Annons

Hur många heltisfotografer anställs idag per år?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Är det någon som vet på ett ungefär hur många fotografer som anställs på heltid i Sverige per år?
Om jag var du skulle jag mejla till SFF och fråga. Det finns ju ingen som vet, men de kan nog ha en rimlig uppfattning.

Om vi håller oss till stillbildsfotografer är min egen gissning att det är ganska få, några tiotal kanske, som får fasta anställningar. Och de flesta av dem sysslar då med icke-kreativ fotografi inom industri, forskning, sjukvård och liknande.

Antalet pressfotografer som får fast jobb är extremt litet, nära noll. De allra flesta jobbar som frilans och/eller med kortare projektanställningar.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Skolfoto och/eller mäklarfoto är väl egentligen den enda inriktningen med konsekvent rekryteringsflöde - och det beror nog mycket på ett konstant återkommande behov i kombination med fotografer som kanske väljer en annan inriktning i fotokarriären något kvickare än genomsnittet.
 

iSolen.se

Guest
Skolfoto och/eller mäklarfoto är väl egentligen den enda inriktningen med konsekvent rekryteringsflöde - och det beror nog mycket på ett konstant återkommande behov i kombination med fotografer som kanske väljer en annan inriktning i fotokarriären något kvickare än genomsnittet.
De frilansar väl mest. Svårt leva på fulltid.
 
ANNONS