Annons

Hur många tillverkar dedikerade videoobejktiv till E-mount?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Två frågar undrar jag över:

1. Hur många tillverkare tillverkar eller är på G nu med dedikerade film/video-objektiv till E-mount ?

Vad jag vet är det Sony, Sigma, Samyang/Rokinon och Schneder. Finns det fler?

SAR skriver:
"Schneider announced a new line of Xenon FF-Prime Cine-Tilt Lenses that are made for the Sony E-mount system only! The lenses are 25mm, 35mm, 50mm, 75mm and 100mm – all at T2.1. The lenses will ship in Spring for a yet to be determined price."

http://www.sonyalpharumors.com/schneider-announces-new-xenon-ff-prime-cine-tilt-lenses-sony-e-mount/

t.o.m. ett tiltobjektiv och det är väl det första av den typen till E-mount alla kategorier.

2. Vilka brännvidder saknas tycker ni?
 

ebarile

Aktiv medlem
Zeiss och Handvision

Zeiss har ett antal film- och videoobjektiv för Sonys E-fattning. Handvision (vet jag inte så mycket om) ser ut att ha ett objektiv. Beträffande brännvidder som saknas eller är önskvärde så beror det på vilket prisläge man diskuterar. Totalt sett finns det objektiv och brännvidder så det räcker och blir över. Det finns inte några extrema teleobjektiv, men de som är i behov av sådana kan nog lösa detta genom att använda adaptrar. Möjligen skulle fler E-alternativ i lägre prisklasser vara önskvärda, men marknaden för sådana objektiv är trots allt inte så stor. De flesta som vill ha objektiv i lägre prisklasser löser detta genom att använda objektiv som inte är speciellt utformade för film- eller videobruk.

Dedikerade film- och videoobjektiv från Zeiss kostar en hel del, vilket även objektiv av den typen från tillverkare som Canon, Schneider, Leica, Cook, Angenieux osv också gör. Det handlar om relativt begränsad tillverkning och försäljning. De flesta som använder dessa objektiv hyr in dem för sina produktioner.

Exempel:
https://www.zeiss.co.uk/camera-lenses/en_gb/cine_lenses/compact_lenses/compact_prime_lenses.html

Zeiss Loxia-objektiv fungerar bra för video om man kan avvara autofokus och standardiserade kuggar (bredd och diameter/omkrets) för skärpeinställning och bländare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Zeiss har ju Batis-serien också och de objektiven har ju AF också.

Annars har du ju helt rätt i att man ju faktiskt kan filma med vad som helst som kan skruvas på en E-mount och det är nog i sig mer än på många andra system, särskilt som många videofotografer ju inte bryr sig om följande AF för video idag men i huvudfrågan om dedikerade videoobjektiv så tänkte jag väl främst på dessa manuella objektiv som uppenbarligen förberetts för mekaniska videofokushjälpmedel.

Personligen skulle jag inte vilja avvara möjligheten till följande AF för video men ser du några tecken på att videofotografer nu upptäcker möjligheterna med följande AF. Har det inte funnits i äldre system så är det ju klart att man anpassar sig till det men om det nu finns och upplevs funka hyfsat, är det då något som man nu börjar använda där det kan tänkas passa eller kör man på som vanligt tro?

Jag är ingen bra videofotograf men är intresserad och jag tycker att AF ibland är väldigt bra och nära oumbärligt i mitt anspråkslösa filmande. Jag skulle inte hinna med annars. Det är ju inte alltid jag filmar kopulerande snäckor på mina sommargräsmattor :)

Sedan kan jag ju faktiskt se själv i en del kommersiella spelfilmer att en del proffs heller inte hinner med :). I en del fall skulle säkert följande AF kunnat underlätta.
 

ebarile

Aktiv medlem
Autofokus eller ej

Jag tror att det generellt sett finns ett motstånd mot autofokus bland yrkesfotografer (läs: film- och videofilmare). I många fall är motståndet berättigat eftersom manuell fokusering är att föredra. Exempelvis vid all, ska vi säga, planerad filmning. Bra autofokus är i filmens historia fortfarande en nyhet och många av fotograferna är vana vid manuell fokusering. Arbetar man med en spelfilm är det mycket sällan autofokusen används. Scenerna i en spelfilm är planerade och om budgeten tillåter kan man ha en assistent eller B/C-fotograf som sköter skärpeinställningen. Betänk också att mer eller mindre alla de fasta brännvidder som finns för film och video har manuell fokusering.

För exempelvis nyhetsarbete är situationen annorlunda. Det är i dag ett brett spektrum av fotografer som arbetar med "broadcast" och autofokusen är blir därför mer använd, inte minst i snabba situationer. Hur mycket autofokus används i dessa sammanhang är jag dock osäker på eftersom jag inte har något erfarenhet inom området. Men väldigt många kameror som används speciellt inom nyhetsfilmning har väldigt bra autofokusfunktioner så det skulle inte förvåna mig om dessa ofta är påslagna.

För "icke-professionell" filmning är det inte så dumt med autofokus, inte minst om man är ensam bakom kameran (och ljudet). Att fokusera manuellt när man filmar kräver träning och en viss erfarenhet. Det gäller även vid stillbildsfotografering. Jag har mött en hel del fotografer som inte förstår varför jag gillar att använda mina manuellt fokuserade objektiv.

Sedan har vi det nya med att videoblogga och att rent allmänt filma sig själv. Visst går det att ställa upp till exempel ett stativ eller ett kvastskaft, ställa in skärpan och sedan ersätta "pinnen" med sig själv, fast det blir ju lättare med bra autofokus. Det finns nog många "professionella" fotografer som skrattar år videobloggare och "selfiefilmare", men man ska inte glömma att dessa har miljontals tittare varje dag!

Du nämner Zeiss Batis. Jag har ett Batis 85-objektiv och jag har filmat en del med det. Bland annat just mig själv. Fungerar utmärkt med autofokus på en Sony A7X eller 6XXX. Fast ska man fokusera ett Batis-objektiv manuellt är det inte lika roligt. Precis som merparten av alla objektiv med autofokus är de manuella möjligheterna mest en hjälpfunktion.

Vill man börja men videofilmning och manuell fokusering kan jag rekommendera Samyangs billigare serie videoobjektiv. Jag har erfarenhet av dessa och anser dem vara mycket prisvärda. Man kan köpa ett flertal sådana objektiv för samma belopp som ett dedikerat film- och videoobjektiv från Zeiss, Canon, Schneider osv. Och det är ju rätt trevligt om man filmar för nöjes skull.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack för info!

Jag gillar ju också objektiv som gjorts för manuell hantering för de har ju ofta betydligt bättre fokusprecision genom att fokusgängornas stigning är mycket flackare än på AF-objektiv om nu dessa dessutom inte fokuserar by wire och inte har någon fysisk fokusgänga ens. Jag föredrar helt klart exv. Samyangs manuella. Har både 85:an och 100 mm makrot.
 
ANNONS