Annons

simply electronics ,,, VARNING !!!!!!!!!!!!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

skägga

Aktiv medlem
Den första juni la jag en order på ett canon ef-s 55-250 . tänkte att det är ett billigt tillsvidareobjektiv .
Jag betalade med paypal .
Sen dess har dom tjaffsat hela tiden . okey dom ville ha en kopia på en elräkning eller ett skatteutdrag . Okey . fotade av skattesedaln då jag inte får någon elräkning .(Autogiro) ( dom skall tydligen ha det i england för att verifiera persens identiditet .) Mailade över det med ett foto på visakortet som är anslutet till paypal . naturligtvis med de flesta siffrorna överstykna .

Tydligen räkte inte det , upplösningen var tydligen för dålig .. sa dom först . jäkla tjaffs , en eos 500 d måste ta tillräkligt bra bilder för att dom skall vara läsliga .
Nåja . dom fattade tydligen inte vad dom hadde fått .
En räkning på bilskatten . nä det dög inte heller ,
Tog ut ett personbevis från skatteverket . PÅ ENGELSKA . Tydligen fattar dom inte det heller .
Så nu vill dom ha en kopia på visakortet igen /& en kopia på en elräkning .
Nåja ringde eon & dom fixade det snabbt . ÖÖ tydligen så fattar dom inte att det är en elräkning & begär ,,,,,,,,,,,,,,
Har försökt häva köpet . men det svarar dom inte på .
Hur fan gör jag ?
 

Maxe

Aktiv medlem
Vänd dig till PayPal eller tag kontakt med din bank.

För övrigt - gjorde du någon som helst check på vad S E var för företag. En enkel googling gör ju att man springer och gömmer sig - verkar nästan vara i samma liga som Nigeriabrev.
 

skägga

Aktiv medlem
Ja jag kola upp företaget , men sådana här problem har jag aldrig läst om . att jag i princip köper det utan garanti är jag medveten om .
Ja paypal kan vara ett alltenativ , tack för tippset . banken kan nog inte göra någonting men jag skall ringa min bankkvinna på måndag i alla fall .
Jag ger mig fan på att dom inte får fram gluggen & försöker förhala det hela
 

skägga

Aktiv medlem
Nej ringt har jag inte . måste i så fall rga telefonen för utlandssamtal , har kontantkort .
Företagstelen , tvivlar på chefen tycker att det är okey , inte för att jag vet vad det kostar ,,,
 

iSolen.se

Guest
Den första juni la jag en order på ett canon ef-s 55-250 . tänkte att det är ett billigt tillsvidareobjektiv .
Jag betalade med paypal .
Sen dess har dom tjaffsat hela tiden . okey dom ville ha en kopia på en elräkning eller ett skatteutdrag . Okey . fotade av skattesedaln då jag inte får någon elräkning .(Autogiro) ( dom skall tydligen ha det i england för att verifiera persens identiditet .) Mailade över det med ett foto på visakortet som är anslutet till paypal . naturligtvis med de flesta siffrorna överstykna .

Tydligen räkte inte det , upplösningen var tydligen för dålig .. sa dom först . jäkla tjaffs , en eos 500 d måste ta tillräkligt bra bilder för att dom skall vara läsliga .
Nåja . dom fattade tydligen inte vad dom hadde fått .
En räkning på bilskatten . nä det dög inte heller ,
Tog ut ett personbevis från skatteverket . PÅ ENGELSKA . Tydligen fattar dom inte det heller .
Så nu vill dom ha en kopia på visakortet igen /& en kopia på en elräkning .
Nåja ringde eon & dom fixade det snabbt . ÖÖ tydligen så fattar dom inte att det är en elräkning & begär ,,,,,,,,,,,,,,
Har försökt häva köpet . men det svarar dom inte på .
Hur fan gör jag ?
De (engelska företag i alla fall) kräver ofta att man kan bevisa sin adress, görs oftast med räkningar som kan valideras med leverantören. Typ elräkning.

Problemet här är nog att du använt paypal. Kan du inte betala med kreditkort istället? Det är dessutom säkrare för bägge parter.

Ring och prata med dem, då löser du det på några minuter.
 

Christer2

Aktiv medlem
Simply Electronics är juridiskt baserat i Hong Kong

Har inte läst allt finstilt men företaget förefaller vara etablerat i Hong Kong.
http://www.simplyelectronics.net/terms.php

Om produkterna också kommer därifrån så finns risken att tull och moms också belastar inköpet.

Att varorna "skickas från UK" behöver ju inte innebära att dom redan är införtullade i EU utan går transit från Asien.
 

skägga

Aktiv medlem
Ja , skatteverket borde det inte vara någe prolem att vallidera med .¨
Paypal borde kunna intyga , är desutom verifierad där sen många år .
Eon , vet i fan om dom sysslar med den servicen .
Att begära ut ägarbevis på en bil är en lätt sak . har till & med skickat dom länken .
Om dom nu inte litar på paypal . borde dom inte ha det som betalningslösning .
Alltenativet var väll google check out . har ingen aning om hur det fungerar . paypal har väll föresten ett bedrägeriskydd för båda parter ?

Nu vet jag inte hur utveklat england är , men han tyckte att fax var ett lättare sätt än dessa electroniska dokument . jag sa att fax var vanligt i sverige på 80talet , tyvärr vet jag inte vart jag skall hitta en sådan idag . det kanske retade upp honom .....
 

skägga

Aktiv medlem
Har inte läst allt finstilt men företaget förefaller vara etablerat i Hong Kong.
http://www.simplyelectronics.net/terms.php

Om produkterna också kommer därifrån så finns risken att tull och moms också belastar inköpet.

Att varorna "skickas från UK" behöver ju inte innebära att dom redan är införtullade i EU utan går transit från Asien.
Vad jag har förstått så skickas pryrlarna som köps från hemsidan från ett euland . dom som köps på ebay kan komma från asien . om paketet går från ett euland så är det inga problem med tullen .
Har inte heller läst att någonstanns på nätet att simplyes kunder har behövt betala någon skatt/moms .

Priserna är i stort sett begpriser i sverige . men visst det var en chansning från min sida . men den här utvecklingen hadde jag inte räknat med .Men det var ett test på en billig glugg . pengarna är en sak . prencipen en annan . Pratade just med en vän som är polis . han sa att gärna skickar ett mail från jobbet om det inte löser sig snart =)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag höll på med en sån här valideringssoppa för några år sedan från ett företag som är både stort och välkänt i UK. Det slutade med att jag beställde varan ett antal tusen dyrare i Sverige eftersom det inte var värt all huvudvärk. I det fallet måste jag säga att det var än mer löjligt eftersom jag betalade med VISA och dessutom hade Verified by VISA aktiverat. De ringde även upp mig på min mobiltelefon, men nej då... Att bedrägerier är ett problem förstår jag, men jag tycker kanske att det är bättre att inte sälja alls om man ska göra det så komplicerat att kunden får både kärlkramp och hjärnblödning på kuppen.
 

skägga

Aktiv medlem
Ja det är enbart löjligt , skulle det vara ett bedrägeri från min sida skulle med stor sannolikhet det vara upptäckt av den rättmätige innehavaren vid det här laget & företaget kontaktat för länge sedan .
Jag har köpt mängder av varor från olika länder & företag på nätet . alldrig varit med om någe liknande .
Jqag har desutom tidigare handlat varor från england för betydligt större summor än det här . det räckte med ett registerat telefonnummer ..
Antar att dom kolllade med telia
 

iSolen.se

Guest
Jag höll på med en sån här valideringssoppa för några år sedan från ett företag som är både stort och välkänt i UK. Det slutade med att jag beställde varan ett antal tusen dyrare i Sverige eftersom det inte var värt all huvudvärk. I det fallet måste jag säga att det var än mer löjligt eftersom jag betalade med VISA och dessutom hade Verified by VISA aktiverat. De ringde även upp mig på min mobiltelefon, men nej då... Att bedrägerier är ett problem förstår jag, men jag tycker kanske att det är bättre att inte sälja alls om man ska göra det så komplicerat att kunden får både kärlkramp och hjärnblödning på kuppen.
Jag har jobbat på ett ehandelsföretag i UK ett par år. Bedrägerierna där är ett jätteproblem. VISA hjälper köparen, inte säljaren.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har jobbat på ett ehandelsföretag i UK ett par år. Bedrägerierna där är ett jätteproblem. VISA hjälper köparen, inte säljaren.
Men som sagt, ge f*n i att sälja då! Jag som kund ska inte behöva skicka in halva mitt liv i pappersform för att kunna köpa en vara. Annars kan de ju upplysa tydligt om att de önskar in en pärm med mina privata papper så att jag kan hålla mig på stort avstånd redan från början.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Så vad tycker du är rimligt att begära för att en onlinehandel skall fungera ?
Nyfiken då du har erfarenhet
Vanliga kreditkort där adressen stämmer med leveransadressen tycker i alla fall inte jag är ett orimligt krav för första köpet. Kända kunder får levererat till vilken adress de vill.
 

iSolen.se

Guest
Men som sagt, ge f*n i att sälja då! Jag som kund ska inte behöva skicka in halva mitt liv i pappersform för att kunna köpa en vara. Annars kan de ju upplysa tydligt om att de önskar in en pärm med mina privata papper så att jag kan hålla sig på stort avstånd redan från början.
Om ett företag har problem med att vissa typer av ordrar ger bedrägerier ska de väl inte lägga ner. England m fl jobbar inte med personnummer och detta är baksidan, verifiering/validering blir ett problem.

Hur tycker du de ska göra när de får en order från en okänd källa och inte kan verifiera adress? Nu är det alltså inte bara kreditkortslösingar vi pratar om.
 

skägga

Aktiv medlem
Vill dom sälja borde dom rimligtvis inte lägga ansvaret på kunden . i sveriges fall finns enkla lösningar . ex ratsit . Eller skatteverket . Eller en kreditupplysning . Vill dom här företagen sälja till ex sverige får dom väl lägga ner lite jobb om dom vill tjäna pengar .
Eller helt enkelt jobba med banköverföringar .

Som det här är så känns det enbart som om jag som kund skall vara tacksam om dom skickar varan . fast pengarna har dom fått .- ett jävla sätt enligt mig .
 

skägga

Aktiv medlem
Om ett företag har problem med att vissa typer av ordrar ger bedrägerier ska de väl inte lägga ner. England m fl jobbar inte med personnummer och detta är baksidan, verifiering/validering blir ett problem.

Hur tycker du de ska göra när de får en order från en okänd källa och inte kan verifiera adress? Nu är det alltså inte bara kreditkortslösingar vi pratar om.
I det här fallet har dom så pass mycket att dom med lätthet kan spåra hela min släkthistoria , kolla upp om mina föräldrar är mina biologiska föräldrar eller om mina förfäder kom från hongkong , kina , ryssland eller mars om så är fallet .
Som jag ser det så verkar BAD brittania vara lite efter sverige i datavärden
 

iSolen.se

Guest
I det här fallet har dom så pass mycket att dom med lätthet kan spåra hela min släkthistoria , kolla upp om mina föräldrar är mina biologiska föräldrar eller om mina förfäder kom från hongkong , kina , ryssland eller mars om så är fallet .
Som jag ser det så verkar BAD brittania vara lite efter sverige i datavärden
"Lite efter" är bara förnamnet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om ett företag har problem med att vissa typer av ordrar ger bedrägerier ska de väl inte lägga ner. England m fl jobbar inte med personnummer och detta är baksidan, verifiering/validering blir ett problem.

Hur tycker du de ska göra när de får en order från en okänd källa och inte kan verifiera adress? Nu är det alltså inte bara kreditkortslösingar vi pratar om.
Men du greppar ju inte poängen. Att de har problem är inte min sak som kund att reda ut. Har min närmaste mataffär bara sur mjölk för att kyldisken är dålig så går jag till den lite längre bort och köper färsk mjölk. Blir jag såld sur mjölk under förespeglingen att den är färsk så blir jag förbannad. Lika förbannad blir jag om mataffären tycker att jag ska laga deras kyldisk för att kunna köpa färsk mjölk - det är inte mitt problem.

Tycker man att beställningar av typen b och c är sådana som utgörs av 50% bedrägerier så kan man:

1) Sluta ta emot sådana.

2) Upplysa om att man tillämpar procedurer som med stor säkerhet gör kunderna förbannade. Då kan jag som kund hålla mig långt bort och välja andra leverantörer som inte ger mig hjärnblödning på kuppen. De skulle förstås kunna hitta på en bättre lösning, men det ser jag inte direkt framför mig med tanke på attityden de uppvisade.

Alternativ 3) "Säg ingenting och anklaga sedan indirekt kunden för att vara en bedragare" gör åtminstone mig heligt förbannad. Detta var det alternativ de tillämpade.

Till just min historia hör dessutom ett kriminellt dåligt kontakt/ärendehanteringssystem där jag själv fick skriva i en liten fånig textruta på hemsidan, medan de svarade från en no reply-adress till min e-post (på min .se adress, inte någon gratis webmail...). To add insult to injury, som det heter.
 
ANNONS