Annons

Ang. Creative Lightning System

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsRyden

Medlem
Hej!

Är lite inne på detta med blixtar.

1.) Om man ställer in kameran (d 300) i commander läge.
Då ska alltså blixtarna, tex speedlight, 600, 800, 900 reagera på en avfyrningsblixt från kameran?

2.) Om jag fattat det rätt, hur lång är då räckvidden på denna avfyrningsblixt? DVS, hur långt ifrån kan man ställa de andra blixtarna?

3.) Och när man använder kameran som commander, då kan man alltså inte ändra värden på blixtarna från kameran. Utan man måste springa fram och ändra på dom?

4.)Jag kommer att fota mycket utomhus även på längre avstånd, är det kanske värt att sattsa på en SU-800 kontroll enhet i mitt fall?
Då kan man väl även ändra värden på respektive blixt utan att behöva springa fram till dom?

Är det någon som har ett roligt exempel på hur man kan använda systemet så mottages en länk tacksamt!

Kom även med andra förslag så som kraftigare utomhusblixtar etc.

// Lars
 

vifra

Aktiv medlem
Hej!

Är lite inne på detta med blixtar.

1.) Om man ställer in kameran (d 300) i commander läge.
Då ska alltså blixtarna, tex speedlight, 600, 800, 900 reagera på en avfyrningsblixt från kameran?

Helt rätt. Dessutom i 2 grupper där varje grupp kan sättas upp med exponeringskompensation, (egentligen ljusflöde). Varje grupp kan hantera hur många slavar som helst, så länge slavens sensor ser förblixten.


2.) Om jag fattat det rätt, hur lång är då räckvidden på denna avfyrningsblixt? DVS, hur långt ifrån kan man ställa de andra blixtarna?

C:a 10 m


3.) Och när man använder kameran som commander, då kan man alltså inte ändra värden på blixtarna från kameran. Utan man måste springa fram och ändra på dom?

Det är bara i kameran du kan ändra värden. Inte i blixtarna, dom står i slavläge.

4.)Jag kommer att fota mycket utomhus även på längre avstånd, är det kanske värt att sattsa på en SU-800 kontroll enhet i mitt fall?
Då kan man väl även ändra värden på respektive blixt utan att behöva springa fram till dom?

SU-800 har inte märkbart längre räckvidd, däremot kan den liksom SB-900 hantera 3 grupper. SU_800 upplever jag också som lite säkrare om slavarna står något skymda från mastern.
Långa avstånd kräver radiosyncar eller nåt. Det har jag dock aldrig provat.

Är det någon som har ett roligt exempel på hur man kan använda systemet så mottages en länk tacksamt!

Sök på Joe McNally på ex youtube så hittar du en del. Nikon har också släppt en cd där man går igenom systemet. Nikon School, Creative Lighting System. Jag har dock inte sett den i sverige, men den lär gå att beställa från USA.

Kom även med andra förslag så som kraftigare utomhusblixtar etc.

// Lars


Läs svaren inlagda i din fråga
 

tettimul

Aktiv medlem
Bra svar men ska man vara petig med uttrycken så står inte de andra blixtarna i slavläge. Man måste skilja på slavblixtar fjärrstyrda blixtar.
Slavläge är ett "dumt" läge och har inte automatik. Den inställningen heter SU-4 på Nikons blixtar. När man använder creative lightning-systemet är den rätta inställningen "Remote" på de fjärrstyrda blixtarna och då är automatiken mer intelligent.
 

vifra

Aktiv medlem
Bra svar men ska man vara petig med uttrycken så står inte de andra blixtarna i slavläge. Man måste skilja på slavblixtar fjärrstyrda blixtar.
Slavläge är ett "dumt" läge och har inte automatik. Den inställningen heter SU-4 på Nikons blixtar. När man använder creative lightning-systemet är den rätta inställningen "Remote" på de fjärrstyrda blixtarna och då är automatiken mer intelligent.

Helt rätt, slarvigt av mig.
 

Tyckaren

Aktiv medlem
Tyckte inte att det framgick så tydligt i Vifras svar, men du kan visst ändra de två olika gruppernas styrka direkt i kameran.

Du kan också välja att stänga av blixten i kameran.
Den kommer i och för sig blixtra i alla fall, men det märks inte lika mycket i bilderna, för att helt ta bort blixtljuset och bara släppa igenom ir ljuset så köper du en SG-3IR http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=17169

Räckvidden är längre än 10m inomhus och är ännu bättre om du har väggar med bra "studs" i, t.ex. betong.

Hälsningar

Adam
 
ANNONS