Annons

"Förstörd" bild ur kameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Nu har jag dessvärre hittat korrupta filer som jag redan redigerat i lightroom.
Så nu kan jag inte knyta det till import från kameran enbart....

Gjorde en export från lightroom precis och fick efter en stund blue screen med texten om "Memory management". kör windows 10.

Efter lite googling så verkar det som att dåliga RAM-minnen kanske kan orsaka korrupta foton?

Någon som vet om detta kan stämma? Bäst att byta ram-minnen då??
 

iSolen.se

Guest
Nu har jag dessvärre hittat korrupta filer som jag redan redigerat i lightroom.
Så nu kan jag inte knyta det till import från kameran enbart....

Gjorde en export från lightroom precis och fick efter en stund blue screen med texten om "Memory management". kör windows 10.

Efter lite googling så verkar det som att dåliga RAM-minnen kanske kan orsaka korrupta foton?

Någon som vet om detta kan stämma? Bäst att byta ram-minnen då??
Skulle möjligen kunna vara RAM men tror mer på en risig hårddisk.

Kör lite tester.
 

iSolen.se

Guest
Kör just nu windows egna memorytest.
Bifogar bild. Den har stött på fel säger den efter mindre än halva tiden.

Då kan man vara Ganska säker på att det är ram som ställer till med mina problem eller?
Det verkar mycket riktigt så. Med lite tur skit på kontakterna, du kan väl rucka på dem.

Förstår inte riktigt hur bilder på disk kan bli korrupta utan att du upptäckt det tex genom datorkrasch.
 

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Mystiken tätnar.

Hade två (av några tusen i denna mappen) filer (Raw cr2) som jag hade redigerat i lightroom.
idag när jag skulle exportera så såg jag iaf dessa två som helt plötsligt korrupta. öppnade DPP och även där var dessa korrupta.

Kollade min backup, där verkade ena filen vara normal.

Körde mem-test i windows. den sa att det var fel på ram.
tog ur alla och kör med ett, för att testa ett och ett. gjorde samma mem-test i windows igen, och det jag kör med nu fick inget fel.

öppnar lightroom igen, förstorar de båda bilderna, och den laddar och visar helt plötsligt igen Korrekta bilder?? Jag blir inte klok på detta. Om en fil är korrupt så borde den vara sönder.

Kan det vara så att bara för att jag tog ut alla ram utom ett, så läser den filerna korrekt igen? :S
 

PMD

Aktiv medlem
Kan det vara så att bara för att jag tog ut alla ram utom ett, så läser den filerna korrekt igen? :S
Det kan vara det som avhjälpte problemet. Om kontakterna glappade (t.ex. pga korrosion) så fick de antagligen bättre kontakt efter att du drog ur och satte i minnesmodulerna.

Å andra sidan tycker jag, precis som Ola, att ett sådant minnesproblem borde ha manifesterat sig på andra sätt också. Te.x. genom att datorn kraschade då och då.

Risken finns alltså fortfarande att du har något slags problem med din disk. Om disken är försedd med SMART så kan det finnas data att titta på som visar på potentiella problem. Exakt vilket program du kan ska använda för det kan jag inte föreslå eftersom jag inte har så bra koll på MS Windows numera, men det kanske finns någon annan i tråden som vet.
 

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Det kan vara det som avhjälpte problemet. Om kontakterna glappade (t.ex. pga korrosion) så fick de antagligen bättre kontakt efter att du drog ur och satte i minnesmodulerna.

Å andra sidan tycker jag, precis som Ola, att ett sådant minnesproblem borde ha manifesterat sig på andra sätt också. Te.x. genom att datorn kraschade då och då.

Risken finns alltså fortfarande att du har något slags problem med din disk. Om disken är försedd med SMART så kan det finnas data att titta på som visar på potentiella problem. Exakt vilket program du kan ska använda för det kan jag inte föreslå eftersom jag inte har så bra koll på MS Windows numera, men det kanske finns någon annan i tråden som vet.
Har koll på mina diskar. Både med wd egna program. Tredjeparts. Chkdsk osv.

Alla är gröna och borde inte vara några problem.
 

Oak

Aktiv medlem
Att hårddisken skulle vara problemet när minnestest faktiskt säger att det är fel på minnet finner jag väldigt osannolikt.

Trasiga minnen eller knas på moderkortet ger de mest lustiga fel.

En gång fick jag fel tecken i notepad när jag skrev vanlig text. Inga krascher, bara fel tecken ibland.

Memtest86 (bootas från usb-sticka) visade vilken av minnesplatserna som var knas på. Bytte den minneskretsen och allt var frid och fröjd igen.

För kritiska system använder man ECC-minnen som själva förstår när minnet är korrupt. Men då krävs stöd av processor (t.ex. Xeon), moderkort och minnen.
 
ANNONS