Annons

Varför köper ingen mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Tänkte höra lite med er som säljer era bilder hur ni går tillväga.

Jag anser mig själv som en någorlunda bra natur och landskapsfotograf och jag är nöjd med bilderna jag visar upp.
Har kommit på prispallen flera gånger i stora fototävlingar. Brukar även få mycket positiva kommentarer från folk runt omkring mig.

Har även en pågående liten utställning i samhället där jag bor.

Har även en facebooksida där jag lägger upp bilder och antal följare stiger sakta och är nu uppe i 366st (inte så många)

Har även en hemsida som jag är väldigt nöjd med där mina bilder finns till försäljning .

Nu till problemet. Jag säljer aldrig någonting. Har sålt ett par bilder till bekanta för några hundralappar men nu på ett år eller längre har jag inte sålt en enda bild/tavla.


Hur bär man sig åt eller vad gör jag för fel? Håller bilderna inte måttet. Hur ska jag marknadsföra mig bättre?
Det vore väldigt kul att få sålt några bilder även om jag inte blir rik på det.

Min hemsida
www.andreaschristensen.se

Facebook
Www.facebook.com/fotografandreaschristensen

Länkarna är inte mest för att göra reklam men ni får gärna titta in för att se ni ser nåt fel och det är därför ingen verkar intresserad. Kanske jag skrämmer iväg potenciella kunder på något sätt utan att veta om det själv :)

Alla tips eller synpunkter mottages tacksamt

/andreas
 

Svederud

Aktiv medlem
Nja, nu är jag ingen expert eller sålt speciellt många bilder.
Men eftersom du frågar så får du min personliga åsikt.
Tycker bilderna ser syntetiska ut, de visar inte verkligheten.
Känns lite som en fantasimålning, en skärmdump från en pixar-film.

Motiven är det inget fel på, dock så är det svårt att ta en landskapsbild som inte tidigare är tagen.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tack för ditt påpekande. Min bildstil är dock väldigt medveten . Det får gärna se ut som en fantasivärld för min del. Det är fotokonst och inte dokumentärfoto jag ägnar mig åt.
 

matlep

Aktiv medlem
Bilder säljer inte sig själv. Du måste ut i "verkligheten" och ha utställningar, kontakt med företag oss.. Det är svårt... :)

Sedan så går det trender i bilder. Jag tycker dina bilder är fina, men det känns lite som IKEA konst. (Sorry...) Inget jag skulle hänga på mina egna väggar tyvärr. Men i en lobby hos ett företag skulle det nog funka.
 

iSolen.se

Guest
Tänkte höra lite med er som säljer era bilder hur ni går tillväga.

Jag anser mig själv som en någorlunda bra natur och landskapsfotograf och jag är nöjd med bilderna jag visar upp.
Har kommit på prispallen flera gånger i stora fototävlingar. Brukar även få mycket positiva kommentarer från folk runt omkring mig.

Har även en pågående liten utställning i samhället där jag bor.

Har även en facebooksida där jag lägger upp bilder och antal följare stiger sakta och är nu uppe i 366st (inte så många)

Har även en hemsida som jag är väldigt nöjd med där mina bilder finns till försäljning .

Nu till problemet. Jag säljer aldrig någonting. Har sålt ett par bilder till bekanta för några hundralappar men nu på ett år eller längre har jag inte sålt en enda bild/tavla.


Hur bär man sig åt eller vad gör jag för fel? Håller bilderna inte måttet. Hur ska jag marknadsföra mig bättre?
Det vore väldigt kul att få sålt några bilder även om jag inte blir rik på det.

Min hemsida
www.andreaschristensen.se

Facebook
Www.facebook.com/fotografandreaschristensen

Länkarna är inte mest för att göra reklam men ni får gärna titta in för att se ni ser nåt fel och det är därför ingen verkar intresserad. Kanske jag skrämmer iväg potenciella kunder på något sätt utan att veta om det själv :)

Alla tips eller synpunkter mottages tacksamt

/andreas
Spontant, svårt och konkurrensutsatt område.

Återkommer.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Nu är jag allt annat än någon expert på marknaden för natur/landskapsbilder.

Det närmaste jag har kommit är att jag sålt en landskapsbild till ett bokomslag en gång. Via Flickr.
Vilket får ses som undantaget som bekräftar regeln på mer än ett sätt.

Just den gången letade designern upp min bild på något sätt.

Men jag har däremot bra koll på hur det fungerar med bildbyråer och försäljning mot dagspress.

Problemet i ditt fall, vill jag från mitt perspektiv påstå.
Är att du behöver ha dina bilder liggande hos någon av de större bildbyråerna.
Ordentligt "taggade" med bra beskrivande "metadata". Dvs bildtexter och sökord som är inbäddade i själva bildfilen.

Det kvittar fullständigt hur bra dina bilder är, om inte de potentiella kunderna hittar dem.
Och de som söker, söker i första hand via de större bildbyråerna.

Så mitt tips är att du försöker leta upp någon bra bildbyrå.
Som är intresserade av att samarbeta med dig.

I övrigt så har jag dålig koll på just natur/landskapsbilder.
Så jag har inget bra förslag på lämpliga byråer.

Ja, förutom att jag för några månader sedan blev kontaktad av en "bildbyrå" som ville sälja mina natur/landskapsbilder för rena struntsummorna. (Dvs det tiotal jag någonsin tagit).
Deras prissättning mot slutkunderna, gjorde att jag inte ville ta i det med tång.

De hittade mig på 500PX.
Möjligen kan du få någon enstaka bild såld via dem.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Satsa lokalt. Fotografera i ditt närområde och gör en utställning och gärna en bok. Folk intresserar sig för bilder som är tagna i närområdet. Jag känner en naturfotograf som alltid har en sådan bok till försäljning som stadig inkomstkälla. Boken är en populär present för både företag och privatpersoner.
 

Birdman

Aktiv medlem
Satsa lokalt. Fotografera i ditt närområde och gör en utställning och gärna en bok. Folk intresserar sig för bilder som är tagna i närområdet. Jag känner en naturfotograf som alltid har en sådan bok till försäljning som stadig inkomstkälla. Boken är en populär present för både företag och privatpersoner.
+1

Ett av de mest svårsålda motivområdena inom fotogenren. Naturfotografer säljer knappt några bilder idag - de flesta får in stålar på andra saker som workshops/kurser, reseledning, gömsleuthyrare, föreläsningar osv osv. Å anda sidan finns det några naturfotografer i Sverige som lyckats göra sig ett namn på konstfotomarknaden och därigenom kunnat sälja numrerade printar i liten upplaga för rätt stora pengar.

Man skulle jag ge ett tips så skulle det absolut vara det Magnus här ovan skrev...

/ Daniel
 

iSolen.se

Guest
Satsa lokalt är en bra idé. Nackdelen är förstås att marknaden också blir lokal.

Ska det bli några pengar att tala om får du konkurrera på den globala marknaden dvs de stora bildbyråerna istockphoto, shutterstock etc.

Argumentationen mot detta är att det betalar väldigt lite per bild (25-40cent till några tiotals dollar) samtidigt som det är svårt att sticka ut så det gäller att ha "smala" bilder som samtidigt blir tillräckligt populära för att sälja i stora volymer.

Annars så är det marknadsföring, förnya bilderna, vara med överallt, ring os sälj ...fotarbete.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hoztic

Aktiv medlem
Jag tror att du måste gå ett steg längre, skriv ut bilder, sätt in i ramar osv, och kontakta varenda butik i närområdet och fråga om du får ställa upp några till försäljning hos dom. Då når du dels fler, du lockar till spontana inköp och kunden får ett färdigt paket, istället för att köpa en fil, skriva ut själv, fixa ram osv.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tack så mycket alla för era svar.

Sälja på bildbyrå är inte ett alternativ, har ingen som helst lust att sälja bilder för några kronor st. Både mina bilder och tid är mer värt.

Satsa lokalt är en bra idé . Dock inte här jag bor. Jag bor i ett litet samhälle på ca 1000 personer.
Har som sagt en utställning hör redan och det verkar inte ge något.

En bok vore kul, är det en bildbok då som ni menar? Jag kan inte skriva.

Sen det ned att gå ett steg längre och skriva ut bilder och rama in istället för att sälja bildfiler, först och främst säljer jag inga bildfiler alls, enbart papperskopior.
På utställningen har jag inramade bilder till försäljning men dom kan även beställa större kopior som dom får rama in själv.

Men att rama in och fråga i butikerna kan jag göra kanske . Vi har dock inget annat än köpcenter här (gränshandel) och jag tror inte att tex rusta är så sugna på att sälja mina tavlor. Inte Jack & Jones heller eller andra butiker som brukar finnas i köpcentrum.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Då når du dels fler, du lockar till spontana inköp och kunden får ett färdigt paket, istället för att köpa en fil, skriva ut själv, fixa ram osv.
Folk köper en bild för att hänga den på väggen. Det är väl en sak att man får bildfiler på CD/DVD efter ett bröllop, men här tycker jag att det bli fel. Jag tycker att du ska leverera ramat. Kunden kan få välja mellan olika ramar. Det är nog lättare att ta betalt för en färdig produkt.

För att det inte ska kännas som att de köper en affisch utan mer som en målning/grafiskt blad så kan du göra bilderna i en begränsad numrerad och signerad upplaga. Många sätter en signatur och numrering på framsidan och ett litet dokument på baksidan.

Ett annat tips är att ta ordentligt betalt. Att sälja för billigt skicka fel signaler. Då blir det bara affischer i folks ögon. Att ha något att skryta om och vara stolt är en funktion för bilder och målningar som man köper för att ha på väggen. Hur mycket man kan ta betalt beror på var man bor. Men det är nog svårt komma under 1500 kr för en ramad bild om man ska täcka kostnaderna och få ett litet bidrag till verksamheten. Min vän säljer sina lokala landskapsbilder för 5000 kr styck, men hon bor och fotograferar i Djursholm. På andra ställen kan man säkert ta 3000 kr för en bra bild. Jag skulle i alla fall tycka att det är rimligt för en ramad 40x50-bild.

Sälj inte olika storlekar av samma bild till olika priser. Då spär du på känslan av att det är affischer du säljer.

Det var lite spridda osorterade tankar i ämnet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Satsa lokalt är en bra idé . Dock inte här jag bor. Jag bor i ett litet samhälle på ca 1000 personer.
Har som sagt en utställning hör redan och det verkar inte ge något.
Lokalt som i begränsat geografiskt område. Det kan vara en kommun, en härad eller annan geografisk uppdelning.

En bok vore kul, är det en bildbok då som ni menar? Jag kan inte skriva.
Ja en fotobok. Be någon annan skriva förord och en kort text om dig.

Sen det ned att gå ett steg längre och skriva ut bilder och rama in istället för att sälja bildfiler, först och främst säljer jag inga bildfiler alls, enbart papperskopior.
På utställningen har jag inramade bilder till försäljning men dom kan även beställa större kopior som dom får rama in sjärlv.
Se mitt tidigare svar. Sälj bara färdiga produkter och ha inte olika storlekar av samma bild. Vissa bilder väljer du att göra större och sälja dyrare. Det är inte affischer du kränger ;)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tack för mycket bra tips igen. Ska ta mig en rejäl funderare på mina priser samt att se hur jag kan ordna med ramar och så. Behöver säkert hjälp med det också :)

Har dock svårt att förstå att jag skulle sälja mer bara för att jag höjer priset på hemsidan. Men då blir det ju lite mer exklusivt, och ännu mer om dom är inramade och bara finns i en storlek.

Angående boken så skulle jag ju kunna göra en bok ned bilder från Värmland. Typ "Värmland i bilder"
Men hur går man till väga då? Måste jag ordna med ett förlag då? Jag kan ju knappast beställa en fotobok på tex fujifilm eller liknande . Det kostar ju lätt 500kr för mig att köra. Sen ska jag sälja också och det är ju ingen som köper en bok för närmare 1000kr
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Som jag ser det så finns parallella spår inom foto idag, och ditt segment är tämligen tätbefolkat med tex vackra himlar och naturbilder. Jag tror också på lokalt, tom extremt lokala eller specifika bilder eller att bilderna är spektakulära och då kan det få en större spridning. Annars tycker jag det ser fint och välarbetat ut.

Istället för att sälja papperskopior (för småpengar) vore det inte roligare att verkligen nå ut och trigga dig själv i din utveckling?

/Ulf
 

peber

Aktiv medlem
Det är jättefina bilder men det är också ett motivområde där det går 13 bilder på dussinet... Om jag skulle köpa en sån bild så skulle det vara från en känd fotograf och jag tror många resonerar likadant. Ett sätt att "göra sig känd" är nog priset, tror faktiskt du är för billig. Sen tror jag också på att man måste skilja sig från mängden, varför ska jag köpa just dina bilder om jag hittar många andra fotografer som är mer kända så bilden får ett högre "värde"? Vad är det som är unikt med just dina bilder och hur syns det? Fundera lite på det och lyft sen fram det... Sen är det nog tyvärr lite en "hönan och ägget"-situation, för att sälja bör du vara känd och för att bli känd...ja... ;)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Som jag ser det så finns parallella spår inom foto idag, och ditt segment är tämligen tätbefolkat med tex vackra himlar och naturbilder. Jag tror också på lokalt, tom extremt lokala eller specifika bilder eller att bilderna är spektakulära och då kan det få en större spridning. Annars tycker jag det ser fint och välarbetat ut.

Istället för att sälja papperskopior (för småpengar) vore det inte roligare att verkligen nå ut och trigga dig själv i din utveckling?

/Ulf
Vad menar du med det sista? Självklart vill jag nå ut. Det är ju det hela tråden handlar om. Hur menar du att jag ska göra istället?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det är jättefina bilder men det är också ett motivområde där det går 13 bilder på dussinet... Om jag skulle köpa en sån bild så skulle det vara från en känd fotograf och jag tror många resonerar likadant. Ett sätt att "göra sig känd" är nog priset, tror faktiskt du är för billig. Sen tror jag också på att man måste skilja sig från mängden, varför ska jag köpa just dina bilder om jag hittar många andra fotografer som är mer kända så bilden får ett högre "värde"? Vad är det som är unikt med just dina bilder och hur syns det? Fundera lite på det och lyft sen fram det... Sen är det nog tyvärr lite en "hönan och ägget"-situation, för att sälja bör du vara känd och för att bli känd...ja... ;)

Men om jag ska köra väldigt lokalt och sen skilja sig från mängden blir det inte svårt för här finns inga andra fotografer :)
Vad som är unikt vet jag inte men jag har nog en speciell stil som man antigen gillar eller inte.
Jag tänker inte byta stil för att få fler att gilla bilderna , detta är min stil och det är så jag vill visa upp min konst.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad menar du med det sista? Självklart vill jag nå ut. Det är ju det hela tråden handlar om. Hur menar du att jag ska göra istället?
Om du verkligen vill nå ut så måste du ta upp kampen med dom allra bästa, en svensk insjö med brygga räcker inte långt även om det är vackert. Det skulle kunna gå men då måste du verkligen lägga till någonting extra, vackra himlar och solnedgångar finns det mycket av.

Om man ser vilken effort många fotografer lägger ned vid tex naturfoto, så förstår man också vilken möda som ligger bakom. Bara att ta sig till platsen för motivet kostar både tid och pengar, men det är där många av dom bästa ligger.

Som summering hantverket har du men nu måste ‘motivet’ till, som gör det..:)

/Ulf
 
ANNONS