Annons

Fotoresa genom Kalahari 2015. Intresserad?

Produkter
(logga in för att koppla)

fuzz4brains

Aktiv medlem
Finns det några som är intresserade av en resa utöver det vanliga?

Jag har tidigare åkt flera gånger till södra afrika och bl.a. åkt genom Namibia och Botswana tillsammans med en lokal guide som jag känner väl och planerar nu för nästa resa jan-feb 2015. För att kunna dela de fasta kostnaderna för denna resa söker jag 3-4 medresenärer som är fotointresserade såväl som intresserade av att vistas i de vilda delarna av södra afrika.

Tanken är att starta från Windhoek i Namibia, köra igenom Kgalagadi Transfrontier Park för att därefter fortsätta genom Central Kalahari Game Reserve och avsluta i Maun, Botswana. Resan genomförs med erfaren och licensierad guide, egna fordon, tält och självhushållning i matväg.

Resan är inte fysiskt krävande men då det innebär tältvistelse som ibland är långt från närmaste civilisation med vilda djur utanför tälten är det önskvärt med erfarenhet från friluftsliv. Fotomöjligheterna är utmärkta men det är även en definitiv upplevelse att tillbringa tiden "mitt i smeten" s a s. Detta är en upplevelse som man inte kan få vid vanliga safariresor men för den som söker service, bekväma camper och en skön säng är detta inte rätt upplägg.

En vanlig dag börjar med att vi vaknar när det börjat ljusna men innan solen gått upp, tar plats i bilen och åker ut och fotar, stannar för kaffe/té med rusks till frukost. Framåt dagen börjar värmen bli kännbar varför vi återvänder till tälten och skuggan för att äta lunch och invänta eftermiddagen då temperaturen börjar sjunka igen. Ut igen på drive tills solen går ned innan vi återvänder till lägret för att laga middag, sitta runt elden för att sedan krypa in i tälten och somna tidigt.

Räkna med att resan tar 3 veckor.

Är du intresserad av att få veta mer så kontakta mig.
 

ErikssonRobin

Aktiv medlem
Jag tycker det låter som en kanontrevlig fotoresa. Jag vet inte ännu om jag får ta ut mer semester inom de närmsta månaderna då jag redan rest lite för mycket mot min chefs vilja. Men eventuellt kan jag vara intresserad då jag bara besökt Marocko i Afrika än så länge.

Hur mycket kostar själva resan därnere inklusive mat, bensin, hyra av fordon, guide, inträde till parker osv på ett ungefär? Något särskilt att tänka på? Speciella tillstånd att ansöka om i förväg? Tänkte släpa med 2 kamerahus + objektiv och en gorillapod/ryggsäck som stöd.

Jag har rest en del och besökt bland annat, Mongoliet, Indonesien och Australien på egen hand och tältat i ovanstående länder så det är inga problem för min del.
 

fuzz4brains

Aktiv medlem
Semesterdagar kan vara en besvärlig och begränsande factor... :)

Resan genomför vi till självkostnadspris men självfallet vill guiden ha betalt för sin tid och nyttjandet av fordon, fordonen måste tankas, parkavgifter betalas och maten köpas. Slutpriset beror på antalet deltagare då kostnaderna delas varför det är svårt att uttala sig ännu men en uppskattning är 20 tkr plus flygbiljett och det ska då täcka samtliga kostnader på plats. Guide, fordon, bränsle, tält , parkavgifter och mat inkluderat. Jag vill inte räkna för lågt, hellre att det blir billigare än uppskattat än tvärtom.

Det enda tillstånd som behövs är att ha samtliga tältplatser bokade innan men det ordnar guiden. Utan bokade platser blir man i vart fall inte insläppt i CKGR. Visum krävs ej för svenska medborgare.

Det man förväntas ta med sig är sovsäck, kläder och den utrustning i övrigt som man anser sig behöver. Själv har jag tidigare tagit med mig 2 kamerahus och 3-4 objektiv och stativ. Stativet mest för bilder vid campen och eventuella nattbilder, djuren avbildas från fordonen så beanbag är inte en dum idé. Extra batterier och mycket minneskapacitet förstås.

Maila gärna mig om du vill veta mer.
 
ANNONS