Annons

Vad menar han med breddare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sigfuss

Aktiv medlem
Hej!

jag fick i uppgift av en lokaltidning att plåta en spelning och redaktören skriver att han vill ha bilderna på följande vis:

"Breddare ca 20 cm, 180 dpi, oskärpta, rgb."

Oskärpta fattar jag och likaså att han vill ha dom i rgb, men breddare 20cm??? Vad menas med det?
 

Monty

Aktiv medlem
Gissningsvis menar han bredd, men har av någon anledning inte haft full koll på var alla hans bokstäver hamnat i texten han skrev.
 

Sigfuss

Aktiv medlem
Jag misstänkte det men då blir jag osäker - bredden är ju variabel med upplösningen på skärmen - eller syftar han på en utskrift?

Sådant här gör mig alltid förvirrad, storlekar, upplösning och utskriftsstorlekar......hoppas verkligen jag får till det här rätt.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Jag misstänkte det men då blir jag osäker - bredden är ju variabel med upplösningen på skärmen - eller syftar han på en utskrift?

Sådant här gör mig alltid förvirrad, storlekar, upplösning och utskriftsstorlekar......hoppas verkligen jag får till det här rätt.
OM breddare betyder bredden på bilden så vill ha han den med 1417 pixlar på bredden (= 20cm @180dpi)
 

Sigfuss

Aktiv medlem
Ja det där jobbet blev ju en flopp......bilderna levererade och jag lyckades till och med fixa dom i rätt storlek för redaktionen......men fick jag betalt - icke.
Bilderna publicerades både i nätupplagan av tidningen och i pappersversionen, men därefter så svarar tydligen inte nöjeschefen på mail längre.

Efter fem mail ang betalningen så orkar jag inte dra i skiten längre, men det blir inga fler bilder till den tidningen från min sida i alla fall.

Tack ändå för all hjälp.
 

Sigfuss

Aktiv medlem
Anmäl dem då!
Sen vill vi veta vilken tidning det gäller.
Det har jag också funderat på, men jag har inte orken att dra i en sådan process nu för att pressa fram en tusenlapp, hade jag försörjt mig på att fota så hade det varit en annan sak.

Det var Sundsvalls tidning som beställde och publicerade bilderna.
 

Catie

Medlem
Oj, men du, jag föreslår att du skickar ett lite snällt mail, typ:
"Kul att ni blev nöjda med bilderna, vill påminna om att betalningen inte har kommit in än. Ni kan sätta in pengarna på....
Mvh... "
och CC:a chefsred. Det finns ju få saker som är så misscrediterande för en tidning som redaktörer som inte sköter sig, så det är nog bra om chefen blir informerad om detta. Det kan ju även vara så att han/hon gått in i väggen och att efterträdaren inte har kollat mailen ordentligt. Tycker absolut att du ska maila.

'pepp' 'pepp'
 

Sigfuss

Aktiv medlem
Oj, men du, jag föreslår att du skickar ett lite snällt mail, typ:
"Kul att ni blev nöjda med bilderna, vill påminna om att betalningen inte har kommit in än. Ni kan sätta in pengarna på....
Mvh... "
och CC:a chefsred. Det finns ju få saker som är så misscrediterande för en tidning som redaktörer som inte sköter sig, så det är nog bra om chefen blir informerad om detta. Det kan ju även vara så att han/hon gått in i väggen och att efterträdaren inte har kollat mailen ordentligt. Tycker absolut att du ska maila.

'pepp' 'pepp'
Jag har redan mailat honom fem gånger, dessutom har jag mailat bildchefen som faktiskt svarar på mailen men hänvisar till att nöjeschefen som beställt bilderna först skall attestera betalningen. Kanske man skulle se till att chefredaktören också får en kopia....det vore intressant att se om man får svar då, i så fall har han ju helt enkelt ignorerat tidigare mail.
 
ANNONS