Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hama fotoram - visar 90 grader fel

Produkter
(logga in för att koppla)

SallyIV

Aktiv medlem
Hoppas någon vet..

Jag får mina bilder tagna med kameran på högkant visade liggandes, 90 grader förskjutna. I Windows 10 (Explorer och Fotovisaren) visas bilderna rätt.

Det rör de jag tar med Fuji X-T1.

Roterar jag i Explorer visas det ändå fel i fotoramen, så det hjälper inte..

-J!
 

tormig

Aktiv medlem
Jag vet inte men jag kan spekulera. När man roterar/vrider en bild är det inte säkert att man faktiskt flyttar runt pixlarna utan man "bara" sätter en flagga, eller tag, som talar om hur bilden skall presenteras. Dvs talar om vilken sida som skall vara nedåt t.ex. Det kan tänkas att den här fotoramen inte förstår det. Så hitta en programvara som faktiskt vrider bilden dvs flyttar runt pixlarna och se om fotoramen klarar det bättre.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Eller så får man lägga in den stående bilden i en liggande bild så att ramen hanterar alla bilder liggande, om det nu inte finns någon annan lösning
 
ANNONS