Annons

Irix 15 mm, Canon el. Nikon för Astrofoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Tänker pröva lite astrofoto, verkar riktigt kul.
För detta ändamål tänkte jag köpa en Irix 15mm.
Mitt dilemma är att jag har både en Nikon D500 och en Canon 6d och är inte helt säker på vilken kamera som är bäst lämpad, d.v.s. vilken fattning jag ska köpa?
FF ger ju givetvis mer vidvinkel men D500 saknar ati-aliasing filter och är en nyare kamera. Mindre brus vid höga ISO trots APS-C-sensor, just eftersom den är mer "modern". Tiltbar display lockar också.
Andra aspekter?
Hur skulle ni som är erfarna astrofotografer tänka?
Vore jättetacksam för goda råd.
 

Kiboko

Aktiv medlem
En fråga: Varför har du både Canon och Nikon?

Annars ger 15mm på fullformat mer vidvinkel. Du förlorar mycket bildvinkel med DX-kameran ...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Absolut inte

Tänker pröva lite astrofoto, verkar riktigt kul.
För detta ändamål tänkte jag köpa en Irix 15mm.
Mitt dilemma är att jag har både en Nikon D500 och en Canon 6d och är inte helt säker på vilken kamera som är bäst lämpad, d.v.s. vilken fattning jag ska köpa?
FF ger ju givetvis mer vidvinkel men D500 saknar ati-aliasing filter och är en nyare kamera. Mindre brus vid höga ISO trots APS-C-sensor, just eftersom den är mer "modern". Tiltbar display lockar också.
Andra aspekter?
Hur skulle ni som är erfarna astrofotografer tänka?
Vore jättetacksam för goda råd.
D500 ger definitivt inte mindre brus på höga iso jämfört med 6D!!! Förstår inte riktigt hur du har kunnat komma fram till det. Det skiljer rejält till 6D´s fördel. Har själv 5DIII (något sämre än 6D på höga iso) och d500 och jag har jämfört. Du ska absolut köra på fullformataren.
 

rronnbac

Aktiv medlem
15mm på APS-C är ju inte så vidvinkligt.

Nikon D500 är ju en förträfflig kamera, troligen den bästa crop-kameran, men det är trots det en bra bit sämre i brus än en 6D, så mycket har inte tekniken knappat in. Däremot har D500 bättre dynamiskt omfång,under cirka ISO 1000

6D har ju wifi, så du kan ju alltid koppla in ipad eller mobil, så frånvaron av den vridbara displayen kan ibland kompenseras så
 

Astacus

Aktiv medlem
D500 ger definitivt inte mindre brus på höga iso jämfört med 6D!!! Förstår inte riktigt hur du har kunnat komma fram till det. Det skiljer rejält till 6D´s fördel. Har själv 5DIII (något sämre än 6D på höga iso) och d500 och jag har jämfört. Du ska absolut köra på fullformataren.
Tack för svar!
Nej, det är ingenting jag kommit fram till, den meningen skulle avslutats med ett frågetecken. :)
Misstänkte kanske ändå att rekommendationen kanske skulle landa i FF.
 

Astacus

Aktiv medlem
15mm på APS-C är ju inte så vidvinkligt.

Nikon D500 är ju en förträfflig kamera, troligen den bästa crop-kameran, men det är trots det en bra bit sämre i brus än en 6D, så mycket har inte tekniken knappat in. Däremot har D500 bättre dynamiskt omfång,under cirka ISO 1000

6D har ju wifi, så du kan ju alltid koppla in ipad eller mobil, så frånvaron av den vridbara displayen kan ibland kompenseras så
Det är ju faktiskt en möjlighet, tack för tipset!
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon D500 är ju en förträfflig kamera, troligen den bästa crop-kameran, men det är trots det en bra bit sämre i brus än en 6D, så mycket har inte tekniken knappat in. Däremot har D500 bättre dynamiskt omfång,under cirka ISO 1000
Den här websidan visar jämförelser av dynamiken för olika kameror. Dynamiken är relaterad till bruset.

Man klickar på de kameror man vill jämföra i spalten till höger.

Om man väljer EOS 6D och D500 så ser man att upp till ungefär ISO 600 så har D500 högre dynamik, sen är de lika till ungefär ISO 1000, och på högre ISO är EOS 6D bättre.
 

Astacus

Aktiv medlem
En fråga: Varför har du både Canon och Nikon?
Har aldrig varit speciellt "märkestrogen", just nu bedömer jag D500 som det bästa (åtminstone till rimligt pris) som finns för det jag normalt fotograferar, fåglar.
Men eftersom jag har massor av Canon-optik så får 6D:n, 80D:n och 1D mk iv bli kvar i arsenalen :)
 

Astacus

Aktiv medlem
Den här websidan visar jämförelser av dynamiken för olika kameror. Dynamiken är relaterad till bruset.

Man klickar på de kameror man vill jämföra i spalten till höger.

Om man väljer EOS 6D och D500 så ser man att upp till ungefär ISO 600 så har D500 högre dynamik, sen är de lika till ungefär ISO 1000, och på högre ISO är EOS 6D bättre.
Tack, intressant jämförelse!
Eftersom jag är novis på astrofoto undrar jag hur viktigt dynamiskt omfång är just för sådana bilder? Det är ju, åtminstone ganska ofta, ljusa stjärnor och mörk himmel (mycket förenklat) alltså väldigt kontrastrika bilder.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Den här websidan visar jämförelser av dynamiken för olika kameror. Dynamiken är relaterad till bruset.

Man klickar på de kameror man vill jämföra i spalten till höger.

Om man väljer EOS 6D och D500 så ser man att upp till ungefär ISO 600 så har D500 högre dynamik, sen är de lika till ungefär ISO 1000, och på högre ISO är EOS 6D bättre.
Det stämmer, men är inte hela sanningen. Dxomark har ganska imgående mätningar och när man tittar på dem ser man att 6D är bättre över hela skalan. Brus har aldrig varit canons problem, men dynmiskt omfång på bas-ISO.
 

PMD

Aktiv medlem
Dynamik och brus är kopplade. Dynamik brukar definieras som skillnaden mellan brusnivån och signalen (ungefär). En sensor med hög dynamik har också ett högt signal/brus-förhållande.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Har aldrig varit speciellt "märkestrogen", just nu bedömer jag D500 som det bästa (åtminstone till rimligt pris) som finns för det jag normalt fotograferar, fåglar.
Men eftersom jag har massor av Canon-optik så får 6D:n, 80D:n och 1D mk iv bli kvar i arsenalen :)
Jag är nog ganska märkestrogen ... eller åtminstone så pass att min ekonomi inte låter mig samla optik för två olika system. Jag vill ha flera hus och kunna sätta alla objektiv i min väska på vilken av kamerorna jag ön väljer. :)
Det var därför jag undrade.
 
ANNONS