Annons

Minneskort för film med Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

EOS500D

Aktiv medlem
Har planer på att köpa en Canon EOS 500D.

Vad har ni för rekommendationer på minneskort för film med kameran?

Har sett SanDisk 16 GB SDHC (alltså inte extreme Video HD etc.). Funkar detta minneskort och är det bra? Hur lång tid kan jag filma innan det är fullt? Ger andra minneskort bättre kvalité eller tar det endast längre tid med ett icke-Video HD-kort?

Hur många bilder med högsta/finaste kvalité ryms ungefär på ett sådant 16 GB minneskort?

Ytterligare ett par frågor:

Kameran säljs med 18-55mm objektiv. Om jag ska ta mycket kort på nära håll på en person, ger detta objektiv ett bra resultat? Kommer nog även att bli lite bilder på bilar.

Är det stor skillnad i kvalité mellan 550D och 500D (bilder/film)?
 

Hoztic

Aktiv medlem
Minneskortet påverkar INTE bild/filmkvalitet, utan enbart mängden film/bilder du kan spara. Generellt sett räcker hastigheten till för alla typer av filmning också, det som påverkas mest är överföringshastigheten till datorn.
 

jimmiegrunde

Aktiv medlem
Om jag hade varit som du skulle jag punga ut lite extra och köpa en 550D istället.
Eftersom du tänkt filma, så är denna kamera EXTREMT bra för detta ändamål, plus att priset på 550D har sjunkit i.o.m. att 60D och 600D släppts.
Jag köpte ett Transcend 16GB SDHC (klass 10) till min 550D och det funkar utmärkt!

Lycka till. :)
 

Nippe74

Medlem
Enligt canons egna rekomendationer skall du använda SD/SDHC kort med minst klass 6 eller högre, alltså sandisks ultra serie fungerar ej pga av att kortet ej klarar av att "svälja" all informationen som sker under filmning.

Skall du köra sandisk kort skulle jag rekomendera Sandisk SDHC extreme Pro, dessa är inte jättedyra men gör jobbet klockrent.
 

EOS500D

Aktiv medlem
Tack för alla svar.

Lutar väl åt att köpa ett eller två Transcend 16GB SDHC (klass 10) om de fungerar så bra. Var inte värst dyra heller som tur var. För ni menar ett sådant?



Har ni något tips om var man kan hitta en 550D till ett bra pris i Sverige (med/utan originalobjektiv)? Har ett originalobjektiv från en 400D liggandes hemma som fungerade fint på min fars 350D. Borde väl vara samma på en 550D? Skiljer det inte mycket kan man ju lägga till pengar och få ett nytt originalobjektiv eller ett annat.

Garantitiden brukar väl vara två år på nya kameror?

Hur nöjda är ni med originalbatteriet? Tycker 350D laddar ur sig ganska snabbt. Vet inte om det skett någon uppgradering av batteritiden upp till 550D.
 

jimmiegrunde

Aktiv medlem
Jag köpte min 550D på Fotokungens webshop. Där får du kamerahuset för 5950 spänn, och om du vill ha med kit-objektivet kostar det 6690 kr. Jag beställde min på måndagen och kunde hämta ut det vid fyra på eftermiddagen nästa dag! Sinnessjukt snabb leverans, må jag säga. Ett plus är att de bjuder på frakten om du köper för mer än tusen spänn! Det är inte det lägsta priset på huset, men för de extra hundringarna får man en sju-jäkla service! :)

Jag köpte även ett likadant minneskort som det du visade på bilden (Transcend 16GB klass 10) och är, som sagt, jäkligt nöjd.

Jag antar att de tidigare modellerna (350D, 400D osv) använder 18-55mm IS objektiven, och om så är fallet så är det samma som på 550D'n. :)

Batteritiden på LP-E8 batteriet är bra tycker jag. Men om man ska filma längre stunder är det nog bäst att köpa ett extra batteri plus ett batterigrepp! Better safe than sorry, som man säger.

Hoppas infon har varit till nytta! Lycka till med ditt köp. Du kommer inte bli besviken!
 

StefanK

Aktiv medlem
Elgiganten annonserade om 550D för 5495:- inkl kit-obj. väska och 8GB-kort i veckan.

Videoströmen från 550D är ca. 5.5Mb/s. Class-talet på SD kort motsvarar minsta garanterade hastighet i Mb/s, så Class-6 eller bättre är att rekomendera.
 

jimmiegrunde

Aktiv medlem
Tyvärr så gällde Elgigantens erbjudande bara under gårdagen (tisdag), om jag såg rätt. :(
Annars är det en riktigt bra deal!
 

EOS500D

Aktiv medlem
Verkligen synd att jag missade det erbjudandet på Elgiganten. Har man tur kanske det kommer något annat erbjudande inkom kort? Släpps väl kanske en 650D snart som pressar ner priserna? Hörde med en affär i Stockholm och de trodde snarare att priserna kommer att gå upp p.g.a. det som hänt i Japan.

Känns vettigt med en 550D med original/annat objektiv och sedan köpa till 16 GB-minneskort.
 

jimmiegrunde

Aktiv medlem
I.o.m. att 600D nyss släpptes så tror jag inte att vi kommer få se en 650D på minst ett år. Det är tack vare 600D'n som 550D'n är billig just nu!

Jag skulle faktiskt rekommendera att du köper ett 550D hus + ett Canon EF 50mm f1.8 II; objektivet har fast brännvidd, så ingen zoom, men det är billigt som f*n och är väldigt ljusstarkt. Rent bildmässigt håller det mycket högre kvalité än kitobjektivet, ochdet kostar bara 990 spänn!
Om du vill så kan du använda objektivet från din 400D också. :)
 

EOS500D

Aktiv medlem
Tänkte faktiskt det också, jag har ju trots allt ett originalobjektiv. Vet du om något erbjudande med 550D hus + ett Canon EF 50mm f1.8 II ?

Vilket användningsområde är 50mm-objektivet bra för? Kan man ta på en person på nära håll? Har inte lärt mig detta med brännvidd osv. än. Kan någon förklara lite kort hur det fungerar?

Har sett att 550D-kameran har "Vit balanskontroll (White Balance Control)"? Är detta så bilderna/filmerna inte ska bli för vita? Vet att när jag filmade lite med min vanliga kompaktkamera (Canon S70 Powershoot) så blev bilden väldigt vit på många ställen när jag filmade genom fönstret. Vit balanskontroll tar bort detta?
 

jimmiegrunde

Aktiv medlem
Om det finns något erbjudande som inkluderar 550D'n och just 50mm f1.8 II vet jag tyvärr inte. Men det är värt att kolla upp!

I.o.m. att 550D (och även de tidigare modellerna i samma serie och 7D osv) använder APS-C crop-sensor så blir ett 50mm objektiv igentligen ett 85mm objektiv (man tar brännvidden, alltså 50mm, och gångar med 1,6). Man kan mycket väl ta närbilder då närgränsen ligger på 45 cm, tror jag. Om du vill ha vidare bilder så får man backa en aning, men det är ett litet pris att betala! Man får iaf lite motion, haha! På en fullformatssensor (som den på 5D mark II) så är 50mm perspektivet praktiskt taget exakt likadant som det mänskliga ögat. Men 85mm är en underbar porträttlängd, så det ska funka för dig med 550D'n i vilket fall som!

Själv använder jag inte vitbalanskontrollen eftersom jag kör 100% manuellt. Fördelen med att köra manuellt är att man har 100% kontroll över bilden.
Det kluriga med den situationen du beskrev är att om man exponerar utefter miljön utanför fönstret blir rummet du är i mörkt, och vice versa. Kameror har tyvärr inte lika stort dynamiskt omfång som det mänskliga ögat.
 

EOS500D

Aktiv medlem
Vet inte om jag förstod dig rätt nu, men om 50mm motsvarar 85mm, så kanske jag endast behöver originalobjektivet?

Finns det något annat objektiv som kan vara bra för porträtt eller är det mestadels originalobjektiv och 50mm?

En fråga till; hur vet man när ett objektiv är trasigt? Kan man inte zooma längre då eller blir bara bilderna i dålig kvalité?

Går ju att köpa endast kamerahuset och senare köpa till ett annat objektiv eftersom jag redan har original, dock är det surt om man bara behöver lägga till ett par hundringar för att få ett splitternytt originalobjektiv.

Rengöringsfunktionen, hur fungerar den? Hur mycket klarar den att rengöra?
 

StefanK

Aktiv medlem
Vet inte om jag förstod dig rätt nu, men om 50mm motsvarar 85mm, så kanske jag endast behöver originalobjektivet?

Finns det något annat objektiv som kan vara bra för porträtt eller är det mestadels originalobjektiv och 50mm?

En fråga till; hur vet man när ett objektiv är trasigt? Kan man inte zooma längre då eller blir bara bilderna i dålig kvalité?

Går ju att köpa endast kamerahuset och senare köpa till ett annat objektiv eftersom jag redan har original, dock är det surt om man bara behöver lägga till ett par hundringar för att få ett splitternytt originalobjektiv.

Rengöringsfunktionen, hur fungerar den? Hur mycket klarar den att rengöra?
Objektivet som följer med har brännvidd mellan 18-55mm (29-88mm ger samma omfång på en fullframesensor). Ett 50mm ger dig ingen annan zoom, däremot har den större bländare (vilket betyder ett lägre f-tal). Det betyder kortfattat att det släpper in mer ljus. Du kan därför använda det i sämre belysning. En annan fördel är att man kan få kortare skärpedjup, dvs hur stor del av motivet som är i fokus. Det är ofta användbart vid porträttfotografering.

Ett objektiv kan vara trasigt på många sätt, vissa där det fortfarande går att använda objektivet. Det vanligaste är nog att autofokus gått sönder men att det går fortfarande att fokusera manuellt. Är zoomen trasig får man använda den brännvidd som objektivet fastnat på, men oftast är det då mer saker som gått sönder. Andra saker som kan gå sönder är kontaktdon, filtergängor eller helt enkelt damm eller repor på linserna. Autofokus kan även vara felinställd.

Rengöringsfunktionen på kameran skakar bildsensorn för att ta bort ev. dampartiklar som satt sig på den. Det klarar den oftast.
 

EOS500D

Aktiv medlem
Tack för svaret! Ser att jag har mycket att lära mig vad gäller fotografering och kameror.

"Elgiganten annonserade om 550D för 5495:- inkl kit-obj. väska och 8GB-kort i veckan."

Ingen som hittar ett liknande erbjudande för samma pengar och utrustning? Annat objektiv skulle ju kunna gå, men priset skenar väl iväg uppåt då. Hade ju varit bra om jag kunde använda originalobjektivet som jag har köpt från en 400D.

När jag tittar på originalobjektivet 18-55mm så ser jag en switch mellan AF och MF. Vad innebär de två valen? Ger det någon skillnad när man fotograferar om man ändrar till MF? Har ingen bruksanvisning.

Sedan tycker jag, som inte besitter några direkta kunskaper inom området, att det är lite konstigt att objektivet rör sig innåt när man vrider från 18mm-inställning till mellan 24-35mm, för sedan gå ut igen när jag vrider den till 55mm. Borde inte 18mm vara när objektivet är helt inne och 55mm när det är helt ute?
 
ANNONS