Annons

Inspirerande litteratur

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha lite tips på fotoböcker som kan inspirera och utveckla ens bildsyn och bildtänkande...

Ni vet, sådana där man tar med sig till läsfåtöljen när man inser att man inte tagit 20 bilder utan en bild 20 gånger och man inte har tillgång till internet och kan bli inspirerad här på fotosidan!

Vad har ni för favoriter...?

/Janne
 

TT.

Aktiv medlem
Foto böcker med svenska fotografer som jag gärna återvänder till för att hitta inspiration är.

Jan-Peter Lahall
Töve
Hans Strand

Dessa fotografer, fotograferar till största delen Natur, men även en del annat.

TT.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
När det gäller duktiga naturfotografer så finns det ju en bok av en svensktalande finsk fotograf som heter något i stil med "Hannu Haut-någonting".

Boken med samlade bilder från Hasselbladspristagarna är ju också en höjdare...
 

Hassan

Aktiv medlem
Jag hittade "The Photography Book" Phaidon ISBN 07148938X på rea. Betalade ungefär 70:- för den.
Pocketformat, 500 sidor, 500 fotografier av fotografer från A till Z. Lite bökig att bläddra i p.g.a. formatet men många fina bilder är det. I texten till varje foto finns korsreferenser till andra fotografer med liknande bilder eller teknik.

/ Hasse
 

berga

Aktiv medlem
Instämmer med the photografy book. Köpte den på arket förra sommaren och läser den av och an.

Det finns också en serie pockeböcker om olika fotografer. Tror att det är phaidon som ger ut dem också. Jag har sett dem på Kulturhusets shop i Stockholm. Sedan är det bara att leta upp sina favoritfotografer. Jag köper nog boken om Henri Cartier-Bresson.
 

Loj

Aktiv medlem
berga skrev:
Instämmer med the photografy book. Köpte den på arket förra sommaren och läser den av och an.

Det finns också en serie pockeböcker om olika fotografer. Tror att det är phaidon som ger ut dem också. Jag har sett dem på Kulturhusets shop i Stockholm. Sedan är det bara att leta upp sina favoritfotografer. Jag köper nog boken om Henri Cartier-Bresson.
Ja, Cartier-Bresson är en höjdare. Jag gillar äver Robert Doisneau... Beträffande The Photography Book finns den på engelska amazon till ett bra pris. Har redan beställt. Tack för hittills inkomna tips!


/Janne
 

Taiga

Aktiv medlem
TT. skrev:
Foto böcker med svenska fotografer som jag gärna återvänder till för att hitta inspiration är.

Jan-Peter Lahall
Töve
Hans Strand

Dessa fotografer, fotograferar till största delen Natur, men även en del annat.

TT.
Ovanstående böcker är mycket inspirerande, här kommer fler tips.

Tore Hagman
Peter Gerdehag
Heiki Willamo
 
ANNONS