Annons

18-55+55-200 / endast 18-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiiwih

Medlem
Hej!

Jag planerar att köpa en Canon D600, och då får jag det från början medföljande objektivet 18-55. Jag har tidigare haft en Nikon D60 med både ett 18-55 och ett 55-200 men jag tyckte att det var jobbigt att behöva byta objektiv fram och tillbaka då jag var ute på mina "fotorundor".

Nu funderar jag dels på vilka objektiv som passar till en Canon D600 och dels om det är bättre för bildkvalitén att ha ett 18-55 och ett 55-200 eller om ett 18-200 kan ge samma bildkvalité som respektive?

Jag tar endast bilder för min egen skull så om kvalitén på en bild inte förändras markant med endast ett 18-200 väljer jag helst ha ett sådant. Jag har dock bara en budget på ca. 1500:- och då planerar jag att köpa ett begagnat objektiv - antingen ett 18-200 och sälja mitt 18-55, eller endast ett 55-200 för att komplettera.


Tacksam för alla svar, tips, råd och vägledningar.
Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Hannah
 

Poteta

Aktiv medlem
Om du tycker det är jobbigt att byta objektiv så är det bättre att du skaffar en superzoom, alltså en kompaktkamera med stor zoom. Den lär ge i stort sätt lika bra bilder som den du tänkt köpa. Hela vitsen med en systemkamera är att ha olika objektiv till olika ändamål. :)
 

Jörgen Rehnstedt

Aktiv medlem
Hej!

Jag planerar att köpa en Canon D600, och då får jag det från början medföljande objektivet 18-55. Jag har tidigare haft en Nikon D60 med både ett 18-55 och ett 55-200 men jag tyckte att det var jobbigt att behöva byta objektiv fram och tillbaka då jag var ute på mina "fotorundor".

Nu funderar jag dels på vilka objektiv som passar till en Canon D600 och dels om det är bättre för bildkvalitén att ha ett 18-55 och ett 55-200 eller om ett 18-200 kan ge samma bildkvalité som respektive?

Jag tar endast bilder för min egen skull så om kvalitén på en bild inte förändras markant med endast ett 18-200 väljer jag helst ha ett sådant. Jag har dock bara en budget på ca. 1500:- och då planerar jag att köpa ett begagnat objektiv - antingen ett 18-200 och sälja mitt 18-55, eller endast ett 55-200 för att komplettera.


Tacksam för alla svar, tips, råd och vägledningar.
Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Hannah
Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS ger helt ok bilder även Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS är hellt ok

jag skulle föredra 18-200 eller 18-135 istället för 18-55 - 55-250
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Jag planerar att köpa en Canon D600, och då får jag det från början medföljande objektivet 18-55. Jag har tidigare haft en Nikon D60 med både ett 18-55 och ett 55-200 men jag tyckte att det var jobbigt att behöva byta objektiv fram och tillbaka då jag var ute på mina "fotorundor".

Nu funderar jag dels på vilka objektiv som passar till en Canon D600 och dels om det är bättre för bildkvalitén att ha ett 18-55 och ett 55-200 eller om ett 18-200 kan ge samma bildkvalité som respektive?

Jag tar endast bilder för min egen skull så om kvalitén på en bild inte förändras markant med endast ett 18-200 väljer jag helst ha ett sådant. Jag har dock bara en budget på ca. 1500:- och då planerar jag att köpa ett begagnat objektiv - antingen ett 18-200 och sälja mitt 18-55, eller endast ett 55-200 för att komplettera.


Tacksam för alla svar, tips, råd och vägledningar.
Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Hannah
Hej!

Jag sålde mitt 18-200 till Nikon D300 bara för att det blev för klumpigt att ALLTID ha ett rätt så stort objektiv monterat. Jag använde det sällan på dom längre brännvidderna och saknade mer vidvinkel, jag bytte till 16-85 ist, inte så väldigt mkt mindre men ändå...jag fick mer vidvinkel och sparade väl 150 gr i vikt vilket var tillräckligt. Optiska prestanda var inte heller upp till mina önskemål så nu är jag nöjd med 16-85 an. Ibland så sneglar jag på en beggad 18-55 bara för att spara vikt i vissa lägen.

Användarvänligheten anser jag vara den enskilt viktigaste anledningen till att äga en systemkamera som då underlättar att ta besvärliga motiv som exempelvis rör sig snabbt, nummer två är den tekniska bildkvaliteten så jag anser inte att bara för att man söker superzoomens bekvämlighet direkt hänvisar någon till en kompaktkamera typ canon sx40 "superzoom", då dessa är så sövande sega och batterislukande.
Slutligen kolla den "verkliga" brännvidden på ditt tilltänkta objektiv, det är nämligen så, iaf med Nikon 18-200, att vid kortare fotograferingsavstånd så minskar "förstoringen" kraftigt. Vid närgränsen motsvarar 200 mm brännvidd ca 135 mm, jag har jämfört mot mitt 70-210.

Lycka till!

Hans
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du tycker det är jobbigt att byta objektiv så är det bättre att du skaffar en superzoom, alltså en kompaktkamera med stor zoom. Den lär ge i stort sätt lika bra bilder som den du tänkt köpa. Hela vitsen med en systemkamera är att ha olika objektiv till olika ändamål. :)
Jag håller inte med.

"Hela vitsen" är att ta i. Det finns en mängd skäl att en systemkamera framför en kompakt. Bättre sökare, bättre AF, snabbare seriebildstagning, större sensor vilket ger bättre bildkvalité etc.

Vill man inte byta objektiv så är förstås ett 18-200 en möjligt lösning. Jag tycker dock att trådskaparen skall ta "besväret". 18-55 IS och 55-250 IS kommer att ge ett bättre resultat än 18-200 IS - och det till ett lägre pris antar jag.
 

apersson850

Aktiv medlem
Instämmer, men halva vitsen är det i alla fall. Sen finns det ju mycket riktigt flera andra skäl, som exempelvis kamerans reaktionssnabbhet. Om man å andra sidan ska fotografera action mer seriöst är det tyvärr inte objektiv i samma prisklass som EF-S 18-200 mm f/3,5-5,6 IS eller EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS som är optimala. Men man får ju utgå från vad man känner att man vill investera, och jag håller med om att en 600D med något av de nämnda objektiven är bättre än en långzoomande kompaktkamera för motiv som rör på sig.

Till en Canon 600D (den heter så - det är Nikon som sätter D före numret numera) passar Canons objektiv i EF och EF-S serierna. Alla Canonobjektiv, alltså. Dessutom finns det ju diverse andra fabrikat som tillverkar objektiv med Canons EF-fattning.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Hannah, om du vill ha 600D med 18-200 så är det kanske onödigt att köpa kameran tillsammans med 18-55. Vissa butiker erbjuder paketpris på 600D med 18-200. Hos t ex Rajala kostar paketet strax under 10000 kr.
 

mapem

Aktiv medlem
Fast tipset om en långzooms-kompakt kanske inte är så dumt ändå. TS skrev ju att hon bara tar bilder för sin egen skull och inte hade så jättehöga krav.

Satt just och kollade i LR på gamla bilder tagna med min dåvarande KonicaMinolta A200 för att se om de duger till en bok eller ett album och blev förvånad över hur pass bra bilderna ändå var, så länge ljuset var bra och man inte behövde gå upp i ISO, för då blev det bedrövligt. Dagens motsvarande kameror bör rimligen vara bättre på höga ISO.
 

Nooberman

Avslutat medlemskap
Jag kan rekommendera Canons EF-S 18-200 - Jag har goda erfarenheter av det!
Bra bildkvalitet, och det går att knöla ned i en liten väska tillsammans med kameran...
 
ANNONS