Annons

Köpråd för filming

Produkter
(logga in för att koppla)

Rubadubb

Ny medlem
Hejsan alla,

Jag är ny på denna tråd och även ganska ny inom detta område.

Har tidigare sysslat med mycket redigering för gaming och liknande. Genom mitt jobb har jag sedan 2 år tillbaka börjat att arbeta med vår hemsida/webshop. Började från 0 att lära mig att redigera bilder och annonser och sitter även med produktvideos. Inte allt för många av något men jag känner suget av att fortsätta på detta spår. Tycker själv jag ständigt utvecklas. Uppskattar och ser saker som andra inte gör. Framförallt när det gäller video/videoredigering.

För att först se om mitt intresse skulle hålla sig kvar införskaffade jag mig en simpel hobbykamera. Jag har fotat, filmat och verkligen uppskattat tiden med denna. Dock håller den inte alls måttet i vad jag nu vill nå upp till.
Jag har för tillfället en Sony A5000 utan någon extrautrustning.
Min redigering och filmning har varit resor, speciella händelser, produktvideos, fester, svensexor.
Av alla "kunder" som fått detta gratis har visat stor uppskattning och verkar tycka att det blir bra. Trots att min kamera kanske inte alltid håller måttet.

Kruxet nu är att det har spridit sig en aning och jag har blivit tillfrågad att filma ett bröllop (heldag). Jag är övertygad att jag kan få till klippning/redigering bra då jag har en god idé över hur platsen ser ut och vilka vinklar jag vill använda.

Min fråga är vad som kan rekommenderas. Självklart önskar jag ett hus jag kan utveckla och växa med. Samtidigt som det gärna får kosta under 10tusen om möjlighet finns.
Jag önskar 4k 30fps och 120fps 720p. Både för kvalitén och som så många andra är jag svag för slowmo.
Jag har tittat lite på FZ1000 dock som jag förstår, skalar den ner bilden i 4k. Har även tittat på A6300 men endast 15 fps i 4k?
GH4 är en aning dyr för mig om med objektiv men kan absolut vara ett alternativ i övrigt.

Återigen så är detta just nu en hobbygrej som kan utvecklas till att bli utvecklas till en extrainkomst framöver. Jag har endast bett om en symbolisk summa för att filma bröllopet då jag ser det som en investering till mig själv och min framtida portfolio.

Ni får hemskt gärna ge mig råd kring allt detta och även säga åt mig på skarpen om jag tänker helt snett.

Tack!
 

"klick"

Aktiv medlem
Är bara nybörjare inom filmning men lite tips.

För bröllop och liknande där kameran inte rör sig allt för mycket hade nog A6300 varit ett bra val.
Den hade iof haft värmeproblem men tror det är löst nu (?). Nån får gärna bekräfta då jag inte är helt 100.
Priset var precis nere på 7990:- men verkar vara uppe på 9990:- igen tyvärr.

Annars är Panasonic bra också men mindre sensor ger inte lika mycket möjlighet till kort skärpedjup som ser trevligt ut vid denna typ av filmning och den mindre sensorn ger aningen sämre brusegenskaper.

Kolla denna video t.ex. filmad med Panasonic GX80/85. (Den saknar dock mic ingång har jag för mig annars får man skaffa G80/85.)

https://vimeo.com/186049578
 

Rubadubb

Ny medlem
Jag hade köpt en renodlad videokamera. De är liksom gjorda för det.
Kanske är sant. Men ju mer jag försöker läsa om det. Desto mer verkar säga att systemkamera är det nya.
Är det inte mer vettigt om de är lika bra och jag kan byta objektiv för olika tillfällen? Eller har jag fel?

Tack för svar!
 

Rubadubb

Ny medlem
Annars är Panasonic bra också men mindre sensor ger inte lika mycket möjlighet till kort skärpedjup som ser trevligt ut vid denna typ av filmning och den mindre sensorn ger aningen sämre brusegenskaper.

https://vimeo.com/186049578
Tack för svar!

Kvalitén ser bra ut. Dock verkar det inte som att det finns mer än 50 fps på dessa? Vill inte känna efteråt att man missat detta. Vet att det finns plugins som Twixtor osv men vill göra ett så smart köp som möjligt som även kan vara långsiktigt smart.
Kanske köra på en Sony A7 eller som jag skrev tidigare 6300 för att kunna använda objektiven till min A5000?
 

"klick"

Aktiv medlem
Tack för svar!

Kvalitén ser bra ut. Dock verkar det inte som att det finns mer än 50 fps på dessa? Vill inte känna efteråt att man missat detta. Vet att det finns plugins som Twixtor osv men vill göra ett så smart köp som möjligt som även kan vara långsiktigt smart.
Kanske köra på en Sony A7 eller som jag skrev tidigare 6300 för att kunna använda objektiven till min A5000?
Ja ville du ha 120fps också begränsar det nog vilka modeller som är aktuella. Har inte koll på vilka som klarar det. Det är svårt att rekommendera vilket märke men Sony och Panasonic har dom populära modellerna för filmning runt 10K. Sen ska man nog upp en bra bit till innan det börjar finnas andra alternativ/märken med kvalitets 4K vad jag sett.

Rekommendera att börja kika på lite jämförelser, brukar finnas en hel del på youtube där dom jämför olika modeller för och nackdelar. Typ Panasonic GH4 vs Sony A6300 t.ex. eller vad för modeller du är intresserad av.
 

martinot

Aktiv medlem
Olympus PEN E-P5 användes bland andra för att filma senaste Mad max, så den lilla sensorn verkar ju funka ;-)
http://www.panavision.com/john-seale-mad-max-fury-road
Japp, kul läsning! :)

Men skall tilläggas att den inte var ensam. Enligt artikeln du länkar:

Seale had plenty of cameras supplied to the production: four ARRI Ms, six ARRI Pluses. “The ARRIs were just fantastic for the interior of the cab, where 40-50 percent of the film takes place,” he says. “It was crazy how much latitude we had with them.” Numerous Canon 5D and Nikon D800s DSLRs and Olympus PEN E-P5 cameras also found their way into the filmmaking fold, as did Blackmagic Cinema Camera.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kanske är sant. Men ju mer jag försöker läsa om det. Desto mer verkar säga att systemkamera är det nya.
Är det inte mer vettigt om de är lika bra och jag kan byta objektiv för olika tillfällen? Eller har jag fel?

Tack för svar!
Systemkameran är mycket svårare att filma med.
Prova en videokamera i en butik. Kostar inget.

Sen det här med 4K. Är det viktigt?
Vad är viktigast? upplösning eller bildkvalité?
Jag har inte svaren men jag är övertygad om att man får mycket för pengarna när det gäller HD.
 

cango

Avslutat medlemskap
Japp, kul läsning! :)

Men skall tilläggas att den inte var ensam. Enligt artikeln du länkar:

Seale had plenty of cameras supplied to the production: four ARRI Ms, six ARRI Pluses. “The ARRIs were just fantastic for the interior of the cab, where 40-50 percent of the film takes place,” he says. “It was crazy how much latitude we had with them.” Numerous Canon 5D and Nikon D800s DSLRs and Olympus PEN E-P5 cameras also found their way into the filmmaking fold, as did Blackmagic Cinema Camera.
Jag skrev, ska tilläggas, "bland andra" vilket betydde att den inte var ensam... :)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Japp, kul läsning! :)

Men skall tilläggas att den inte var ensam. Enligt artikeln du länkar:

Seale had plenty of cameras supplied to the production: four ARRI Ms, six ARRI Pluses. “The ARRIs were just fantastic for the interior of the cab, where 40-50 percent of the film takes place,” he says. “It was crazy how much latitude we had with them.” Numerous Canon 5D and Nikon D800s DSLRs and Olympus PEN E-P5 cameras also found their way into the filmmaking fold, as did Blackmagic Cinema Camera.
Filmen suger i och för sig getpung men det är en annan diskission.

Men vilka nötter, varför blandar de tre olika kameror som är aboslut sämst på video?



Hade varit smartare att köpa in A7S ( eller om II fanns då) vad var det för ljushuvud som valde utrustning där, kanske manusförfattaren ?



on topic
Kolla a7s beg.
 

martinot

Aktiv medlem
Filmen suger i och för sig getpung men det är en annan diskission.
Säg så här; det är ju ingen film som jag skulle få för mig att se.

Men vilka nötter, varför blandar de tre olika kameror som är aboslut sämst på video?

Hade varit smartare att köpa in A7S ( eller om II fanns då) vad var det för ljushuvud som valde utrustning där, kanske manusförfattaren ?
Jag antar att de har koll på vilka verktyg som passar de bäst för olika situationer. De har en ändå en relativt sett enormt stor professionell produktion, med förmodat duktigare yrkesfolk än de flesta här på Fs forum, och inte heller "amatörer" med någon klen budget.

Är dock själv kass/novis på film, så jag är inte rätt person att svara på de rent tekniska orsakerna till dessa verktygsvalen. Lämnar det med varm hand till någon annan lite mer kunnig som får förklara, eller som du kan fråga.
 

"klick"

Aktiv medlem
En annan teknisk aspekt som kan vara viktig att tänka på är att ska man filma handhållet kan det vara till stor fördel att köra stabiliserat hus eller objektiv. Skakig film är inge kul även om det går att fixa en del i post.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag antar att de har koll på vilka verktyg som passar de bäst för olika situationer. De har en ändå en relativt sett enormt stor professionell produktion, med förmodat duktigare yrkesfolk än de flesta här på Fs forum, och inte heller "amatörer" med någon klen budget.
Tvärtom luktar det total inkompetens eller någon sponsring.
Har sett det ena och det andra vad det gäller teknisk kompetens inom större produktioner:

* Har sett många som inte förstår sig på det här med LUT, tex ha kundmotitor utan LUT. Undra hur många gånger jag hört fråga, varför är det så grått?
* Inte kunnat med kameran mer än att veta var REC-knappen sitter.
* Berättat kamera X är bättre än Y men visare sig att personen inte har den minsta aning om vad som skiljer åt.

*Haft fel stativplatta och försökt få på kameran

* Fotograferat utan minneskort för att upptäcka det efter 10-20 bilder.
 

martinot

Aktiv medlem
Tvärtom luktar det total inkompetens eller någon sponsring.
Fast i detta fallet så använder de ju just en mångfald av olika produkter ifrån en massa olika tillverkare?

Får inte riktigt ihop dina konspirationsteorier där.

Menar du att alla andra tillverkare gått samman i ett förbund för att stoppa endast Sonys produkter på inspelningen?

Har sett det ena och det andra vad det gäller teknisk kompetens inom större produktioner:
Kul att du varit med vid större produktioner än denna (som endast ligger på ett par hundra miljoner), och hoppas att du även kan ta betalt för din kompentens och kunskaper som de andra inte besitter.

Grattis, och trevlig midsommar dessutom! 🙂
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Fast i detta fallet så använder de ju just en mångfald av olika produkter ifrån en massa olika tillverkare?

Får inte riktigt ihop dina konspirationsteorier där.

Menar du att alla andra tillverkare gått samman i ett förbund för att stoppa endast Sonys produkter på inspelningen?


🙂

Jag menar att om det är sant att de använder dessa kameror så saknar de kompetens och de ger sig själva mer jobb genom att blanda kameror.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag menar att om det är sant att de använder dessa kameror så saknar de kompetens och de ger sig själva mer jobb genom att blanda kameror.
Läser du artikeln så nämner produktionsexperterna att de använder olika kameror för olika syften och för att filma i olika miljöer/förutsättningar.

Förhoppningsvis så klarar de av att hantera sina kameror, även om de är av olika fabrikat (och även om de har en världskonspiration mot Sony). Med den budgeten så har de nog säkert haft råd med flera kameraoperatörer om det skulle behövas unik kompetens på varje modell.

Annars är jag glad för din skull med din yrkeskunskap och din expertis (själv är jag absolut verkligen amatör). Grattis! :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Med en begränsad budget är det svårt att tillgodose alla krav.
En dedikerad videokamera med och utan stativ skulle jag satsa på i första hand. Jag har en Panasonic som filmar i 4K och har separat mikrofoningång.
Stabiliseringen är utmärkt, autofokus och motorzoom underlättar och gör det mycket smidigt att filma ( i jämförelse med systemkamera)

Alternativet är Lumix G80 med normalzoom 12-60mm. Den har en mycket bra stabilisering med Dual IS ( både i hus och objektiv). Den levererar mycket hög video och bildkvalitet.
Lumix G7 är billigare men saknar stabilisering i huset (G80 är även bättre i några andra funktioner)

Tänk också på att ljudet inte är lika viktigt som bilden, det är viktigare...

FZ-1000 är givetvis tänkbar. I 4K så croppas 24mm upp till ca 37mm men kameran är ändå mycket användbar.
Även GH4, G7 och G80 beskär bilden i 4K.

MVH J O
 
ANNONS