Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)

canoneos3

Avslutat medlemskap
:) Jag undrar om det någon som har ett 100mm makro eller annan brännvidd, som lagt till mellanringar på sitt macro? Då undrar jag också hur blir skalan blir med dom olika mellanringarna?
Själv har jag ett 100mm makro 1:1 (canon).

Stef@n
 

tlorin

Medlem
Det går att räkna fram skalan

Teoretiskt så får du skala 1:1 om du har ett objektivutdrag som är dubbelt så långt som brännvidden på objektivet.
Utdraget mäts från filmplan och fram till, normalt sett, bländaren.
Nu är det inte så enkelt. Makroobjektiven har specialkonstruerad optik som gör att avståndet bländare - filmplan inte är exakt enligt brännvidden. Enligt teorin räknas alltså annars förstorningsgraden fram med följande formel:
Förstorning = (utdrag / objektivets brännvidd)-1

Ett bättre sätt att mäta förstorningen är enligt följande:

Ställ in objektivet på skala 1:1. Håll upp en linjal så den kommer i skärpa. Läs av sträckan som syns i sökaren, normalt sett lite mindre än 35 mm eftersom sökaren inte visar 100% av vad som blir på negativet. Låt säga att du får 33 mm.

Sätt på mellanringar och lägg en linjalskala i skärpa, titta i sökaren och anteckna hur många mm du ser på linjalen (jag kallar det bildbredd)

Förstorning = 33 (mm) / bildbredd (mm)

Ett exempel: du ser 23 mm av linjalen, då blir förstorningen 33/23=1,43 ggr (skrivs även 1,43:1) Exempelvis 1 cm på en avfotograferad linjal kommer att vara 1,43 cm på negativet/diabilden

Räkna fram mellanringens maxförstorning med ditt objektiv:

33 / bildbredd (objektivet på skala 1:1)

Mellanringens minförstorning:

33 / bildbredd (objektivet inställt på oändligt)

Räcker inte förstorningen till med alla dina mellanringar och makrot inställt på skala 1:1 så får du använda ett objektiv med kortare brännvidd istället. Då får du en kraftigare förstorning.

Ett exempel enligt teorin: Vill du ha 10 ggr förstorning på en diabild så får du med 100 mm:s objektiv lov att sätta på mellanringar tills du får objektivets bländare 1,1 meter från filmplanet, alltså inte speciellt lätt.:mad: Hade du däremot ett 28 mm:s objektiv så behöver du "bara" bygga ihop mellanringar så att objektivets bländare ligger 30,8 cm från filmplanet.:rolleyes:
 

canoneos3

Avslutat medlemskap
Tack

:) Tack för hjälpen.Det blir och sätta sig och räkna på det, hur det blir när man sätter mellanringar på ett 100mm macro.
Stefan
 
ANNONS