Annons

Ge mig feedback på min portfolio/hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

excesslight

Aktiv medlem
För en yrkesfotograf har en portfolio alltid varit det sättet fotografen visat sin tidigare verk, sin potential och beviset för vad denna kan. I dag har färre och färre en fysisk portfolio, den som alla fotografer hade hemma, den bundna boken med de bästa fotona man visade sina potentiella kunder. I dag har de flesta en hemsida där deras portfolio syns. Hemsidan har blivit kundens första intryck till fotografen och därför tänkte jag skapa denna tråden där vi tillsammans kan ge feedback till varandras hemsidor och kanske en och annan inspiration till sin egna.

Regler
  • Ge konstruktiv kritik
  • länkar du din sida så förväntar du dig feedback, du förväntas även att ge feedback på minst en annan hemsida
  • Håll god ton. Ingen tar sig till kritik om det riktas på ett elakt sätt.
  • Diskutera kring hemsidor, diskussion om kamera, bilder, utrustning finns det andra trådar för

Jag för väl ta och börja länka min sida!
excesslight.com
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Portfolion fungerar inte helt med min Firefox webläsare, gissar att du har någon form av javaskript som jag har bortkopplat för att slippa annonser. Det är mitt tips: gör hemsidan så tekniskt enkel och lätt att ladda som möjligt .

Aha, nu upptäckte jag att man skulle klicka vid sidan för att bläddra, så det fungerar nog som tänkt även med min webbläsare.
 

excesslight

Aktiv medlem
Sjyssta bilder också...
Gillar vovven starkt!
Tackar! :)


Portfolion fungerar inte helt med min Firefox webläsare, gissar att du har någon form av javaskript som jag har bortkopplat för att slippa annonser. Det är mitt tips: gör hemsidan så tekniskt enkel och lätt att ladda som möjligt .

Aha, nu upptäckte jag att man skulle klicka vid sidan för att bläddra, så det fungerar nog som tänkt även med min webbläsare.
Ska tänka på det. kanske får ändra visningsform helt och hållet då. tack för insikten, har bara testat olika webbläsare utan problem, men aldrig tänkt på plugins som kan krångla.
 

skarsfjall

Aktiv medlem
Hej,

Snygga bilder i portfolion, men det är några detaljer som stör mig:

På de flesta hemsidor med en logga eller stor bild på förstasidan kommer man vidare när man klickar mitt på sidan, men här händer inget (egentligen länkar väl förstasidan till sig själv).

Portfolion visar två bilder (och lite av en tredje) och man måste klicka på en bild för att se en bild till, men det blir ingen överblick (man vet inte hur många bilder det finns i portfolion och det finns ingen möjlighet att hoppa direkt till en bild som verkar intressant).

Rubriken Wordpress verkade förbryllande (en hel hemsida kan vara gjord i wordpress), men visade sig leda till en blogg och det hade känts enklare om rubriken varit just Blogg.

Det finns många teorier om hur en hemsida ska vara uppbyggd för att bli tilltalande och fungera smidigt, och det finns nog inget enkelt svar på vad som är rätt eller fel, men jag fastnade på dessa detaljer. Anm: Jag använder Firefox.

Sigge (www.skarsfjall.se)
 

excesslight

Aktiv medlem
Hej,

Snygga bilder i portfolion, men det är några detaljer som stör mig:

På de flesta hemsidor med en logga eller stor bild på förstasidan kommer man vidare när man klickar mitt på sidan, men här händer inget (egentligen länkar väl förstasidan till sig själv).

Portfolion visar två bilder (och lite av en tredje) och man måste klicka på en bild för att se en bild till, men det blir ingen överblick (man vet inte hur många bilder det finns i portfolion och det finns ingen möjlighet att hoppa direkt till en bild som verkar intressant).

Rubriken Wordpress verkade förbryllande (en hel hemsida kan vara gjord i wordpress), men visade sig leda till en blogg och det hade känts enklare om rubriken varit just Blogg.

Det finns många teorier om hur en hemsida ska vara uppbyggd för att bli tilltalande och fungera smidigt, och det finns nog inget enkelt svar på vad som är rätt eller fel, men jag fastnade på dessa detaljer. Anm: Jag använder Firefox.

Sigge (www.skarsfjall.se)
tack för feedbacken :)

Som startsida har du en bild, tanken jag fick var att det hade varit häftigt ifall du hade en bildserie som spelades. låt säga att varje bild visas i 10sek. och att du väljer ut en bild från varje portfoliodel. (Natur, Repotage, porträtt, osv).
 

Alexander Ovinder

Avslutat medlemskap
Lite åsikter om www.skarsfjall.se.
När man har gått in och kollar på bilderna saknar jag en knapp så man kommer tillbaka till antingen startsidan eller att menyn skulle synas så man kan fortsätta att navigera sig vidare. Jag såg att de finns en liten text längst ner som de stod www.skarsfjall.se på men jag tycker personligen att de skulle vara bättre med en länk de stod tillbaka på eller liknade eller hela menyn.

Skulle önska att förstoringen av bilderna blev något större än vad de är nu.

Positivt med sidan är att de är mycket snabb respons och inga laddningstider och beskrivningen om dina olika kategorier, kanske skulle försöka hitta en plats där de beskrivningarna syns bättre.


Ta gärna en titt på www.ovinder.com Jag vet om en del brister på sidan och några länkar som inte är aktiva. I nuläget så håller jag på och arbetar fram en ny sida. Men berätta vad som är bra med min nuvarande sida och saker som jag bör skippa på den nya sidan.
 

wangblad

Aktiv medlem
Lite åsikter om www.skarsfjall.se.
När man har gått in och kollar på bilderna saknar jag en knapp så man kommer tillbaka till antingen startsidan eller att menyn skulle synas så man kan fortsätta att navigera sig vidare. Jag såg att de finns en liten text längst ner som de stod www.skarsfjall.se på men jag tycker personligen att de skulle vara bättre med en länk de stod tillbaka på eller liknade eller hela menyn.

Skulle önska att förstoringen av bilderna blev något större än vad de är nu.

Positivt med sidan är att de är mycket snabb respons och inga laddningstider och beskrivningen om dina olika kategorier, kanske skulle försöka hitta en plats där de beskrivningarna syns bättre.


Ta gärna en titt på www.ovinder.com Jag vet om en del brister på sidan och några länkar som inte är aktiva. I nuläget så håller jag på och arbetar fram en ny sida. Men berätta vad som är bra med min nuvarande sida och saker som jag bör skippa på den nya sidan.
Håller med Alexander. Du har för små tumnaglar och för små "stora" bilder. Det blir maffigare om du gör dem störe. Och färre. Exempel Ramsvikslandet, för många liknande bilder.
 

skarsfjall

Aktiv medlem
Lite åsikter om www.skarsfjall.se.
När man har gått in och kollar på bilderna saknar jag en knapp så man kommer tillbaka till antingen startsidan eller att menyn skulle synas så man kan fortsätta att navigera sig vidare.

Skulle önska att förstoringen av bilderna blev något större än vad de är nu.

Positivt med sidan är att de är mycket snabb respons och inga laddningstider och beskrivningen om dina olika kategorier, kanske skulle försöka hitta en plats där de beskrivningarna syns bättre.
.
Okej, tack. Problemet är att gallerierna är separata och alltså utanför temat i wordpress, därför förlorar jag möjligheten till meny i gallerierna (kanske finns bättre gallerier än Lightrooms).
Bildstorleken är en balans, i Lightroom kan man bara välja längsta sidan och då blir det problem att visa stående bilder på skärm med låg upplösning. Utvecklingen går ju mot skärmar med högre upplösning och då krymper bilderna! Ska fundera på om det är dags att ändra prioriteringen.
Lightroom ger inte möjlighet att ändra tumnaglarnas storlek. Jag har letat efter andra gallerier baserade på html men inte hittat något jag känner för (bland annat testat Juicebox).
Urvalet bilder från Ramsvikslandet skyller jag på vädret, ambitionerna blåste bort i halv storm.
 

excesslight

Aktiv medlem
Intiutivt klickar man i mitten på indexsidan, men det händer inget. När bildspelet börja försvinner menyn...
www.gatufoto.net
Som någon tidigare skrev, viss kritik kan vara ytterst subjektiv som i detta fallet. Jag ogillar färgerna på hemsidan. Jag tror den hade gjort sig bättre i gråskala av olika nyanser. Dels för din sida är nischad i kategorin gatufoto, och som det verkar så har du endast publicerat svartvita bilder och jag tror även en sida i den nyansen hade passat bäst in.
 

wangblad

Aktiv medlem
Som någon tidigare skrev, viss kritik kan vara ytterst subjektiv som i detta fallet. Jag ogillar färgerna på hemsidan. Jag tror den hade gjort sig bättre i gråskala av olika nyanser. Dels för din sida är nischad i kategorin gatufoto, och som det verkar så har du endast publicerat svartvita bilder och jag tror även en sida i den nyansen hade passat bäst in.
Ja det ligger nåt i det di säger. Men färgerna är ändå sammanhållna och diskreta. Jag har använt en färdig mall och det fanns inte en enda i gråskala.
 

excesslight

Aktiv medlem
Här är min relativt nya hemsida:
www.torasenfoto.com
Jättevackra bilder! Gillar belysning och efterarbetet skarpt. Bakgrunden du har på sidan är riktigt grym tycker jag. Den ger en slags drömsk stil. Såg dock att du hade en tablå som hette "blog" men ingenting dyker upp där. Jag tror det är viktigt ifall man ska ha en blogg att faktiskt vara aktiv och skriva där. Att försöka få upp några inlägg tidigt så det ser ut som man faktiskt är aktiv med bloggen. Du kanske ska ta bort den från menyn tills du skrivit ihop några inlägg.
 

Erik Perw

Aktiv medlem
För en yrkesfotograf har en portfolio alltid varit det sättet fotografen visat sin tidigare verk, sin potential och beviset för vad denna kan. I dag har färre och färre en fysisk portfolio, den som alla fotografer hade hemma, den bundna boken med de bästa fotona man visade sina potentiella kunder. I dag har de flesta en hemsida där deras portfolio syns. Hemsidan har blivit kundens första intryck till fotografen och därför tänkte jag skapa denna tråden där vi tillsammans kan ge feedback till varandras hemsidor och kanske en och annan inspiration till sin egna.

Regler
  • Ge konstruktiv kritik
  • länkar du din sida så förväntar du dig feedback, du förväntas även att ge feedback på minst en annan hemsida
  • Håll god ton. Ingen tar sig till kritik om det riktas på ett elakt sätt.
  • Diskutera kring hemsidor, diskussion om kamera, bilder, utrustning finns det andra trådar för


Jag för väl ta och börja länka min sida!
excesslight.com

En riktigt bra idé detta!
Det kan hjälpa oss alla att få fram bättre och mer lättanvända hemsidor/portfolios.

I det stora hela så gillar jag din sida och dina bilder absolut!

Den kreativa kritiken jag har att komma med är följande:
*Sidan "instagram" heter "instagrams" i Menyn
*Meny-knappen bör också alltid vara på samma plats, vilken del av hemsidan man än är inne på. I din blogg (Wordpress) så förflyttas menyn från övre högra hörn till mitten av vänster sida vilket blir lite förvirrande.

Annars en snabb, lättnavigerad och smidig sida!

Mvh
Erik Hermansson
 

Erik Perw

Aktiv medlem
Här är min hemsida.
http://www.andreaschristensen.se

tar mer än gärna emot konstruktiv kritik på den :)
Lättnavigerad och lagom många val i menyn, snyggt!
Bland bilderna så har du många som är fantastiska!

Det jag har åsikter om är:

*Ditt namn och "Fotograf" på förstasidan är i orange, och det passar inte riktigt in med resten av färgerna på sidan, det blir liksom lite jobbigt att titta på.
Svart/vitt eller annan subtil färg passar bättre enligt mig.

*I ditt galleri "Natur" så har du ett par bilder som bör läggas in i galleriet "Kustlandskap", eftersom att du redan har gjort ett galleri specifikt för det så bör du sortera dom därefter (även om jag vet att det är svårt att sortera när man har gjort ett par olika gallerier)

*I menyn så bör "Om mig" vara efter "Info / Priser" då priser är intressantare för en besökare/kund än att veta vem du är (min mening).

I det stora hela en smidig och riktigt bra sida!

Mvh
Erik Hermansson
 
ANNONS