Annons

Hänga tavlor på gipsvägg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Finns det något sätt att hänga tavlor i en tunn enkelgipsvägg utan att borra i en Mollyplugg eller något liknande?

Dels gäller det en stor tavla på 8 kilo och ett par lättare på 2-3 kilo/st.

Jag vill alltså slippa borra allt för stora hål i mina väggar om det går att undvika. Att jag inte kan hänga upp den stora i något annat är jag beredd på, men det känna ju som grymt överdrivet att borra ett 10 mm hål för att hänga upp en rätt liten tavla, särskilt som det är rätt många av dem.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Menar du de med tre små spikar? Jag har testat dem, men de glider ur igen tyvärr. De funkar iallafall klockrent till hårdare underlag. Tack för tipset!
[...]
Nä, jag menar X-Krok.
Exempel:
http://www.johnwall.se/sv/artiklar/infastningar-skruv-spik-plugg/skruvkrok-tavelkrok-s-krok/x-krok-nr1-12st.html

De där plastgrejerna med tre små stift funkar inte. Men X-krokens spik går snett neråt in i väggskivan. Därför funkar det. Och det är därför den heter X-krok. Sett från sidan bildar kroken och spiken ett X.

Men jag måste hålla med om att Clas Ohlsson kroken verkar fiffig!


Petter ...
 

ArneB

Aktiv medlem
En list med öglor högst upp på väggen eller i taket. Tavlorna hängs med nylonlina. Kan det vara något?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Petter: Då är X-krok helt klart ett alternativ!

Arne: Jo, en list vid taket är definitivt ett alternativ!

Niklas: Det var också en bra variant av krok!

Fast jag tror ändå att jag testar Goliat gipskrok först, så enkel och genial! Jag hoppas den funkar så bra som den ser ut att göra.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu har jag testat Goliat-kroken och den fungerade riktigt bra måste jag säga!

Hålet den gör i väggen är inte "så" litet, utan kanske 2 mm eller så där den svampar ut tapeten och sedan har de en förmåga att tippa när inget hänger på dem, så det kan vara lite knepigt att hänga upp tavlan, men annat än det var det inga problem!
 
ANNONS