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Området kring Abisko är fint, jag var där och fjällvandrade för några veckor sedan. Vill du lämna bilen och gå en bit så är abiskojåkkå fotogenisk (bild 1). Vill du gå lite längre så är det fina vyer på sluttningen upp emot bissonvagge (bild 2).

Tack så mycket Ludvig. Ser att du är från Linköping också. Kul :)
 
ANNONS