Annons

EOS 6D eller 5D Mark 3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har för närvarande en 1 DX och en 5D Mk2 och funderar på att ev byta ut 5DMk 2 mot antingen en 5DMk3 eller en 6D, och det är alltså begagnat jag pratar om. 6D verkar vara lite billigare, men det kanske inte är av avgörande betydelse.

Om nån vill ge mig argument till varför jag ska välja antingen den ena eller den andra är jag tacksam. Vissa har jag, men ändå...
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jo, det har jag förstått.

Jag har också tolkat det som att de båda hanterar brus vid höga ISO ungefär likvärdigt. Någon som kan bekräfta eller dementera?
 

manon

Medlem
Dagsformen avgör ofta

Jag har en av varje. Brus är likvärdigt tycker jag, 6D är i alla fall inte sämre. Jag tycker 5D fokuserar bättre rörligt och 6D när ljuset är dunkelt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag sålde min 5D Mk3 för 6D. 6D är klart bättre gällande bildkvalite. Mest i skuggorna. 5D Mk3 har fortf såkallad bandning och "color blotches".

/Stefan
 

StaffanW

Aktiv medlem
Har haft båda.
5D lite rejälare (större, tyngre, gedignare), fler fps och bättre AF som nämnts tidigare, dubbla minneskort (säkert med backup om något kort går sönder), likvärdiga bilder, mindre moiré vid filmning, 6D har WiFi (använde jag faktiskt rätt mycket för att få över bilder till iPhone snabbt och mittpunkten på 6D upplevde jag som bättre i dunkel belysning än 5D.

Kortfattat: behövs snabbhet för sport eller du filmar mycket, 5D, annars 6D.

Därför, om du byter din 5DII och behåller 1DX, skulle jag gå på 6D.

Ett tredje alternativ om du inte måste ha två, är som jag gjorde. Jag sålde min 1DX och 6D, och köpte istället 5DIV.
En anledning var dock att grabben slutat spela Hockey, och snabbheten i 1DX inte behövdes längre.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Tack för input! Om det blir nåt byte för min del lutar det nog ändå åt 5D Mk3, främst pga snabbheten och den bättre autofokusen.

Nån som har en fräsch till salu? ;)
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för input! Om det blir nåt byte för min del lutar det nog ändå åt 5D Mk3, främst pga snabbheten och den bättre autofokusen.

Nån som har en fräsch till salu? ;)
Min säljer jag inte! :)

Jag tycker mk3 helt enkelt är en bättre och mera gedigen kamera än 6D. Den fördel i bildkvalité som 6D påstås ha har jag aldrig kunnat märka vid "vanligt" foto. Jag gillar joysticken och fokusen på 5D över 6D. Båda är ju förträffliga kameror.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Min säljer jag inte! :)

Jag tycker mk3 helt enkelt är en bättre och mera gedigen kamera än 6D. Den fördel i bildkvalité som 6D påstås ha har jag aldrig kunnat märka vid "vanligt" foto. Jag gillar joysticken och fokusen på 5D över 6D. Båda är ju förträffliga kameror.
Håller med, handhavandet är bättre på 5D. Upplevde bilderna från dom två som väldigt likvärdiga.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
1D X och 5D Mark III har liknande hantering, meny- samt AF-system. De två kamerorna är gjorda för att fungera bra ihop.

Det är främst lägre vikt och pris som talar för 6D.

Jag har själv alla tre och använder bara 6D för gatufoto då jag behöver låg vikt .
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har för närvarande en 1 DX och en 5D Mk2 och funderar på att ev byta ut 5DMk 2 mot antingen en 5DMk3 eller en 6D, och det är alltså begagnat jag pratar om. 6D verkar vara lite billigare, men det kanske inte är av avgörande betydelse.

Om nån vill ge mig argument till varför jag ska välja antingen den ena eller den andra är jag tacksam. Vissa har jag, men ändå...
Lite sent svar, men väldigt förenklat (om du inte redan köpt):

För bästa bildkvalitet så välj 6D. För bästa AF välj 5D3.

För lättaste och minsta hus välj 6D. För robustaste hus och bättre vädertätning välj 5D3.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Lite sent svar, men väldigt förenklat (om du inte redan köpt):

För bästa bildkvalitet så välj 6D. För bästa AF välj 5D3.

För lättaste och minsta hus välj 6D. För robustaste hus och bättre vädertätning välj 5D3.
Tack för din sammanfattning. Jag har inte köpt än, men nu vet jag i alla fall vilken jag ska spana efter. Om pengarna plötsligt skulle finnas ;)
 
ANNONS