Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

The_SuedeII

Aktiv medlem
Här hålls alla tummar som sagt... :)
Till sommaren hade varit trevligt. Jag får skjuta upp ett par objektivinköp - men en kompakt kamera står väldigt högt på "att-köpa-listan".
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Just när det gäller prisnivån är det nog mer än ett rykte. Det finns ju prisindikeringar från Sony själva på 499 Euro för NEX3 med 16 mm objektiv, och 599 Euro för NEX5 med samma objektiv. Detta är deras officiella priser, så "priset på gatan" kan bli lägre efter att introduktionsyran har lagt sig.

Sedan finns det rykten som säjer att Sonys NEX-kameror har bättre brusegenskaper än både Oly/Pannys micro FourThirds-system och Samsungs NX10 kamera.

NEX-kamerorna sägs kunna klara 7 bilder/sek och touch-skärmen sägs vara ljusstarkare än A550:ans (kan det vara en OLED-skärm?).

Adaptern för befintliga Alpha-objektiv sägs ge autofokus för SAM och SSM-objektiv, men inte för skruvdrivna (dvs den innehåller ingen fokusmotor - åtminstone inte den första adaptern som kommer).
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hm.. intressant, konstig kamera, BUT WHO CARES! Äntligen ens Aps-c sensor i ett smidig paket!!!! HALLELUUUUJA!!

Så fruktansvärt skönt, äntligen acceptabel bildkvalite för när jag inte orkar släpa runt på min tegelsten till kamera..D3 (som för övrigt var den sista tegelstenen jag köpte. Kommer antagligen byta från Nikon tegelstenar och deras otroligt okunniga och ointresserad kundservice när det är dags)

Finns det någon information om hur det dynamiska omfånget ser ut från den nya sensorn i NEX kamerorna??
 

pet

Aktiv medlem
Det jag saknar är inmatningshjul för att kunna ändra slutare/bländare(dock kanske det är väldigt smidigt upplagt i menyn/på skärmen så att det går snabbt/lätt ändå) och att det inte finns nått manuellt läge i filmfunktionen som i övrigt verkar grym med sina 60fps och snabb/bra af...imponerande att dom lyckats hålla ner storleken såpass mycket trotts vinklings/tiltbar skärm.

Ingen av modellerna va direkt snygga...tycker nog mock upen som visades va snyggare än dessa riktiga modeller...NEX3an tycker jag personligen är snyggast av dom två men NEX5an ser ut till att vara betydligt skönare att hålla i med sitt lite större grepp.

Hoppas dom kommer med fler fasta och hyffsat små objektiv...hade varit perfekt som ha med sig vid dom tillfällerna då man vill ha med sig en minder och lättare kamera utan ge för stort avkall på bildkvaliten.

Vad kan man förvänta sig av bildkvaliten...samma som A550 eller kanske ett snäpp bättre??
 

paddmannen

Aktiv medlem
Ännu ett tråkigt stolpskott.

Objektiven verkar tråkiga. Bara långsamma kitzoomar, förutom pannkakan som är lite för vid och fortfarande för långsam.

Men varför i helvete har de placerat antiskaken i objektivet? Dettta innebär att ingen stabiliserad lösning kommer att finnas till roliga, ljusstarka objektiv.

Ja, sen sitter fokusmotorn i objektivet. Det är säkert en bättre lösning än om den sitter i huset, men medaljens baksida är att objektiven blir ena jävla klumpar.
Hur mycket större skulle huset tvingats vara om antiskaken och fokusmotorn var inbyggd? Jag tror att helheten kamera+objektiv skulle blivit klart mindre med denna lösning. Och har man flera objektiv så blir det ju ännu mer sant.

Det är inga problem att bygga ljusstarka objektiv för fullformat som är brutalt små, särskilt nu när spegeln är borta. Titta på Leicas 50/1.4 eller pentax 40/2.8.

Det är sådana objektiv vi vill ha, inga jävla cocacolaburksmissfoster som skruvas fast på en tändsticksask så att skiten likt förbannat blir klumpig och oformlig. Ett fälgkors fasttejpat på en apelsin....
 

pet

Aktiv medlem
Objektiven verkar tråkiga. Bara långsamma kitzoomar, förutom pannkakan som är lite för vid och fortfarande för långsam.

Men varför i helvete har de placerat antiskaken i objektivet? Dettta innebär att ingen stabiliserad lösning kommer att finnas till roliga, ljusstarka objektiv.

Ja, sen sitter fokusmotorn i objektivet. Det är säkert en bättre lösning än om den sitter i huset, men medaljens baksida är att objektiven blir ena jävla klumpar.
Hur mycket större skulle huset tvingats vara om antiskaken och fokusmotorn var inbyggd? Jag tror att helheten kamera+objektiv skulle blivit klart mindre med denna lösning. Och har man flera objektiv så blir det ju ännu mer sant.

Det är inga problem att bygga ljusstarka objektiv för fullformat som är brutalt små, särskilt nu när spegeln är borta. Titta på Leicas 50/1.4 eller pentax 40/2.8.

Det är sådana objektiv vi vill ha, inga jävla cocacolaburksmissfoster som skruvas fast på en tändsticksask så att skiten likt förbannat blir klumpig och oformlig. Ett fälgkors fasttejpat på en apelsin....
Är väl inte så konstigt att dom kommer ut först med långzoomar som inte är så ljusstarka då det troligvis är det som dom flesta tänkbara köparna är intresserade av och det är det som dom kommer sälja mesta av plus att dom måste konkurerar på samma plan/erbjuda liknande lösningar som övriga tillverkare ha(Pansonic och Olympus)...men visst jag håller med dig om att för min personliga del hade det varit intressantare med ljusstarka,små och fasta objektiv.

Kameran hade med all säkerhet blivit betydligt större med inbyggd af-motor och bildstabilisering så helheten hade inte inte blivit mindre...att bildstabiliseringen inte är inbyggd i huset beror troligvis också en heldel på filmfunktionen och kontrast-af:en då dessa två funktioner inte fungerar optimalt ihop med sensorbaserad bildstabilisering.

Inte den optimalaste lösningen men det kommer med all säkerhet adaptrar som gör att man kan använda sig av tex Leicas objektiv på kameran.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Själva bajonetten verkar ju minst sagt överdimensionerad.
Kan det vara så att de kluriga filurerna på sony har tänkt följa upp med en fullformatare som använder samma fattning?
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Själva bajonetten verkar ju minst sagt överdimensionerad.
Kan det vara så att de kluriga filurerna på sony har tänkt följa upp med en fullformatare som använder samma fattning?
Nån som vet måtten på bajonetten? Vore intressant att se om en FF sensor går in.. Sen är ju frågan hur tight det blir.. kan ju bli svårt med tanke på hur snett ljuset måste falla på en FF Sensor.. Leica lyckades iofs med sin M9, men den är ju minst dubbelt så tjock, dvs, inte lika snäv infallsvinkel..
 

HNormark

Aktiv medlem
På nåt annat forum (minns inte vilket) är det en som envist hävdar att Sony planerar att släppa en FF-version redan nästa år. Det låter väldigt osannolikt, tycker jag, men hoppas kan man ju alltid...
 

paddmannen

Aktiv medlem
Nån som vet måtten på bajonetten? Vore intressant att se om en FF sensor går in.. Sen är ju frågan hur tight det blir.. kan ju bli svårt med tanke på hur snett ljuset måste falla på en FF Sensor.. Leica lyckades iofs med sin M9, men den är ju minst dubbelt så tjock, dvs, inte lika snäv infallsvinkel..
Lyckade och lyckades... Ljuset faller ju inte in snedare på en sensor än på en filmruta, så det var knappast bajonetten som ställde till det för Leica.
Däremot hade de problem med de icketelecentriska objektiven som skickar ljuset rejält snett mot kanterna, och film klarar "snett" ljus bättre än sensorer.

Det finns några bilder på DPreview där man ser fattningen rakt framifrån och om man jämför med hur en M9 ser ut sä känns det definitivt som det finns plats för en FF-sensor.
Rena porren med andra ord.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hm.. skulle detta kunna funka? Har fixat dit en FF sensor proportioneligt i förhållande till Aps sensorn.. Skulle det gå att flytta kontakterna för objektivet...? Dom ligger ju lite nära sensorn.. Hm..
 

Bilagor

ANNONS