Annons

Vilken bildskärm duger åt mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik.f

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en skärm som är minst 27 tum stor. Jag har inget behov av att använda skärmen som nåt slags referens inför utskrift utan vill bara kunna njuta av bilder jag har tagit.
Är miniminivån nåt i stil med Benq SW2700PT, eller blir det samma tryck i bilden så att säga med en Dell ultrasharp eller liknande?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Dells Ultrasharp är generellt väldigt mycket skärm för pengarna.
U2715H är en 1440-skärm som både levererar bra bild och har snygg förpackning.

Men nu förtiden är det inte bara att inkludera eller exkludera någon på deras namn för olika tillverkare kör med samma displayer och Benq, Asus, AOC, LG etc har också fina skärmar även om vissa namn är förknippade med Gaming.
 

Visom

Aktiv medlem
Ska du inte publicera bilder så finns det gott om prisvärda alternativ. De dyrare behöver du främst om du behöver kalibrera och vill vara säker på att det är rätt färger, antingen för tryck eller digital publicering.
 

patrik.f

Aktiv medlem
Skönt att höra!
Jag har en Samsung Syncmaster 850 som jag köpte för kanske fem år sen. Kopplar in den till min Xps 13 via displayport och kör den i 2560x1440 men tycker liksom inte att bilden känns lika levande som på min mammas lika gamla 27 imac..
 

Blompottan

Ny medlem
Vet ej hur 27 imac ser ut men mac har ju en förmåga att lägga på ett glas så att bildskärmen blir mer glansig och kan vid anblick se mer tilltalande ut. Ska man då skicka det på print gäller det att köra något high gloss papper för att få samma effekt. När det gäller färg så är det en hel vetenskap och många parametrar i spel för att få samma lika från skärm till tryck. En skärm där du kan ställa in Kelvin skalan på och en billig spider från datacolor så borde du landa rätt nära. Även om du inte ska skicka på tryck så är det nice att ha möjligheten att betrakta bilden efter någon form av standard. För som du själv skriver så upplever du ju bilderna livlösa på din nuvarande skärm men dom poppar på imacens frågan är bara vilken som är den korrekta?

Lycka till ;)
 
ANNONS