Annons

oskärpa och brus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnyk

Medlem
Tjenare! Jag har nog vad man skulle kunna kalla ett lyxproblem.. Har tidigare haft en Canon 60D, men av diverse olika skäl bytat upp mig till en 5d mark iii. Med förra kameran var jag oftast nöjd medkorten jag tog. Dock har jag nu tycker jag det går åt fel håll.. Tilläggas ska att jag INTE är något "proffs", snarare en amatör som vill lära.

Problemet: Får mer oskarpa foton och enligt mig mer brus. Speciellt när jag använder kontinuerlig fokusering. Men även i andra fall. Kameran ställer ju garanterat större krav på fotografen . Eller så är det bara jag som ser mer fel o ställer för höga krav. Samma med redigering/ skärpning av fotona, är mycket svårare än innan. Bla när man skärper ett foto, ska det vara skarp i storleken man ska se det eller i den faktiska storleken då 100%?

Jag skulle vara mycket tacksam om någon vänlig själ skulle vilja hjälpa till o kolla på några bilder, eller ännu hellre om någon i Hyltebruks/Halmstads trakter skulle kunna göra det och även ge några tips angående skärpning.

Lite info om korten: Flesta tagna i iso 100-800, bländare 5,6-10, slutartider 200-1000. Handållet dock men borde inte vara några problem med dessa inställningar. Fotar jag med stativ blir det perfekt skärpa. Mestadels 1punkt autofokus för att kunna styra var jag vill ha skärpan. Objektivet jag använder mest är ett Canon 70-200 f/4 L usm. Tilläggas ska med att när jag använder blixt blir det betydligt bättre skärpa. Kan det vara nåt så simpelt att jag bara behöver mer ljus? Exponeringen/histogram ser fint ut dock.

Ledsen för ett långt inlägg.. :p

Mvh Ronny
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det låter väldigt märkligt! Att 5D III ska kunna ge dig skarpa bilder med inställningarna du beskriver är fullständigt självklart, det kan i princip varenda kamera göra.

När man skärper en bild är det inte för att den är direkt oskarp innan utan för att lägga på den där extra superskäpan. På en bild som ser oskarp ut på skärmen utan att vara inzoomad är det inte lite skärpa som behövs, den är bortom räddning på den fronten.

En sak som förekommer är att autofokussystemet är felkalibrerat. När du säger att du får skarpa bilder på stativ, använder du sökaren eller liveview när du fokuserar då? Liveview är alltid rättjusterat eftersom det är sensorn själv som mäter medan fokussystemet i sökaren kan vara feljusterat. Dessutom borde du kunna se att fokusplanet ligger lite fel men att det är riktigt skarpt där ändå.

Hur som helst, att en 5D III inte skulle kunna ta bättre bilder än en 60D är helt uteslutet ;-)
 

Ronnyk

Medlem
Jag har provat ta nya bilder på stativ nu, tidigare har jag bara använt sökaren, men tagit nya kort nu, både med sökaren och liveview. Resultatet är väldigt lika mellan dom två, dock är det inte lika skarp med servofokusen, men kanske inte är så konstigt då den aldrig låser fokus då? Dock var det ju stillastående böcker och det borde den la ha klarat? :p Kan det vara nåt fel på just "servon"?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Att servon inte prickar lika exakt på stillastående motiv är inte konstigt.

Att det inte blir skarpt med vare sig LV eller sökaren är däremot konstigare. Förresten, finns det två AF-metoder vid LV med 5D III? De kan heta något i stil med snabbläge och stativläge, välj isåfall stativläge. Annars används samma fokusmetod som när man ser i sökaren, spegeln fälls ned ett ögonblick och skärmen blir svart medan kameran fokuserar. Den metoden man vill använda för det här testet är den när man ser bilden hela tiden.

Sedan kan det ju förstås verkligen vara fel på kameran också....

Skulle du kunna lägga upp några bilder i full storlek och med EXIF-datan kvar för att visa vad som är fel? Det brukar bli mycket lättare då! Tyvärr kan man inte lägga upp dem här på forumet, man måste lägga dem någon annanstans och länka hit.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tjenare! Jag har nog vad man skulle kunna kalla ett lyxproblem.. Har tidigare haft en Canon 60D, men av diverse olika skäl bytat upp mig till en 5d mark iii. Med förra kameran var jag oftast nöjd medkorten jag tog. Dock har jag nu tycker jag det går åt fel håll.. Tilläggas ska att jag INTE är något "proffs", snarare en amatör som vill lära.

Problemet: Får mer oskarpa foton och enligt mig mer brus. Speciellt när jag använder kontinuerlig fokusering. Men även i andra fall. Kameran ställer ju garanterat större krav på fotografen . Eller så är det bara jag som ser mer fel o ställer för höga krav. Samma med redigering/ skärpning av fotona, är mycket svårare än innan. Bla när man skärper ett foto, ska det vara skarp i storleken man ska se det eller i den faktiska storleken då 100%?

Jag skulle vara mycket tacksam om någon vänlig själ skulle vilja hjälpa till o kolla på några bilder, eller ännu hellre om någon i Hyltebruks/Halmstads trakter skulle kunna göra det och även ge några tips angående skärpning.

Lite info om korten: Flesta tagna i iso 100-800, bländare 5,6-10, slutartider 200-1000. Handållet dock men borde inte vara några problem med dessa inställningar. Fotar jag med stativ blir det perfekt skärpa. Mestadels 1punkt autofokus för att kunna styra var jag vill ha skärpan. Objektivet jag använder mest är ett Canon 70-200 f/4 L usm. Tilläggas ska med att när jag använder blixt blir det betydligt bättre skärpa. Kan det vara nåt så simpelt att jag bara behöver mer ljus? Exponeringen/histogram ser fint ut dock.

Ledsen för ett långt inlägg.. :p

Mvh Ronny
Men det är väl inte så ovanligt att folk som går från APS-C-baserade kameror till FF blir mer missnöjda till en början. Skärpedjupet upplevs ofta som kortare och det gör att delar av bilden som skulle blivit skarpa med en mindre sensor inte blir det med FF.

Gå in på Imaging Resource och jämför kompakter med APS-C och FF och jämför bilder tagna mot samma standardmotiv med olika typer av kameror och sensorstorlekar. Det är lätt att lura sig lite kring detta.

Denna debatt återkommer med jämna mellanrum och finns i alla märkesforum tror jag.
 

Ronnyk

Medlem
Att servon inte prickar lika exakt på stillastående motiv är inte konstigt.

Att det inte blir skarpt med vare sig LV eller sökaren är däremot konstigare. Förresten, finns det två AF-metoder vid LV med 5D III? De kan heta något i stil med snabbläge och stativläge, välj isåfall stativläge. Annars används samma fokusmetod som när man ser i sökaren, spegeln fälls ned ett ögonblick och skärmen blir svart medan kameran fokuserar. Den metoden man vill använda för det här testet är den när man ser bilden hela tiden.

Sedan kan det ju förstås verkligen vara fel på kameran också....

Skulle du kunna lägga upp några bilder i full storlek och med EXIF-datan kvar för att visa vad som är fel? Det brukar bli mycket lättare då! Tyvärr kan man inte lägga upp dem här på forumet, man måste lägga dem någon annanstans och länka hit.
Ahhh jag uttryckte mig dumt, menade att både bilden ifrån sökare och liveview blev skarpa, dock intemed servon. Men som en av mina misstankar då att den funkar sämre på stilla motiv kan stämma då. Men jag ska ta mig en koll o se om jag kan lägga upp bilderna på nån sida ikväll när jag kommer hem.
 

Ronnyk

Medlem
Men det är väl inte så ovanligt att folk som går från APS-C-baserade kameror till FF blir mer missnöjda till en början. Skärpedjupet upplevs ofta som kortare och det gör att delar av bilden som skulle blivit skarpa med en mindre sensor inte blir det med FF.

Gå in på Imaging Resource och jämför kompakter med APS-C och FF och jämför bilder tagna mot samma standardmotiv med olika typer av kameror och sensorstorlekar. Det är lätt att lura sig lite kring detta.

Denna debatt återkommer med jämna mellanrum och finns i alla märkesforum tror jag.
Har funderat över detta med, känns dock bäst o fråga, har sökt en del men inte funnit nåt bra svar. Men då kan det mycket väl vara så då. Ska ta mig en koll på sidan.
 

skog1s

Aktiv medlem
Ahhh jag uttryckte mig dumt, menade att både bilden ifrån sökare och liveview blev skarpa, dock intemed servon. Men som en av mina misstankar då att den funkar sämre på stilla motiv kan stämma då. Men jag ska ta mig en koll o se om jag kan lägga upp bilderna på nån sida ikväll när jag kommer hem.
Hur går det med bilderna? Släng upp dom!

Hade varit kul o se resultatet i bild på det problemet du beskriver!!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu har jag tittat på bilderna du skickade och jag kan inte se något som inte är bra! (Mer än böckerna i bokhyllan ;-)

Såvitt jag kan se sitter fokus på exakt samma fläck med både sökaren och LiveView och böckerna är verkligen skarpa inom skärpeplanet! Lite rörelseoskärpa finns som du säger, men inte farligt.

Blir andre bilder sämre?
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Kan det vara så att den gamla kameran har högre skärpeförbättring inställd som standard? Då upplever du antagligen bilderna från den nya kameran som mindre skarpa.
 

Ronnyk

Medlem
Här kommer ett par exempel, dock enbart tagna med servo. Så kanske inte optimala kort, men vill inte dela ut kort på folk jag inte har tillåtelse till så då blir det mer knapert att välja. En har ju lägre bländare än jag angav men borde ändå vara skarpt på något plan, jag tycker dock inte den har det. Även lagt märke till när jag kollat var fokus punkter har legat på dessa kort att den/dom kan vara helt åt pipsvängen, men kan la även det bero på servo? Kameran fortsätter fokusera på målet jag siktade på även efter denna lämnat "punkten"? Även sett att dom kort jag tagit med kameran på högkant så ligger fokuspunkterna väldigt högt upp på korten och inte i centrum, men detta är en iställnings sak va?

Vad var det som blev fel med dessa kort, har jag för bråttom, är för kräsen, bara behov av att lära mig mer om det är skillnad på att ta kort med APS-C och FF osv? Alla kort blir ju inte så här, har väldig spridning i kvalite.

https://docs.google.com/open?id=0B6MWqrXWBSblb2k1RU5lZDBlSzQ
https://docs.google.com/open?id=0B6MWqrXWBSblNEtjcmZJYk5jd2s
https://docs.google.com/open?id=0B6MWqrXWBSblUnRySlhheWxWeUU
https://docs.google.com/open?id=0B6MWqrXWBSblQm5fRlIta1hYVlU
 
ANNONS