Annons

Hur mycket betalt för bildbanksuppdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)

oscargardehed

Ny medlem
Hej!

Behöver lite råd från de erfarna..

En kort presentation av mig: Jag går tredje året på Munkebäcksgymnasiet i Göteborg, med inriktning foto. Har tagit en del fotouppdrag sedan några år tillbaka, haft fotoutställning och är i första stadiet av att göra en fotobok.

Mitt dilemma: Jag har sedan 2,5 månader tillbaka, haft i uppdrag att fota en hel del bilder för ett företag som ska ha en bildbank för deras hemsida.
Materialet jag har haft att jobba utifrån är 1,5 A4 sida med ord, som glädje, ilska, sorg, mot alla odds, styrka, kämpa, förebilder, perspektiv gammal ung, osv..

I "anställningsavtalet" som ska gälla från 1 juni till 31 december, står det inget om någon ersättning, och jag har påpekat detta, men de vill inte skriva detta av någon anledning. De ville istället diskutera ersättningen muntligt på möte, och de pratade om 70kr/timme och max 20 timmar till att börja med och ersättningen skulle bestå ett presentkort "med ett generöst belopp" när jobbet är utfört. De sa inte heller hur många bilder de skulle ha. Detta tyckte jag var skamligt då det kräver mycket tid från mina studier, och jag tycker inte det lönar sig. Jag föreslog 200kr/bild helt färdigställd, inklusive allt. De gick med på detta, efter mycket om och men. Min tanke var att de ville köpa mycket bilder, och därför skulle det löna sig. Nu har jag jobbat en hel del och hittills framställt och presenterat 58 bilder. Jag har utnyttjat egna modeller, utan ersättning, lagt många timmar på att komma på vad jag ska ta för bilder och mycket bekymmer. Efter jag framställt bilderna på mötet, sa det att de skulle tänka på saken och återkomma med vilka bilder de skulle ha. De har nu svarat och skriver på mail att de bara ska ha 11 (!) bilder, alltså 1400kr, och gav mig ännu en lista på vad de vill ha bilder på. Jag har alltså tagit 47 mödosamma bilder i onödan.

Så nu sitter jag i min lilla vingliga roddbåt i ett enormt hav, där jag rott halvvägs och funderar på om det är någon idé att fortsätta ro, eller om jag ska överge båten.

Är jag lurad och utnyttjad?

/Oscar
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej!



I "anställningsavtalet" som ska gälla från 1 juni till 31 december, står det inget om någon ersättning, och jag har påpekat detta, men de vill inte skriva detta av någon anledning.

Är jag lurad och utnyttjad?

/Oscar
Vitsen med ett avtal är ju att det sätter på pränt vad BÅDA parter ska ha ut av samarbetet, annars är det ju snarare ett ensidigt slavkontrakt ;-)

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Uppdragsgivaren vill uppenbarligen inte betala mycket mer än 1400 kr oavsett ersättningsmodell.

Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med ett fackförbund. Som anställd ska du ha betalt för nedlagd arbetstid. En frilansare med egen firma kan möjligen överleverera i form av extra gratis timmar för att göra sig populär hos en kund, men det är ju inte din situation.

Jag kan tycka att du borde begära betalt för varje levererad bild för att få en rimlig ersättning för allt arbete du lagt ner. Det är ändå lite pengar för ett företag. Om de tycker att du överarbetat, så faller det ändå på deras ansvar som arbetsgivare..

Men, kolla med ett fackförbund. De hjälper sommarjobbare och liknande.
 

nicklasl

Aktiv medlem
Jag tycker det är fel att lägga allt ansvar på arbetstagaren.
Fast är det inte lite oppertunistiskt att skriva ett avtal enbart baserat på kostnad per bild utan att reglera den totala omfattningen. Företaget i fråga hade ju en idé om att de behövde 20h á 70kr.

TS hade en tanke om att de ville köpa många bilder och ser en chans att leverera, om det hade levererats 500 eller 5000 bilder den 31/12, hade det då varit rimligt som företag att betala detta?

@TS, sälj bilderna via någon microstockbyrå, de är ju ändå skapade kring olika teman och där kan du förhoppningsvis få in en del intäkter för den tid du lagt ned.
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
@TS, sälj bilderna via någon microstockbyrå, de är ju ändå skapade kring olika teman och där kan du förhoppningsvis få in en del intäkter för den tid du lagt ned.
Se bara till att det inte står i avtalet att de har någon form av exklusiv rättighet till att använda bilderna. Då tycker jag detta råd är ett utmärkt sätt att få skäligt betalt. Lägg ut bilderna på flera microstockbyråer så kanske de genererar lite pengar över tid. Det kostar ju ingen arbetsinsats att ha dem ute för försäljning under lång tid.

De har uppenbarligen försökt utnyttja din brist på affärsmässig erfarenhet för att göra en klassisk "jamen, det är ju kul att tjäna lite pengar på bilderna...". Så länge du inte är förhindrad att sälja bilderna på nytt så kan du kompensera ett dåligt avtal genom att sälja bilderna flera gånger.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fast är det inte lite oppertunistiskt att skriva ett avtal enbart baserat på kostnad per bild utan att reglera den totala omfattningen. Företaget i fråga hade ju en idé om att de behövde 20h á 70kr.
Jag förstår vad du menar, men som jag förstår det är företaget arbetsgivare och då faller mycket ansvar på dem.
 

CanonOlle

Aktiv medlem
Oscar är snarare uppdragstagare än arbetstagare. Har man sedan kommit överens om ett avtal, så är det nog bara att bita i det sura äpplet.
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Oscar är snarare uppdragstagare än arbetstagare. Har man sedan kommit överens om ett avtal, så är det nog bara att bita i det sura äpplet.
Så är det naturligtvis. Att skriva på ett avtal där inte omfattning eller ersättning finns med är att skjuta sig själv i foten. De kunde lika gärna ha betalat noll kronor, antar jag.

Om de sagt en ersättning muntligt och Oscar uttalat har accepterat detta så är det visserligen också ett giltigt avtal. Men det är så klart väldigt svårbevisat i en tvist.

Hur som haver, 70 kronor/timme, avtalat eller ej, är en usel ersättning, och det har nog Oscar lärt sig nu.
 
En detalj som inte framkommer är ifall det var så att kunden såg alla bilder som levererades, och sen valde ut 11 som de tyckte att de kunde betala för. Om det var så det gick till så tycker jag verkligen att TS kan hävda att få ersättning för samtliga levererade bilder.

Och om de är intresserad av fler bilder så bör ju givetvis avtalet se annorlunda ut både avseende tydlighet och ersättning.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag skulle säga att antingen tar dom alla eller ingen bild.

Ifall dom inte tar någon så kan du säkert få in dom alla på någon annan bildbank.

Jag skull inte sälja dom 11 bästa för den summan, och absolut inte fortsätta samarbetet med företaget (om inte ordentliga avtal skrivs).
 
ANNONS