Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Världens dyraste foto - Peter Lik har gjort den igen

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Det finns rätt stora tvivel över om han verkligen har tjänat dessa stora pengar. Lätt att ange att man sålt en bild för x antal miljoner dollar, om sedan köparen är anonym. Det kan lika gärna vara ett sätt att marknadsföra sin verksamhet. Men vad som framförallt diskuterats är att de köpare som kanske betalat 10000 dollar för en bild utifrån att man säger att bilden kommer att öka i värde framöver. När de sedan försöker sälja sin bild visar det sig att den är mycket svår att sälja. Att sälja den för inköpspriset är mer eller mindre omöjligt. De kanske får en tiondel av vad de har betalat för den.

Och jag skulle mycket gärna glädjas åt hans framgångar, om jag inte tyckte att det känns lite pyramidspel över hans affärsmodell. Han har blivit mycket rik på sitt sätt att sälja bilder, men många av hans köpare har drabbats rätt hårt.
Ganska vanligt att konstnärshandlare är anonyma då det handlar om mycket pengar.
Men varför bryr du dig om vad folk är villiga att betala för någons bild? på vilket sätt påverkar det dig?

" men många av hans köpare har drabbats rätt hårt"
Har dom blivit tvingade att betala den summan? eller har dom betalat den summan för att dom anser att den är värd så mycket?

En produkt är alltid värd så mycket som någon är villig att betala för den, varken mer eller mindre.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
" men många av hans köpare har drabbats rätt hårt"
Har dom blivit tvingade att betala den summan? eller har dom betalat den summan för att dom anser att den är värd så mycket?
Nja, snarare är det väl så, att köparen har blivit förespeglade om att det skulle handla om en "säker" pengaplacering, (med god avkastning, på sikt (?)).
En produkt är alltid värd så mycket som någon är villig att betala för den, varken mer eller mindre.
Så är det naturligtvis, men "allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt" ;-).
 

gunnargren

Aktiv medlem
Har precis kommit hem från Las Vegas och varit på peter Liks utställning där. Det var sjukt mäktigt att gå omkring där bland hans enorma utskrifter av akryl. Det var väldigt mörkt i lokalen och spotlights som lyste på tavlorna vilket verkligen fick dom att poppa. Dom såg nästan bakgrundsbelysta ut.

Enormt fina och bra bilder som föll mig i smaken.

Har gjort en liten sammanfattning av mina intryck från usa och en av punkterna var att amerikanarna är inte så missunnsamma som oss svenskar och när någon lyckas med någonting så säger man grattis och är glad för den personens skull.

Här i Sverige är det tvärtom. Räcker med att läsa den här tråden. Bara för Peter har tjänat storkovan på sina bilder så ska det direkt börja gnällas om ditten och datten. Den svenska avundsjukan när den är som bäst. Kanska patetiskt egentligen.
Har också varit och sett den live, och håller med. En helt annan sak att se bilderna på plats, i det ljuset och så stora tryck. Med det sagt så säger jag inte att det finns andra fotografer som gör det lika bra eller bättre, men han har uppenbarligen lyckats sälja sitt namn på det ena eller andra sättet.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nja, snarare är det väl så, att köparen har blivit förespeglade om att det skulle handla om en "säker" pengaplacering, (med god avkastning, på sikt (?)).Så är det naturligtvis, men "allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt" ;-).
"säker pengaplacering med god avkastning, Jo tjena. om det fanns skulle alla människor vara miljonärer nu. Det finns aldrig några garantier för sådant och det vet investerare om så det är en dålig ursäkt.
 

PMD

Aktiv medlem
" men många av hans köpare har drabbats rätt hårt"
Har dom blivit tvingade att betala den summan? eller har dom betalat den summan för att dom anser att den är värd så mycket?

En produkt är alltid värd så mycket som någon är villig att betala för den, varken mer eller mindre.
Det sista är helt sant, men det är också sant att en transparent marknad fungerar bäst för alla som agerar på den. Om någon ljuger om tidigare försäljningsvärden så är marknaden inte längre transparent.

Det handlar inte i första hand om någon slags omsorg om de som har köpt dyrt, utan om att vi får ett sämre samhälle för alla när folk ljuger för mycket för egen vinning. De som ljuger alltför uppenbart brukar stoppas av lagar och regler, men det finns alltid en gråzon där vi måste lita på folks goda vilja.

Om nu Lik har gjort sådana fulingar. Det vet vi inte.
 

andreassofus

Aktiv medlem
det låter som alla här inne bara spekulerar och sprider falska rykten. Väldigt vanligt bland just avundsjuka och missunnsamma personer. Det är ju EXAKT så falska rykten sprids, startas av avundsjuka människor.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt storheten i bilden, Om man menar att dammet i ljuset ser ut som en spöklik figur... jaa... mjoo... Jag kanske ska hålla mig till Kalles kaviar istället för Beluga, men inte är väl detta något speciellt egentligen om man bortser från stor utskrift och prislapp?

Jag tycker bara det är bra om det börjar betalas stort för foton - lär ju inte skada någon som håller på med fotografi :p.

Bättre att lägga pengar på den bilden än något av detta kanske:
http://cavemancircus.com/2015/07/30/15-ridiculous-pieces-of-art-that-sold-for-millions-of-dollars/
 

afe

Aktiv medlem
det låter som alla här inne bara spekulerar och sprider falska rykten. Väldigt vanligt bland just avundsjuka och missunnsamma personer. Det är ju EXAKT så falska rykten sprids, startas av avundsjuka människor.
Om hans bilder de facto säljs på auktioner och liknande för mycket lägre belopp än vad första köparen betalade är det väl inte några falska rykten? Det torde vara tämligen enkelt för den som bryr sig att kolla upp vad hans verk faktiskt sålt för av etablerade auktionshus.

Att Peter LIk fick vansinnigt bra betalt vid första försäljningen är förstås kul för honom, men kanske mindre kul för köparen som vill sälja bilden vidare. De flesta som köper foton för såna här belopp gör det nog inte för att det tycker det är en fantastik bild, utan just som investering.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tycke och smak skall man nog inte diskutera när det gäller konstnärliga uttryck, men visst fick en och annan bild i länken mig att hajja till, inte minst med tanke på prislappen.

Men som sagt, tycke och smak skall man nog inte diskutera i konstsammanhang, för vem avgör vad som är rätt eller fel ?

Dessutom har ju var och en rätt till sin uppfattning i ämnet, oaktat vad andra tycker, så i dessa sammanhang kan man nog säga att alla har rätt (även de som har fel ;-)).
 

thommya

Aktiv medlem
Har precis kommit hem från Las Vegas och varit på peter Liks utställning där. Det var sjukt mäktigt att gå omkring där bland hans enorma utskrifter av akryl. Det var väldigt mörkt i lokalen och spotlights som lyste på tavlorna vilket verkligen fick dom att poppa. Dom såg nästan bakgrundsbelysta ut.

Enormt fina och bra bilder som föll mig i smaken.

Har gjort en liten sammanfattning av mina intryck från usa och en av punkterna var att amerikanarna är inte så missunnsamma som oss svenskar och när någon lyckas med någonting så säger man grattis och är glad för den personens skull.

Här i Sverige är det tvärtom. Räcker med att läsa den här tråden. Bara för Peter har tjänat storkovan på sina bilder så ska det direkt börja gnällas om ditten och datten. Den svenska avundsjukan när den är som bäst. Kanska patetiskt egentligen.
Jag har också sett Liks bilder live i Las Vegas på ett av hans gallerier.
Blev indragen i ett mörkt rum med speciell belysning som de ändrade styrka på under tiden.
På grund av den unika utskriftstekniken som påstås ligga bakom blir det liv och rörelse i bilden när ljuset ändras och den poppar verkligen fram som du säger.
- Inga problem att skeppa den till Sverige, sa säljaren som vi fick jobba hårt att förklara för att det inte var aktuellt med ett köp. Har för mig att de ville ha ca 30 000 SEK för den bilden vi tittade på.
Det som jag tycker gör bilderna unika är just storleken, utskriftstekniken och lystern i färgerna, feta och ofta snygga träramar. Men på tok för dyrt för mig och passar inte direkt i mitt hem.
Tycker däremot att det är helt ok att diskutera ditten och datten om Peter Lik utan att för den delen betrakta det som gnäll och avundsjuka.

Thommy
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om hans bilder de facto säljs på auktioner och liknande för mycket lägre belopp än vad första köparen betalade är det väl inte några falska rykten? Det torde vara tämligen enkelt för den som bryr sig att kolla upp vad hans verk faktiskt sålt för av etablerade auktionshus.

Att Peter LIk fick vansinnigt bra betalt vid första försäljningen är förstås kul för honom, men kanske mindre kul för köparen som vill sälja bilden vidare. De flesta som köper foton för såna här belopp gör det nog inte för att det tycker det är en fantastik bild, utan just som investering.
sant men vem har sagt att alla hans bilder alltid måste kosta lika mycket?

Men igen, är man en investerare och handlar med dessa summor så borde man verkligen ha bättre koll. Att säga att man blivit lurad köper jag helt enkelt inte. Känns ändå som att det är hans eget ansvara att veta vad det är han länge sina miljoner på :)
 
ANNONS