Annons

Dom bästa inställningarna för att fota fyrverkerier

Produkter
(logga in för att koppla)

Naemi77

Aktiv medlem
Hejhej :) Vilka inställningar är dom bästa för att få härliga fyrverkeribilder? Hade tänkt mig få med lite hus i kompositionen, köra på ca 15 sec, f11, RAW, använda stativ...man får vell prova lite. Kan det vara bra inställningar? Sen undrar jag hur man får in fokus på en så lång slutartid? Alltså vilken inställning för AF-område skall man använda?? Tack på förhand och GOTT NYTT ÅR!! :D
 

wfrank

Aktiv medlem
Inställningarna är nog helt ok. Provskjut och justera åt något håll (om det behövs) efter att ha tittat i displayen hur det verkar bli.

Använd AF för att sätta skärpan på något långt bort (sikta på något med ljus på liknande avstånd som fyrverkerierna), ställ sedan om objektivet till MF och rör det inte sedan. Med F/11 så ska det blir bra skärpa så länge kameran varit på ett stabilt stativ.

Edit: andvänd bara mittpunkt när du ställer in AF så du har kontroll.
 

Naemi77

Aktiv medlem
Inställningarna är nog helt ok. Provskjut och justera åt något håll (om det behövs) efter att ha tittat i displayen hur det verkar bli.

Använd AF för att sätta skärpan på något långt bort (sikta på något med ljus på liknande avstånd som fyrverkerierna), ställ sedan om objektivet till MF och rör det inte sedan. Med F/11 så ska det blir bra skärpa så länge kameran varit på ett stabilt stativ.

Edit: andvänd bara mittpunkt när du ställer in AF så du har kontroll.
Tack!! Jag provade ditt tips att ställa in med AF först och sedan MF (enpunkt AF använde jag ;) ). Vet inte om jag gjorde rätt...men det jag kom fram till var att jag med hjälp av enpunkt AF fick skärpan där jag ville ha den, och sen använder jag MF (kanske för att det är det man använder vid långa slutartider?) Eller är jag helt ute och cyklar? ;)
 

wfrank

Aktiv medlem
No probs. Nej, jag menar att du använder AF för att få en bra fokusinställning av objektivet. Sen kopplar du över switchen på objektivet till MF och låter blir att röra vredet(!). Med F/11 och en vettig inställning på objektivet (som AF skött) ska du då ha så bra skärpedjup att bilderna ska bli skarpa. Kontrollera då och då i displayen så att det ser ok ut, det är ju inte omöjligt du kommer åt MF-vredet med vantar och annat.

Och förresten, zoomar du om behöver du plocka en ny AF.

Hänger du med?

(Vet inte vad du har för kamera, men de flesta ger ett pip då AF låser på något. Om du hör ett pip har alltså fokus ställts in)
 

Naemi77

Aktiv medlem
No probs. Nej, jag menar att du använder AF för att få en bra fokusinställning av objektivet. Sen kopplar du över switchen på objektivet till MF och låter blir att röra vredet(!). Med F/11 och en vettig inställning på objektivet (som AF skött) ska du då ha så bra skärpedjup att bilderna ska bli skarpa. Kontrollera då och då i displayen så att det ser ok ut, det är ju inte omöjligt du kommer åt MF-vredet med vantar och annat.

Och förresten, zoomar du om behöver du plocka en ny AF.

Hänger du med?

(Vet inte vad du har för kamera, men de flesta ger ett pip då AF låser på något. Om du hör ett pip har alltså fokus ställts in)
jaha nu förstår jag :) jag har en nikon d5000, som piper vid fokusering. Det enda jag skall göra annorlunda då är att switcha över till MF på själva objektivet...och får vell ta av vantarna mäns jag grejjar :p Hade tänkt att inte zooma någonting så det blir bra :) Tack!!!! Du fyllde i den sista pusselbiten, nu är jag redo för lite fyrverkerier :p
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
15 sekunder?
Låter lite väl mycket i mina öron. Fast visserligen hinner man få in flera kaskader i samma bild då. Kanske hugget som stucket om man vill ha enskilda fyrverkerieffekter eller flera i samma bild..
Jag brukar ligga mellan 3-6 sekunder då jag fotar pyro.

Hoppas de blir bra iaf. =)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Lite sent, men tänkte ändå lägga in en kommentar.
Man brukar rekommendera manuell fokus så att autofokus inte stpr o dummar sig i mörkret, dessutom är ju fyrverkerierna oändligt långt borta så det är bara och ställa in den på oändligheten.

Sen är bländare 11 att föredra.
När det gäller slutartid så säger jag så här. Vid raketer så starta exponeringen när raketen skjuts iväg så man fpr med den och sluta exponera när raketen slutat spraka. Då blir det oftast bra.
Det ger en exponeringstid minst 5 sek. Fotar du direkt mot himmeln så är det ju bara att välja exp. tid vad som helst, tom 30s eller mer. Beror på hur mycket av sprakande man vill ha med och hur många raketer som sprängs på samma ställa. Det får man anpassa sig efter på vem/vilka som skjuter iväg dom. Man vet oftast från föregpende år om det är kommunen som skjuter iväg dom hur mycket det blir.

/Stefan
 

UllaSan

Aktiv medlem
Det här är mitt första försök att fota fyrverkerier. Jag hade läst denna tråd innan och försökte följa råden, hade ISO 100, bländare 11 och slutartid 3,2s. Förslag till vad jag kunde gjort bättre mottages tacksamt.
 

Bilagor

Naemi77

Aktiv medlem
Tack för alla tips ;) Här är ett foto jag tog igår :) Blev inte så himla bra...men det var trots allt första gången jag fotade fyrverkerier. Bra övning till nästa nyårsafton :)Övning ger färdighet ;) gott nytt år alla !
 

Bilagor

Senast ändrad:

sudo

Medlem
Det här är mitt första försök att fota fyrverkerier. Jag hade läst denna tråd innan och försökte följa råden, hade ISO 100, bländare 11 och slutartid 3,2s. Förslag till vad jag kunde gjort bättre mottages tacksamt.
Exponeringarna ser bra ut, men rent spontant ser det ut som att du har handhållt kameran? Isåfall skulle ett stativ kunna göra det ännu bättre.

Själv körde jag med 5s slutartid, bländare 7,1 och ISO 100 igår. Kameran på stativ, spegellåsning och fjärrutlösare. Jag hade tänkt köra bulb från början men jag och fjärrutlösaren kom inte riktigt överens :)
 

wfrank

Aktiv medlem
Hade jag haft stativ och planerat bättre hade det blivit annorlunda. Det här är en handhållen 3.2 sek exponering med armbågar mot ett räcke. IS gör att det funkade "ok" ändå... tagen från Södermalm mot Gamla Stan. Missade eg. hela storfyrverkeriet som inte syntes härifrån.

(bilen backar, kommer inte upp för backen om nån undrar :)
 

Bilagor

DaMoose

Aktiv medlem
Jag fotade med manuellt i år, bländaren inställd på f11 och Bulb på slutartiden. Stod med en fjärrutlösare till min D700 i näven, körde med Nikon 24-70/2.8 och givetvis stativ. Bara att hålla nere triggern så länge som man tror är lagom, beror ju på hur mycket som skjuts upp. Stod med dottern bredvid mig i barnvagnen detta år så det blev ingen jätteseriös satsning, annars hade jag nog sökt mig längre ut på isen.

Denna är en av dem som jag är mest nöjd med. f11 och 9,4 sek slutartid.
 

Bilagor

ROYSAN

Aktiv medlem
Tack för många bra tips!
Men jag ser ingen fakta om vilken vitbalans ni använder?
Auto, glöd, lysrör, sol molningt eller i gradr K ?

de
Roy
 

Vandraren

Aktiv medlem
Tack för många bra tips!
Men jag ser ingen fakta om vilken vitbalans ni använder?
Auto, glöd, lysrör, sol molningt eller i gradr K ?

de
Roy
Jag körde neutralt dagsljus(5000K), eftersom det inte är någon färgad yta som reflekterar infallande ljus som vid "vanlig" fotografi, utan motivet själv står ju för ljuset.
 

norsell

Aktiv medlem
Hej,

följande funkar för mig. Iso 100, Bulb och bländare mellan 11-22. Manuell fokusering är givet. RAW likaså i dessa fall.

Bifogar ett experiment, en liten raket där kameran står ca 40-50 cm "bort", brännvidd 17mm (x1.6), ett taskigt UV filter som skydd. Raketen tändes samtidigt som exponeringen påbörjades. 16 sekunders exponeringstid.

Först ser man stigfasen sedan själva explosionen.

Med önskan om ett Gott Nytt 2010!
/Martin
 

Bilagor

Robert L.

Aktiv medlem
Hade jag haft stativ och planerat bättre hade det blivit annorlunda. Det här är en handhållen 3.2 sek exponering med armbågar mot ett räcke. IS gör att det funkade "ok" ändå... tagen från Södermalm mot Gamla Stan. Missade eg. hela storfyrverkeriet som inte syntes härifrån.

(bilen backar, kommer inte upp för backen om nån undrar :)

Denna är jag mest imponerad av, 3,2 sekunder handhållet!! Det kallar jag stadig på handen.. :)
 
ANNONS