Annons

Nu är det tydligen sagt: "No outsourcing of best Sony sensors"

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ja fast när tråden startade så kom det också dementi om att det var felaktigheter om uttalades. SAR hade krånglat till det med sin egen tolkning om vad som sagts om ämnet. Sony säljer Sensorer både till APS-C och FF kameror av andra märken, Sedan passar väl inte 42mp sensorn som sitter i A7RII rakt av till tex Nikon som är en DSLR kamera, utan måste i så fall Designas om av Nikon själva om dom nu valt den sensorn vilket jag inte vet om dom gjort det till D850.
 

PMD

Aktiv medlem
Det tror jag inte att Nikon har gjort. 42 Mpixel mot 45 Mpixel är ganska stor skillnad. Iofs så kan man väl kalla vad som helst för "omdesignad" (alla bildsensorer har ju gemensamma egenskaper), men nånstans passerar man nog gränsen till "nydesignad".
 

Bengf

Aktiv medlem
Vad jag vet så tillverkar inte Nikon Sensorer själva, och Sony har köpt upp Aptina och Toshiba, så vilka andra kan man handla av, jag ser likheter med 42mp sensorn, bakbelyst och tillägg då med 3mp, sedan då Nikons egenhändiga design för sista finslipningen.


Detta med Sony fanatiker är väl överspelat nu, och behöver inte ständigt repeteras i det oändliga, Sony tillverkar Sensorer av olika typer, några köper dom andra gör det inte. Från vilka Nikon köper sina sensorer rör mig inte ryggen det minsta lilla, dom bygger väl om det mesta i alla fall oavsett tillverkare.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog rätt troligt att det är Sony som står för chip-tillverkningen av Nikons 45 Mpixel-sensor, ja.

Jag håller det också för troligt att Nikon och Sony har samarbetat en hel del när det gäller designen.
 

PMD

Aktiv medlem
45,7 avrundas rimligen till 46... ;)
Jag tittade i Wikipedias faktaruta för att verifiera att jag kom ihåg rätt. 45.4 Mpixel står det där, men när jag kollade igen nyss så såg jag att det dessutom står 45.7 i brödtexten.

Gissningsvis används 45.4 Mpixlar av hur många nu sensorn har (45.7 Mpixel?) eftersom höjd och bredd (i pixlar) anges till 8256 × 5504.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tittade i Wikipedias faktaruta för att verifiera att jag kom ihåg rätt. 45.4 Mpixel står det där, men när jag kollade igen nyss så såg jag att det dessutom står 45.7 i brödtexten.

Gissningsvis används 45.4 Mpixlar av hur många nu sensorn har (45.7 Mpixel?) eftersom höjd och bredd (i pixlar) anges till 8256 × 5504.
Nikon själva anger 45,7 miljoner effektiva pixlar och 46,89 miljoner totalt antal pixlar. Var de där 0,3 miljonerna rymmer när man räknar angivna pixlar i filerna är oklart. Det diffar lite, men mindre, även på D810 om man gör samma räkneövning.
 

afe

Aktiv medlem
Meh... det har väl ingen som helst betydelse för tråden exakt hur många pixlar det är på varje ledd? Det är en sensor designad av Nikon och förmodligen tillverkad av Sony (och den är bättre än Sonys egna bästa sensorer för just Nikons kamera)
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror det är precis tvärtom och att det är just därför de skapade ett fristående bolag.
Exakt.

Man måste skilja på "Sony" och "Sony".

De är många gånger helt olika bolag vi talar om, och med helt olika kunder och därmed även helt olika verksamhet, affärsmål och strategier.

Tyvärr så har många (även i denna tråden, som tex. TS, men även andra som Glyko) problem att skilja mellan dessa.
 

iSolen.se

Guest
Ja fast när tråden startade så kom det också dementi om att det var felaktigheter om uttalades. SAR hade krånglat till det med sin egen tolkning om vad som sagts om ämnet. Sony säljer Sensorer både till APS-C och FF kameror av andra märken, Sedan passar väl inte 42mp sensorn som sitter i A7RII rakt av till tex Nikon som är en DSLR kamera, utan måste i så fall Designas om av Nikon själva om dom nu valt den sensorn vilket jag inte vet om dom gjort det till D850.
Jag träffade Nikon Tyskland för en vecka sedan och de tryckte på att D850-sensorn var designad av Nikon själva men producerad i Sonyfabrik.
 

iSolen.se

Guest
Nikon själva anger 45,7 miljoner effektiva pixlar och 46,89 miljoner totalt antal pixlar. Var de där 0,3 miljonerna rymmer när man räknar angivna pixlar i filerna är oklart. Det diffar lite, men mindre, även på D810 om man gör samma räkneövning.
Diffen är väl tom 1,2mpx och väl så intressant. Varför inte använda hela?

Min gissning är att algoritmerna för tex brusreducering, skärpning, ca-borttagning etc inte fungerar bra ut i kant.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Diffen är väl tom 1,2mpx och väl så intressant. Varför inte använda hela?

Min gissning är att algoritmerna för tex brusreducering, skärpning, ca-borttagning etc inte fungerar bra ut i kant.
Nu är vi väl långt ute i off-topic-periferin, hoppas ingen tar illa upp :)

Alla sensorer har extra pixlar längs kanterna utanför den egentliga bildytan som används för en massa olika saker. Bland annat olika former av kontrollmätningar för att kunna ställa korrekt analogförstärkning vid utläsning, de kan mäta vitbalans, de kan användas för checksummekontroller (ren felkontroll av data), somliga är helt blockerade för ett ge referensnivåer osv, osv.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Trevlig artikel från dpreview som delvis handlar om detta ämne:

https://www.dpreview.com/articles/9600049212/sony-vision-over-profit

De tolkar det som att sony i vissa fall håller på sensorer, men att de samtidigt utvecklar och tillverkar nya, kanske minst lika bra, tillsammans med andra företag såsom Nikon.

Tittar man på DR och "shadow improvement" för D850 och 7RM2 så ligger de väldigt lika. Notera X-led skiftet av kurvorna pga skillnaden i bas-ISO. Detta visar väl att Nikon och Sony samarbetat väl (och kanske antyder att jag hade lite fel).

Tittar man på D750s kurvor så ser man hur fantastisk den (och alla andra) FF 24 mp från Sony fortfarande är. Canon 6D2 är medtaget som varnande exempel ;-)

http://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm#Canon EOS 6D Mark II,Nikon D750,Nikon D810,Nikon D850,Sony ILCE-7RM2

http://www.photonstophotos.net/Charts/PDR_Shadow.htm#Canon EOS 6D Mark II,Nikon D750,Nikon D810,Nikon D850,Sony ILCE-7RM2
 

martinot

Aktiv medlem
De tolkar det som att sony i vissa fall håller på sensorer, men att de samtidigt utvecklar och tillverkar nya, kanske minst lika bra, tillsammans med andra företag såsom Nikon.
Vem är "Sony" i detta fallet som avses?

(Jo, finns många som "tolkar" för mycket - alldeles för mycket ibland, inte minst här på Fs, men även vissa som skriver på DPR - utan någon som helst koll eller reson).
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, det vore trevligt, men det är svårt att sammanfatta den här typen av artikel på några rader.

Svaret på din fråga kanske ges av det här citatet ur artikeln:
dpreview.com sa:
There are interesting implications of this wall between Sony Semiconductor and Sony DI
 
ANNONS