Annons

problem med att öppna filmrullen

Produkter
(logga in för att koppla)

thors

Aktiv medlem
vet inte om det här är rätt tråd för den här frågan men nu hamnade jag här så...
problemet är att jag ofta har svårt att öppna själva filmrullen i mörkrummet innan den ska rullas på spole & framkallas,

finns det några bra trick man kan testa,eller redskap man kan använda?

känns lite frustrerande att inte kunna öppna en filmrulle medan resten funkar..
 

Biber

Aktiv medlem
Jag brukar använda en vanlig flattång för att dra av locket, tycker det är smidigare än kapsylöppnaren.
 

ireklint

Medlem
Båda ovanstående knepen fungerar bra, men själv rekommenderar jag att köpa en filmutdragare.
Då kan du klippa fliken och montera änden på spiralen i ljuset och sen släcka för att rulla upp filmen.

ett annat alternativ är att se om du kan göra den inställningen på kameran så att filmen inte spolas in helt efter sista exponeringen.

mvh urban ireklint
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag köpte mig en filmutdragare. En otroligt smidig liten manick som jag idag inte skulle klara mig utan. Jag kan dra ut "fliken" ur rullen och klippa till den i ljuset innan jag släcker lampan och laddar på spiralen.
Den har besparat mig många sönderklippta tummetottar :)

Ropade in min på tradera, kostade mig runt en femtiolapp


/Catherine

Edit: var för sen ser jag nu....
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag skulle också rekomendera en filmutdragare.
Innan jag skaffade den så bände jag helt enkelt upp rullen med tummarna i springan där filmen kommer ut.
Men filmutdragare är överlägset eftersom man kan klippa änden i ljus.

Greven
 

ohls

Aktiv medlem
Problemet är väl bara att det är större chans att repa filmen med filmutdragare efter som det kan ha kommit in skräp i luddet på filmen.
 

ireklint

Medlem
ta blåsspray och blås på filmkanten där det lätt fastnar skräp. det funkar. har heller inte fått repor då.

mvh urban
 

PMD

Aktiv medlem
ohls skrev:
Problemet är väl bara att det är större chans att repa filmen med filmutdragare efter som det kan ha kommit in skräp i luddet på filmen.
Det är visserligen riktigt, men i praktiken torde det inte vara något större problem om man ser till att förvara sina exponerade filmrullar i den lilla plastburken som filmen levererades i.

Det är rätt liten chans att det ska hinna komma in skräp i luddet medan man tar ut filmrullen ur kameran och lägger den i plastburken.

PD
 

Speedy

Aktiv medlem
enklaste förutom filmutdragare tycker jag är att stoppa in en flat skruvmejsel i springan där filmen löper, och bara vrida till på mejseln.

sen är det bara att ta tag i ena den övre fliken och dra bakåt (som man skalar en apelsin)
 

thors

Aktiv medlem
tack för alla tips,jag ska se till att testa vart & ett :)
det där med filmutdragare låter som en bra lösning om inget annat funkar.
men jag förstod inte riktigt,man drar alltså ut en liten snutt av filmen och klipper och fäster i spolen som den ska rullas på innan man går in i mörkret?
jag tror det fanns en sån i skolans labb...är det lätt att dra ut filmen sen ur rullen?och sen klipper man av när hela filmen är rullad?
 

KalZoom

Aktiv medlem
Jag bänder upp springan där filmen kommer ut med fingrarna eller använder filmutdragare. Jag har aldrig hört om repor med filmuttdragare. Dessutom så tror jag att nästan alla kommerisella labb använder dom. Jag köpte min filmutdragare på ebay för ca 50:- inklusive frakt.
 

Kijana

Aktiv medlem
thors skrev:
det där med filmutdragare låter som en bra lösning om inget annat funkar.
men jag förstod inte riktigt,man drar alltså ut en liten snutt av filmen och klipper och fäster i spolen som den ska rullas på innan man går in i mörkret?
är det lätt att dra ut filmen sen ur rullen?och sen klipper man av när hela filmen är rullad?
Ja, du har uppfattat det rätt. Du kan fästa filmen på spolen innan du släcker ljuset, och rullar ut resten. Kameran rullar ju trots allt ut en bit film först innan den exponerar första rutan, så det finns marginaler att ta av.
Jag köpte en billig filmutdragare från Photax för några år sen (tror det är en Hama), och den är inte särskilt bra.
Ilford har också en filmutdragare, dyrare men tydligen mer tillförlitlig.
 

RolandM

Aktiv medlem
Stalltipset är en klassisk kapsylöppnare. Finns i varje hem om inte kostar den inte många kronor att köpa.

Öppna filmkasettens undersida med kapsylöppnaren på samma sätt en flaska öppnas. Vänd sedan uppochned på filkasetten och tagemot filmrullen med andra handen.

Om du är osäker kan du prova att öppna en kasserad eller billigt inköpt filmrulle. Billiga rullar finns att köpa på Clas Ohlson 49:-/3 st, visserligen i färg, men som övningsobjekt är det lika. Filmremsan kan du sedan öva att mata in i framkalningsdosans spiral. En del gillar att klippa till remsan, så den har rundade hörn. Öva på att lossa filmen från spolen.

Lycka till!
 

lottawe

Aktiv medlem
Lek att änden på filmrullen är en flaskkork och gör på precis samma sätt som om du skulle öppnat en öl. Skaka därefter försiktigt ut filmen, klipp änden och rulla upp.

Lycka till!
 

thors

Aktiv medlem
jag förstår inte heller hur man kan lyckas med det,jag har försökt :)
men så har man väl kass teknik också antar jag

jag håller mej till tipset om skruvmejseln som iaf funkade i ljuset
 

dvogonen

Aktiv medlem
Flasköppnare funkar inte alltid bra

Hur bra flasköppnarmetoden funkar skiljer mellan filmtillverkarna. Jag antar att filmkassetterna är gjorda på olika sätt. Det är nu ett tag sedan jag hade problemet, men jag minns att när jag bytte filmmärke så fick jag inte längre upp kasseterna med min beprövade ölöppnare trots att jag hade öppnat hundratals utan problem tidigare.

Mejselmetoden funkar alltid, men känns lite våldsam.

För mig löste sig problemet genom att jag slutade köpa färdiga filmrullar och istället köpte råfilm på rulle som jag laddade i återanvändbara kasseter. Kasseterna var lätta att öppna i mörkret. Håller någon på med sånt fortfarande?
 

Per Crona

Aktiv medlem
Jag provade på två olika burkar och den ena var bättre lämpad för kapsylöppnare.

Filmladdare är jag på jakt efter, för att spara pengar snarare än smidighet vid framkallning.
 
ANNONS