Annons

Bestulen på bild - vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej

jag har fått kännedom att en av mina bilder från ett bröllopsuppdrag används på en sida på Internet.
Jag har inte gett tillstånd till detta och undrar nu hur man går till väga ?
Finns det standardförfarande? ersättningskrav? och vad är min rätt att utkräva ersättning ?

väldigt tacksam för svar.

Med vänlig hälsning
Fredrik
 

ErlandH

Aktiv medlem
Enkelt.
Skicka en faktura.
Först bör man nog ta kontakt med den som man tror ligger bakom bildstölden och tala om för dem att de inte får göra det de gör. Gör man inte vad man kan för att avbryta brottet är det inte troligt att t ex en domstol tar eventuella ersättningsanspråk speciellt allvarligt.
 

blueman

Aktiv medlem
Hej Igen

Jo jag har läst en hel del på dessa forum dock är det svårt att omsätta just till sitt "fall"

Bilden finns på en hemsida för en stor känd organisation i sverige
Jag har ej kontaktas och därmed inte getts ersättning för bilden
Jagvet inte hur länge det legat på den aktuella sidan
Det saknas förstår hänvisning till mig som fotograf.

Jag har F-skatt sedel.

Det är första gången något sånt här händer mig (vad jag vet) och frågorna blir så klart många.
Vad fakturerar man, arkivbild för webb? ska den summan dubblas anger många ? jaghar läst en del guider men det varierar enormt.

läser vidare på forumen men tacksam för feedback

Mvh Fredrik
 

emjo

Aktiv medlem
Med archive.org kan man med lite tur få daterade snapshots över hur en websida sett ut med tiden.
 

LottaJohansson

Aktiv medlem
Är det skrivit något avtal i samband med bröllopet? Iofs så får inte någon använda din bild ändå men för många är det okänt tyvärr. Upphovsrätt är ofta främmande för "vanligt" folk.

Sen beror det ju på hur "goodwill" du vill uppträda. Antingen kontaktar du brudparet (eller vilka det nu är som har använt bilden fel) och säger som det är, antagligen tar de då bort bilden.
Om du vill gå den hårda vägen så skickar du en faktura på ersättning du vill ha.

Misstänker att det står en del på SFF:s (www.sfoto.se) hemsida om just detta.

MVH
Lotta Johansson
www.fotograflottajohansson.wordpress.com
 

blueman

Aktiv medlem
Hej och tack för svar.

För att förtydliga så rör det sig inte om brudparet eller privat personer
Utan om en stor rikstäckande organisation

Personligen tycker jag att ta betalt för sina bilder inte är den
Hårda vägen utan helt sunt och speciellt då den publicerats och använts
Utan tillstånd


Mvh Fredrik

Är det skrivit något avtal i samband med bröllopet? Iofs så får inte någon använda din bild ändå men för många är det okänt tyvärr. Upphovsrätt är ofta främmande för "vanligt" folk.

Sen beror det ju på hur "goodwill" du vill uppträda. Antingen kontaktar du brudparet (eller vilka det nu är som har använt bilden fel) och säger som det är, antagligen tar de då bort bilden.
Om du vill gå den hårda vägen så skickar du en faktura på ersättning du vill ha.

Misstänker att det står en del på SFF:s (www.sfoto.se) hemsida om just detta.

MVH
Lotta Johansson
www.fotograflottajohansson.wordpress.com
 

LottaJohansson

Aktiv medlem
Hej och tack för svar.

För att förtydliga så rör det sig inte om brudparet eller privat personer
Utan om en stor rikstäckande organisation

Personligen tycker jag att ta betalt för sina bilder inte är den
Hårda vägen utan helt sunt och speciellt då den publicerats och använts
Utan tillstånd


Mvh Fredrik

Okej, då missuppfattade jag, trodde det var brudparet som hade använt bilderna på ett sätt som inte var ok. Men om det är så stort som du säger bör du absolut begära ersättning, inget snack!

Hur hamnade bilden hos denna organisationen då?

MVH
Lotta Johansson
www.fotograflottajohansson.wordpress.com
 

blueman

Aktiv medlem
Hej igen


Jag har haft den publicerad på hemsida och blogg
I omgångar från 2007 så den har fiskats upp därifrån

Mvh fredrik
Www.bildfokus.se




Okej, då missuppfattade jag, trodde det var brudparet som hade använt bilderna på ett sätt som inte var ok. Men om det är så stort som du säger bör du absolut begära ersättning, inget snack!

Hur hamnade bilden hos denna organisationen då?

MVH
Lotta Johansson
www.fotograflottajohansson.wordpress.com
 
ANNONS